| کد خبر: 131316 |

جایگاه شوراها در اداره مطلوب کلانشهرها

تین نیوز

 «جایگاه شوراها در اداره مطلوب کلانشهرها»، «انتخابات ‌شورا مهمتر از ریاست‌جمهوری است‌» و «نقش جوانان درآینده مدیریت پایتخت» از جمله محورهای اصلی تحولات انتخاباتی در روزنامه های چهارشنبه 27 اردیبهشت به شمار می رود.

 

روزنامه های صبح امروز در ارتباط با انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا عنوان هایی چون «جایگاه شوراها در اداره مطلوب کلانشهرها»، «انتخابات ‌شورا مهمتر از ریاست‌جمهوری است‌»، «نقش جوانان درآینده مدیریت پایتخت» ، «تأیید صلاحیت 92 درصد نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا»، «قوم‌گرایی سد راه مدرنیته»، «هفت قلم بزک برای نامزدی شورا!»، «ائتلاف امید تهران»، «برخی نامزدهای اصلاح‌طلب شورای شهر دلال و بی‌صلاحیت هستند»، «رای لیستی، سرمایه اجتماعی»، «رویارویی عکس‌ها و شعار‌ها» و «ببینیم چه بر سر شهر تهران آمده» را بازتاب دادند.



جایگاه شوراها در اداره مطلوب کلانشهرها
روزنامه «آفتاب یزد» در یادداشتی به قلم زهره خسروی و با انعکاس عنوان «جایگاه شوراها در اداره مطلوب کلانشهرها»، نوشت: شوراهای شهر به عنوان مردمی‌ترین نهاد نظارتی و نماد مردم سالاری دینی محسوب شده و نقش بسیاری در توسعه و پیشرفت شهرها ایفا می‌کنند. این نهاد با پشتوانه‌های مردمی‌و با تاکید بر جامه عمل پوشاندن به تقاضاها و نیازهای گروه‌های مردمی‌باید در پیشبرد اهداف مورد انتظار شهروندان نقش آفرینی کرده و به نوعی چگونگی و نحوه توسعه و مدیریت شهری را مشخص و هدایت کنند.

 

در واقع نهاد شوراها چارچوب اداره مطلوب شهرها را با تلفیق دیدگاه‌ها و نظرات مردمی‌و پشتوانه‌های کارشناسی و تخصصی عملیاتی می‌کنند و نهاد اجرایی شهرداری‌ها را در جهت خدمات رسانی مناسب و عملکرد قابل اعتنا راهبری می‌کنند. یکی از مهمترین نقشهای شوراها، ترسیم خطوط کلی آینده شهری با استفاده از اولویت‌ها و تقاضاهای مردمی‌است؛ به عبارتی نهاد شوراها بویژه در کلانشهرها که دارای ابعاد پیچیده برنامه ریزی و مدیریتی هستند و حجم انبوهی از گروه‌های شهری با سطح انتظارات و توقعات متنوع وجود دارند باید توان شناخت نیازهای اولویت دار در مناطق مختلف را داشته و بهترین تصمیمات با بیشترین اثربخشی را اتخاذ کنند.


انتخابات ‌شورا مهمتر از ریاست‌جمهوری است‌
روزنامه «شهروند» در گزارشی با انعکاس عنوان «انتخابات ‌شورا مهمتر از ریاست‌جمهوری است‌»، نوشت: تاثیر و نفوذ افرادی که در انتخابات‌ شوراهای محلی رأی می‌آورند، در زندگی روزمره شهروندان بیشتر از تصور آنهاست. آنها در برابر هر اتفاقی که در ایالت می‌افتد، مسئولند؛ مالیات، رفاه و مسائل قضائی را کنترل می‌کنند. زمانی که قانون ایالتی با قانون اساسی فدرال متناقض و از حقوق دولت فدرال نباشد، ایالت می‌تواند آن را تصویب کند. پس اکثر آن قوانین اجباری که مردم از شکستن‌شان می‌ترسند را ایالت وضع می‌کند. علاوه‌بر آن، نماینده‌های محلی انتخاب‌شده قرار است نمونه کاملی از دموکراسی باشند.


