| کد خبر: 134064 |

تصویب چند لایحه محیط زیست دریایی

معاون امور مجلس رئیس جمهور گفت: دولت یازدهم در کمتر از چهار سال ۱۵ لایحه با موضوع محیط زیست را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده که بیش از نیمی از آنها تاکنون به قانون تبدیل شده است.

تین نیوز
معاون امور مجلس رئیس جمهور گفت: دولت یازدهم در کمتر از چهار سال ۱۵ لایحه با موضوع محیط زیست را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده که بیش از نیمی از آنها تاکنون به قانون تبدیل شده است.

 

به گزارش مارین نیوز، معاون امور مجلس رئیس جمهور با اشاره به هفته محیط زیست، اظهار داشت: توجه به محیط زیست ایران و تلاش برای حفاظت از محیط  زیست یکی از دغدغه ها و اولویت های اصلی رئیس جمهور و دولت یازدهم بوده است.
 
حسینعلی امیری افزود: از 15 لایحه محیط زیستی دولت که به مجلس تقدیم شده، تاکنون هشت مورد به قانون تبدیل شده و شش مورد نیز در کمیسیون‌های مختلف و یا صحن علنی در حال رسیدگی است.
 
معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: لایحه ارزیابی زیست محیطی ایران تنها لایحه‌ای بود که در اسفند 1394 در صحن علنی مجلس رد شد.
 
معاون پارلمانی رئیس جمهور توضیح داد: لایحه موافقتنامه همکاری در خصوص آب و هواشناسی دریای خزر، پروتکل حفاظت از دریای خزر در برابر آلودگی، لایحه الحاق دولت ایران به پروتکل مورخ 1996 کنوانسیون پیشگیری از آلودگی دریایی ناشی از تخلیه پسماند و سایر مواد، لایحه موافقتنامه حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع زنده آبی دریای خزر و لایحه تصویب اصلاحات، ضمائم کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی ها و الحاقات و اصلاحات بعدی آن از جمله مواردی هستند که پس از تقدیم آنها به مجلس توسط دولت، هم اکنون به قانون تبدیل شده اند.
 
به گفته امیری لایحه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور، آخرین لایحه زیست محیطی دولت بود که در اردیبهشت امسال پس از تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان برای اجرا ابلاغ شد.
 
بر اساس این قانون، هرگونه بهره برداری و اقدامی که منجر به تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب ها گردد، ممنوع است. مرجع تشخیص این موضوع سازمان حفاظت از محیط زیست می باشد.
 
به موجب این قانون همچنین وارد کردن گونه های گیاهی و جانوری غیربومی مضر به تالاب ها ممنوع می باشد.
 
 "اشخاص حقیقی و حقوقی متخلف از احکام این قانون و مقررات مصوب، پس از اقامه دعوا توسط سازمان حفاظت محیط زیست، علاوه بر توقف فعالیت و جبران خسارات وارده، حسب تشخیص مرجع قضایی به پرداخت جریمه به میزان سه تا پنج برابر خسارات وارده و در صورت تکرار، علاوه بر جبران خسارات به پرداخت جریمه به میزان شش تا هشت برابر خسارات وارده محکوم می شوند."
 
امیری افزود: لایحه حفاظت از خاک، لایحه حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیک، لایحه الحاق دولت ایران به پروتکل ناگویا در مورد دسترسی به منابع ژنتیکی و تسهیم عادلانه و منصفانه منافع حاصل از استفاده آنها الحاقی به کنوانسیون تنوع زیستی، لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و لایحه حمایت از محیط بانان و جنگلبانان از جمله مهمترین لوایحی هستند که رسیدگی به آنها در مجلس شورای اسلامی ادامه دارد.
منبع: سایت خبری مارین نیوز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.