| کد خبر: 133256 |

توریست‌های غربی در میدان مغناطیسی ایران

روزنامه گاردین در جدیدترین گزارش خود به وضعیت گردشگری ایران پرداخته و اعلام کرده با افزایش تعداد بازدیدکنندگان از کشور در کنار افزایش ورود برندهای هتل‌های زنجیره‌ای، ایران در حال بهبود وضعیت گردشگری خود است.

تین نیوز

روزنامه گاردین در جدیدترین گزارش خود به وضعیت گردشگری ایران پرداخته و اعلام کرده با افزایش تعداد بازدیدکنندگان از کشور در کنار افزایش ورود برندهای هتل‌های زنجیره‌ای، ایران در حال بهبود وضعیت گردشگری خود است. «اما گراهام هریسون» نویسنده این گزارش که بازدید خود را از اصفهان شرح داده، به تلاش‌ها برای بهبود تصویر ایران در میان توریست‌های غربی اشاره کرده است.

 

انتخاب مجدد روحانی و مزایای آن برای گردشگری

این نویسنده در گزارش خود به نقش گردشگری در اقتصاد اشاره می‌کند و از قول یک طلبه اصفهانی می‌نویسد: «گردشگری علاوه‌بر درآمد، چهره بین‌المللی مثبت‌تری برای ایران به همراه می‌آورد. من فکر می‌کنم از لحظه‌ای که خارجی‌ها پا به ایران بگذارند، آن را کاملا متفاوت از چیزی که انتظار داشتند، خواهند یافت و ذهنیت آنها وقتی با مردم حرف بزنند، تغییر خواهد کرد.» به گزارش گاردین، محمدرضا زمانی همچنین به تشریح سنت‌هایی همچون ازدواج برای گروهی از گردشگران ایتالیایی می‌پردازد و در مورد باورهای مذهبی با گردشگران وارد بحث می‌شود.

 

این گزارش ادامه می‌دهد: «رئیس‌جمهوری اعتدال‌گرای ایران، حسن روحانی، با برجام که به تحریم‌های هسته‌ای پایان داد، موجب اعتبار ایران و دولت خود و توسعه روابط با جهان شده و به دنبال احیای سرمایه‌گذاری خارجی است.» گاردین در ادامه با تاکید بر انتخاب مجدد روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، معتقد است که سیاست‌های وی از سوی مردم ایران مورد تایید قرار گرفته است و برای بسیاری از ایرانیان سیل رو به رشد گردشگران خارجی که مجهز به کتابچه‌های راهنما و مونوپاد سلفی هستند، یکی از آشکارترین نشانه‌های تغییر است.

 

مصائب توریسم در ایران

گاردین مشکل نخست ایران را اعتبار کشور می‌داند که به‌طور جدایی‌ناپذیری برای بسیاری از غربی‌ها با تصاویر نمایشی تلویزیونی ترکیب شده است. همچنین به نظر این رسانه بریتانیایی، برخی محافظه‌کاران و قوانین اجتماعی وجود دارند که ممکن است بخشی از مسافران غربی را از سفر بازدارد. با این حال ده‌ها هزار نفر تصمیم گرفته‌اند از جاذبه‌های ایران که بیش از چنین محدودیت‌هایی برای آنان ارزش داشته، دیدن کنند.

 

ایران تلاش کرده است آنان را با تسهیل محدودیت‌های سفر، تشویق کند. در بخش دیگری از این گزارش، هریسون یادآور می‌شود: «اروپایی‌ها از کشورهایی همچون فرانسه، ایتالیا و آلمان که اکثر بازدیدکنندگان غربی را تشکیل می‌دهند، اکنون می‌توانند هنگام ورود به تهران ویزای خود را دریافت کنند و در سایت‌های اصلی با جهانگردانی از چین، ژاپن یا سایر کشورها همراه شوند.»