نقش جوانان درآینده مدیریت پایتخت
روزنامه «اعتماد» در گفت‌وگویی با ‌آرمان اصغری با عنوان «نقش جوانان درآینده مدیریت پایتخت»، نوشت: با عنایت به اینکه اگر بنده جوان‌ترین کاندیدای تایید صلاحیت شده انتخابات این دوره نباشم مطمئنا احدی از جوان‌ترین افراد هستم لذا مهم‌ترین هدف من در این انتخابات ضمن در نظر گرفتن اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی در راستای اهداف انقلاب، اهتمام ویژه به توان و ظرفیت جوانان در اداره امور کلان جامعه بود و خوشبختانه در سیاست‌های کلی احزاب و تشکل‌های سیاسی هم این مهم در دستور کار قرار گرفت که امروز شاهد هستیم حدودا ٣٠ تا ٤٠ درصد نفرات منتخب در لیست امید منتشر شده توسط شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز به جوانان اختصاص داده شد و مشخصا سیاست‌گذاران در عرصه سیاست اهمیت حضور جوانان در عرصه سیاست را کاملا درک کرده‌اند و می‌دانند ادامه مسیر انقلاب و اهداف نظام توسط جوانان امروز تامین خواهد شد.



تأیید صلاحیت 92 درصد نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا
روزنامه «ایران» درج عنوان «تأیید صلاحیت 92 درصد نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا» به نقل از فرهاد تجری رییس کمیته حقوقی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، نوشت: در مدت تعیین شده، هزار و 400 نفر از داوطلبان به هیأت مرکزی نسبت به رد صلاحیتشان اعتراض و شکایت کرده بودند که پس از بررسی پرونده آنها در یک پروسه 24 ساعته، صلاحیت 588 نفر‌شان تأیید شد. 37 نفر از داوطلبان در استان‌ها که دارای سوابق سوء کیفری و موارد خاص بودند از سوی هیأت‌های نظارت شهرستان و استان تأیید شده بودند، اما در ادامه بار دیگر پرونده‌شان از سوی دادستانی و وزارت اطلاعات بررسی شد و به این ترتیب رد صلاحیت شدند.



در این نامه اسامی 75 نفر از نامزدها در سراسر کشور قید شده بود اما هیچ فشاری برای رد صلاحیت آنها وجود نداشت. از این 75 نفر صرفاً 30 تا 35 صلاحیت‌شان در هیأت مرکزی بررسی شد و در باقی موارد یا پیش از آن از سوی هیأت‌های استانی و شهرستان تصمیم‌گیری شده یا به هر طریق منع قانونی داشتیم و نمی‌توانستیم اقدامی انجام دهیم.



قوم‌گرایی سد راه مدرنیته
روزنامه «شهروند» با انتشار عنوان «قوم‌گرایی سد راه مدرنیته»، نوشت: مسأله افزایش کاندیداهای شورای شهر را از دو بعد می‌توان بررسی کرد: نخست مخاطبان و سپس داوطلبان. مخاطبان همان مردمی هستند که در رأی‌گیری‌ها شرکت می‌کنند و داوطلبان را هم کسانی در نظر می‌گیریم که برای شرکت در انتخابات کاندیدا شده‌اند. برای داوطلبان، افزایش مشارکت در انتخابات از سوی داوطلبان به دلیل جذاب‌شدن موضوع، درجه اهمیت بالا و دامنه گسترده‌ای است که این موضوع در پی دارد.

 

اهمیت و مزایای اجتماعی عضو شوراشدن به‌حدی است که سفره‌ای فراخ برای کاندیداها پهن می‌شود. برای یک گروه، تفکر به اثرگذاری فعالیت‌های یک کاندیدا دلیلی برای نامزدی شوراست. برای گروهی دیگر، عدم‌دریافت نتایج خوب از شوراهای قبلی و عملکرد‌های پیشین است.



هفت قلم بزک برای نامزدی شورا!
روزنامه «جوان» در یادداشتی به قلم زهرا چیذری با عنوان «هفت قلم بزک برای نامزدی شورا!»، نوشت: وقتی از خانه بیرون می‌آیید، تبلیغات رنگارنگ پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران نخستین چیزی است که جلب‌نظر می‌کند؛ تبلیغاتی که قاعدتاً باید سوابق و تخصص نامزدهای حضور در شورای تخصصی شهر و روستا را به مردمی که قرار است آنها را انتخاب کنند، ارائه دهد. در عمل اما حجم گسترده‌ای از تبلیغاتی که در این دوره دیده می‌شود، فاقد هر گونه اطلاع‌رسانی درباره نامزدهاست.

 

در عوض نامزدها با تکیه بر وعده‌های بسیار فریبکارانه و بی‌ارتباط با وظایف و اختیارات شوراها، تصاویر روتوش شده و چهره‌هایی با آرایش‌های غیر متعارف یا تکیه بر موضوعات عوامفریبانه‌ای مانند تشابه اسمی با یک بازیگر فیلمفارسی تلاش دارند برای خودشان رأی جمع کنند، آن هم بدون اینکه کوچک‌ترین توجهی به قوانین و آداب چسباندن پوسترهای تبلیغاتی‌شان داشته باشند. به بیان دیگر از نحوه طراحی و چسباندن پوسترهایشان ناگفته پیداست که چقدر دغدغه شهر را دارند.



