| کد خبر: 158573 |

مشاور وزیر راه و شهرسازی در پنجمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مهندسی شهری مطرح کرد:

◄ ضرورت پدافند غیرعامل در حوزه حمل‌ونقل در موقع جنگ

در صورت حمله هوایی دشمن باید مراکز مهم هوایی شناسایی شوند. نقاطی نظیر فرودگاه‌ها، مراکز تعمیراتی، انبارهای قطعات با ارزش، مراکز مخابراتی و تدوین طرح پدافند غیرعامل برای هریک از موارد بالا لازم است که در دستور کار قرار گیرند. تدوین و اجرای طرح پراکنده‌سازی هواپیماها در فرودگاه‌های از پیش تعیین‌شده جهت کاهش اثرات حمله دشمن نیز اقدام دیگری است که باید انجام آن در دستور کار قرار گیرد.

تین نیوز

صبح امروز پنجمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مهندسی شهری در برج میلاد تهران با حضور وزیر راه و شهرسازی و اساتید دانشگاه و مسئولان شهری در بخش خصوصی و دولتی برگزار شد که احمد مجیدی مشاور وزیر راه و شهرسازی به عنوان نخستین سخنران به مواردی تخصصی در حوزه مدیریت شهری اشاره کرد.

به گزارش تین نیوز، مجیدی در این همایش گفت: احتمال وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی همواره وجود داشته و دارد. به ویژه در حوادث غیرطبیعی مثل جنگ، سازه‌های مربوط به حمل‌ونقل به دلیل اینکه نقش حمل کالاهای اساسی را برعهده دارند، از طرف دشمن بیشتر تهدید می‌شوند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: در حمل‌ونقل جاده‌ای خطر ویرانی کمتر است چراکه معمولا جاده‌ها بر بستر هموار زمین قرار دارند. اما پل‌ها و سازه‌های جاده‌ای نیز در این شرایط در معرض خطر بمباران قرار دارند. بنابراین مقاومت این سازه‌ها اهمیت زیادی دارد. سازه‌های مربوط به حوزه جاده‌ای در کشور ما بر اثر زلزله و جنگ از میان نمی‌روند و بیشتر برای آنها خطر سیل می‌تواند وجود داشته باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: در بخش ریلی هم شناسایی مراکز و نقاط حساس نظیر پل‌ها، ایستگاه‌ها، تونل‌ها، تقاطع‌ها، مراکز راهبری دپوها و مراکز اولویت‌بندی آنها جهت تدوین طرح پدافند غیرعامل مربوط به هریک از آنها مهم است. مورد دیگر تدوین طرح و سازوکارهای لازم جهت بازسازی و بازگشایی سریع پل‌ها و تونل‌های مهم و حساس پس از حمله احتمالی دشمن (به‌کارگیری شاسی‌ها و...)است که از پیش باید طراحی مناسبی داشته باشند.

مجیدی همچنین تدوین و اجرای طرح‌های جایگزین برای پل‌ها و تونل‌های موجود و در دست طراحی برای استمرار حمل‌ونقل ریلی در حالت بحران را از اقدامات مهم در زمان وقوع بحران دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد و احیای راه‌های دسترسی جاده‌ای جهت همه تونل‌های حساس و مهم ریلی برای بازسازی و بازگشایی سریع آنها در صورت حمله دشمن از اقدامات ضروری مدیریت بحران است.

او افزود: ایجاد شبکه جایگزین ارتباطات رادیوی امن و پایدار در سیستم حمل‌ونقل ریلی در صورت حمله دشمن و ایجاد پناهگاه برای ایستگاه‌های بزرگ و حساس باید در دستور کار مدیریت بحران قرار بگیرد. شاهد مثال: در همین مورد در جنگ ایران و عراق، این کشور پل ریلی قطور بین ایران و اروپا را در 9حمله هوایی و 6 بمباران از میان برد و ما با پل‌های از پیش آماده آن را بازسازی کردیم. پس در موقع جنگ حتما باید پل‌های موقت و پل‌های اصلی‌ای که ظرف هشت ساعت در نقاط مورد نیاز نسب می‌شوند را ساخت و با رنگ‌های مناسب استتار کرد تا در آفتاب برق نزند.

مجیدی درمورد پدافندغیرعامل در حوزه حمل‌ونقل گفت: در صورت حمله هوایی نیز باید مراکز مهم هوایی شناسایی شود. نقاطی نظیر فرودگاه‌ها مراکز تعمیراتی انبارهای قطعات با ارزش و مراکز مخابراتی و تدوین طرح پدافند غیرعامل برای هریک از موارد بالا لازم است که در دستور کار قرار گیرند. تدوین و اجرای طرح پراکنده سازی هواپیماها در فرودگاه‌های از پیش تعیین شده جهت کاهش اثرات حمله دشمن نیز اقدام دیگری است که باید انجام شود.

این کارشناس حمل‌ونقلی درباره پدافند غیرعامل در حوزه هوایی ادامه داد: ایحاد راه‌های تاکسی وی در فرودگاه‌های بزرگ جهت پارک هواپیماها به‌صورت "حتما پراکنده" به منظور کاهش آثار حملات دشمن؛ ایجاد شرایط فریبنده در فرودگاه‌ها به جهت گمراه کردن دشمن؛ ایجاد پناهگاه‌های مستحکم در فرودگاه‌ها و ایجاد مراکز کنترل کیفیت و ناوبری مورد نیاز به‌صورت متحرک در فرودگاه‌ها از نکات مدیریت بحران در حمل‌ونقل هوایی است.

به گفته مجیدی در حمل‌ونقل دریایی نیز شناسایی نقاط حساس و گلوگاه‌های دریایی و اولویت‌بندی و تهیه طرح پدافند غیرعامل برای هریک از این مراکز؛ تدوین استفاده از بنادر متروک جهت استفاده در شرایط بحران و ایجاد استحکام مراکز فرماندهی و راهبری دریایی در برابر حملات دشمن از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: همچنین لازم است که مسئولان و کارکنان حمل‌ونقل در حیطه مسئولیت خود آموزش‌های لازم را ببینند و باید برنامه‌های مستمر پدافند غیرعامل برای برطرف کردن معایب و نواقص و افزایش توانمندی نیروهای خودی در جهت کاهش آسیب‌پذیری از طرف دشمن باشد. همچنین لازم است که خدمات تفصیلی به سازمان پدافند در جهت پدافند غیرعامل بری حمل‌ونقل دریایی، زمینی، هوایی و ریلی ابلاغ شود و مهم‌تر از همه اینکه در همه شئون حمل‌ونقل از ساختن  پل‌ها با دهانه‌های بزرگ اجتناب شود.

این مقام مسئول ادامه داد: کنارگذر مناسب نیز برای کلیه تونل‌ها و پل‌های بزرگ باید ساخته شود. در مورد بزرگراه‌ها و جاده‌ها نیز از فاصله 500 تا 800 متری قبل و پس از پل‌ها لازم است که دو باند رفت و برگشت مسیر به یکدیگر متصل شود. حتما باید فاصله عرضی آزادراه‌ها تا پل‌های بزرگ و تونل‌ها حداقل 50 متر باشد تا در صورت اثابت بمب سالم بمانند. همچنین باید در طول مسیرهای ریلی نیز کمتر از پل و تونل استفاده شود. باندهای اضطراری فرود برای حمل‌ونقل هوایی نیز ضرورت پدافند غیرعامل در زمان حمله در جهت محافظت از تاسیسات هوایی است. تمهیدات لازم برای جلوگیری و دفاع دربرابر حملات سایبری نیز باید صورت بپذیرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.