| کد خبر: 176593 |

تعداد گردشگران ایرانی ترکیه نصف شد

گزارش آماری جدید وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه از جزئیات سفرهای گردشگران خارجی به این کشور در سپتامبر سال‌جاری نشان می‌دهد که در این ماه تعداد ۱۷۰ هزار و ۶۸۷ گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده‌اند؛ این درحالی است که این رقم در سپتامبر سال گذشته ۳۳۶ هزار و ۵۶۲ گردشگر بود.

تین نیوز

گزارش آماری جدید وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه از جزئیات سفرهای گردشگران خارجی به این کشور در سپتامبر سال‌جاری نشان می‌دهد که در این ماه تعداد ۱۷۰ هزار و ۶۸۷ گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده‌اند؛ این درحالی است که این رقم در سپتامبر سال گذشته ۳۳۶ هزار و ۵۶۲ گردشگر بود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، به این ترتیب حضور گردشگران ایرانی در ترکیه در سپتامبر ۲۰۱۸ و در مقایسه با رقم مربوط به سپتامبر ۲۰۱۷ به نصف رسیده است. به این ترتیب هرچند در روزگاری که سفر گردشگران جهان به ترکیه تحت تاثیر حوادث سیاسی داخلی و خارجی این کشور از جمله وقوع کودتای نافرجام، تنش با روسیه و عملیات‌های تروریستی داعش دچار رکود شده بود، گردشگران ایرانی با ثبت رکوردهای پی‌درپی تعداد سفر به ترکیه در نقش ناجی صنعت گردشگری این کشور ظاهر شدند، اما اکنون با وجود افت چشمگیر سفر گردشگران ایرانی به ترکیه، صنعت گردشگری این کشور روزهای خوبی را پشت سر می‌گذارد؛ تنها در ماه سپتامبر ۴ میلیون و ۷۹۲ هزار و ۸۱۸ گردشگر خارجی به ترکیه سفر کرده‌اند که این رقم در مقایسه با سپتامبر ۲۰۱۷ حاکی از رشدی ۶/ ۱۷ درصدی است. آمار‌های وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه همچنین نشان می‌دهد ۳۱ میلیون و ۸۱۵ هزار و ۹۵۲ گردشگر خارجی از ابتدای سال‌جاری میلادی تا پایان ماه سپتامبر و طی ۹ ماه به این کشور سفر کرده‌اند.

به گزارش روزنامه ترکیه‌ای «صباح»، این رقم از پایان دوران بحران ناشی از مناقشات امنیتی در صنعت گردشگری ترکیه حکایت می‌کند؛ به‌طوری که رقم اظهار شده درخصوص تعداد سفرهای گردشگران خارجی به ترکیه در بازه یاد شده، افزایشی ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۷ داشته و نویدبخش تکرار ارقام دوران طلایی صنعت توریسم ترکیه تا پایان سال ۲۰۱۸ است. هنوز درخصوص میزان ورود گردشگران خارجی به ترکیه در ماه اکتبر سال‌جاری آماری منتشر نشده است اما وزیر فرهنگ و گردشگری این کشور اظهار می‌کند: «انتظار می‌رود با احتساب ماه اکتبر، تعداد گردشگران خارجی به رقم ۳۷ میلیون نفر برسد.»  اما با این حال و به‌رغم افزایش ۲۲ درصدی تعداد گردشگران خارجی، درآمد ترکیه از این حوزه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش ناچیز یک درصدی، ۲۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون و ۶۶۵ هزار دلار بوده است. بر اساس داده‌های وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، اتباع روسیه با ۵ میلیون و ۱۲۰ هزار نفر، آلمان با ۳ میلیون و ۵۶۶ هزار نفر و انگلیس با یک میلیون و ۸۹۴ هزار نفر بیشترین شمار گردشگران خارجی ترکیه را تشکیل می‌دهند.

مبادی برتر

همچنین با استناد به این گزارش آماری، گردشگران ایرانی که با ثبت یک میلیون و ۸۹۵ هزار و ۹۰۷ سفر طی ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۷ در رتبه سوم برترین مبادی گردشگران ترکیه قرار داشتند، در سال‌جاری و در این بازه ۹ ماهه در رتبه پنجم قرار گرفته‌اند و برای این بازه زمانی در سال ۲۰۱۸ تعداد یک میلیون و ۶۷۸ هزار و ۴۷۴ سفر توسط گردشگران ایرانی به ثبت رسیده است. در صدر این فهرست، روسیه قرار دارد که اتباع آن تعداد ۵ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۵۹۹ سفر به ترکیه را در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۸ به ثبت رساندند و به این ترتیب سهمی ۰۹/ ۱۶ درصدی از کل گردشگران ورودی به ترکیه را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین کشورهای آلمان با ارسال ۳ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۲۰ گردشگر و بریتانیا با فرستادن یک میلیون و ۸۹۴ هزار و ۸۷ گردشگر در رتبه‌های دوم و سوم این فهرست قرار دارند. رتبه چهارم نیز به بلغارستان اختصاص یافته که اتباع آن در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۸ تعداد یک میلیون و ۷۱۳ هزار و ۲۶۵ سفر به ترکیه را به ثبت رسانده‌اند. شاید نکته جالب این فهرست را بتوان حضور سه کشوری در رتبه‌های برتر دانست که از همسایگان ترکیه به شمار نمی‌روند و گردشگران آنها از فواصل نسبتا دوری اقدام به سفر به این کشور می‌کنند.

براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، متوسط ورود ارز به این کشور توسط هر گردشگر خارجی در سال‌جاری، ۶۱۲ دلار بوده است. شهر آنتالیا با پذیرش ۱۰ میلیون و ۶۴۹ هزار و ۷۲۷ گردشگر طی ۹ ماه نخست ۲۰۱۸ و با در دست داشتن سهم ۴۷/ ۳۳ درصدی از گردشگری صنعت ترکیه، در صدر مقاصد محبوب گردشگران خارجی در این کشور قرار گرفته است. استانبول نیز با اختلافی اندک نسبت به آنتالیا در رده دوم قرار دارد و در بازه زمانی یاد شده ۱۰ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۱۱ گردشگر خارجی از آن بازدید کرده‌اند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.