 

سیمونتا مارفوگلیا، یک توریست ایتالیایی که در نیمه یک سفر دو هفته‌ای به ایران بود، به گاردین می‌گوید: «وقتی تحریم‌ها برداشته شدند، تصمیم گرفتم به محض اینکه توانستم به اینجا سفر کنم. من در مورد شعر ایرانی بسیار خوانده بودم و به تاریخ این منطقه بسیار علاقه‌مندم. بسیار خوشحالم که از اینجا دیدن می‌کنم؛ مردم شگفت‌انگیزند، مهمان‌نوازند و رفتار بسیار دوستانه‌ای دارند.» به نظر گاردین ایران دارای میراث فرهنگی به شدت غنی است؛ از خرابه‌های باستانی تخت جمشید گرفته تا اصفهان و سایر مکان‌های تاریخی همچون کاشان، تبریز و شیراز. علاوه‌بر آن، علاقه‌مندان به غذا می‌توانند از آشپزی پیچیده‌ای لذت ببرند که در غرب به‌طور فزاینده‌ای در حال شناخته شدن است. این گزارش به بازارها نیز به عنوان جاذبه‌های ایران اشاره کرده است؛ بازارهای فرش و صنایع‌دستی که برای عرضه به خریداران آماده هستند.

 

افزون بر آنها، به هنرهای معاصر در حال شکوفایی و زیبایی طبیعی خاصی که از سواحل گرفته تا کویرها و کوه‌های پوشیده از برف وجود دارد، اشاره شده است.  هریسون در ادامه تصریح می‌کند: «روی‌هم‌رفته، این عوامل موجب افزایش چشمگیر ورود گردشگران غربی به ایران شده‌اند. با این وجود، اکثریت گردشگران این کشور را زائران مذهبی که از زیارتگاه‌های عمده بازدید می‌کنند، تشکیل می‌دهند.»

 

اصفهان، کانون توجه گردشگران غربی

گاردین اصفهان را جواهری بر تاج میراث فرهنگی ایران و مقصدی بیشتر گردشگران می‌داند و می‌نویسد: تنها در طول یک ماه در سال 2013 یعنی زمان به قدرت رسیدن روحانی، اصفهان میزبان بیش از 5 هزار گردشگر بوده است. گاردین به نقل از منابع رسانه‌ای داخلی تصریح می‌کند تا بهار سال 2017 این میزان تنها در یک ماه به 85 هزار نفر رسیده است. افزایش گردشگران آنقدر زیاد بوده است که برخی شب‌ها در فصل اوج سفر، تمام اتاق‌های هتل‌ها در شهر پر می‌شود.  هتل‌های زنجیره‌ای خارجی نیز با اشتیاق چشم به این بازار دوخته‌اند. گروه هتل‌های روتانا در دبی جدیدترین شرکتی است که پس از تمایل هتل‌های زنجیره‌ای آکور، طرح‌هایی برای ایجاد یک هتل جدید در اصفهان ارائه کرده است. شرکت اسپانیایی پارادورس نیز در جست‌وجوی فرصت‌هایی در ایران است.

 

  به گزارش گاردین، بزرگ‌ترین چالش برای هدف ایران در زمینه افزایش شمار گردشگران در طول این دهه ممکن است سرعت تغییراتی باشد که ایران طی می‌کند؛ در کشوری که رقیبان رئیس‌جمهور روحانی هنوز توانایی این را دارند که 16 میلیون رای در انتخابات به دست آورند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، گاردین در چهارسال اخیر گزارش‌های مختلفی از وضعیت گردشگری ایران منتشر کرده است.

یک توریست ایتالیایی: وقتی تحریم‌ها برداشته شدند، تصمیم گرفتم به محض اینکه توانستم به اینجا سفر کنم. من در مورد شعر ایرانی بسیار خوانده بودم و به تاریخ این منطقه بسیار علاقه‌مندم. بسیار خوشحالم که از اینجا دیدن می‌کنم؛ مردم شگفت‌انگیزند، مهمان‌نوازند و رفتار بسیار دوستانه‌ای دارند 

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.