ائتلاف امید تهران
روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «ائتلاف امید تهران» ، نوشت: شورای شهر یک تشکیلات مردمی و بسیار مهم است یا می‌توان گفت یک پارلمان شهری است که تمام ارگان‌های اجرایی شهرهمچون شهرداری، معاونت‌ها و تمامی ارگان‌های شهری بایستی کاملا تحت نظر و بر مبنای قوانینی که شورای شهر تصویب می‌کند عمل کنند. در دوره‌های گذشته شورای شهر تهران چهره سیاسی به خود گرفته است و نتوانسته عملکرد خوبی را در قبال این همه سرمایه موجود در پایتخت داشته باشد و این سرمایه‌ها را به شکوفایی اقتصادی بدل کند.



برخی نامزدهای اصلاح‌طلب شورای شهر دلال و بی‌صلاحیت هستند
روزنامه «کیهان» با درج عنوان «برخی نامزدهای اصلاح‌طلب شورای شهر دلال و بی‌صلاحیت هستند»، نوشت: جدال طرفین حاضر در جبهه ائتلافی اصلاح‌طلبان بر سر سهم خود از فهرست انتخاباتی شورای شهر تهران شدت گرفته است. مهدی آیتی (عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم و رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در خراسان‌جنوبی) ضمن مصاحبه با روزنامه ستاره صبح، برخی نامزدهای اصلاح‌طلب را دلال و واسطه‌گر خواند و گفت: مردم به کسانی که سابقه دلالی و واسطه‌گری دارند رأی ندهند.

 

شما قیم مردم نیستید که بگویید چشم بسته به یک لیست رأی دهید. شوراها باید آب و رنگ سیاسی کمتر و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی پررنگ‌تری داشته باشند، اما دیده می‌شود که این طور نیست و لابی‌گری و بازی‌های حزبی در جریان است و در لیست‌های تهیه شده زد و بندهای سیاسی و رانت‌خواری ورود می‌کند و این حرکات در خروجی باعث ورود افرادی به شورای شهرها می‌شود که تخصص و اشرافی به مسائل مدیریت شهری ندارند.


رای لیستی، سرمایه اجتماعی
روزنامه «آفتاب یزد» در یادداشتی به قلم رحمت مهدوی با انتشار عنوان «رای لیستی، سرمایه اجتماعی»، نوشت: با اعلام لیست شورای اسلامی‌اصلاح‌طلبان در تهران، بلافاصله شاهد واکنش‌های مختلفی در فضای مجازی بودیم و محور تمامی‌اظهارنظرهای نه به «رای لیستی» بود.

 

اتفاق مثبت و امیدبخش در انتخابات مجلس که در آن حامیان طیف اصلاح‌طلبی و اصولگرایی به‌صورت لیستی پای صندوق‌های رای رفتند، باید به‌عنوان یک «سرمایه اجتماعی» در نظرگرفته شود و با زد و بندهای سیاسی این اعتماد عمومی‌از بین نرود، چراکه این اقدام ارزشمند از سوی مردم می‌تواند نشان‌دهنده علاقه و آگاهی آنها برای شکل‌گیری یک نظام حزبی قوی و کارآمد است. انتظار این بود در انتخابات شوراهای اسلامی‌با آسیب‌شناسی انتخابات مجلس، شاهد ارائه لیست از دو طیف اصولگرایی و اصلاح‌طلبی با اتکا بر معیارهای جدید باشیم.



روزنامه «شرق» در گزارشی با انتشار عنوان «حمایت 21 جامعه‌شناس از کاندیدای جامعه‌شناس لیست امید»، نوشت: 21 نفر از جامعه‌شناسان برجسته کشور با هدف افزایش مسئولیت‌پذیری اجتماعی، رشد و فراگیری رویکرد علمی جامعه‌شناسانه در مدیریت آینده شهر تهران و حمایت از برنامه «شهرداری تمام‌شیشه‌ای» حمایت خود را از بهاره آروین، جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اعلام کردند. متن نامه به شرح زیر است: واگذاری اختیارات دولت مرکزی به دولت‌های محلی و شهرداری‌ها، یکی از رویکردهای رایج برای تحقق پیشرفت اقتصادی و اجتماعی پایدار است.



این روزنامه همچنین با انتشار عنوان «چرا فقط لیست امید؟»، نوشت: پس از طی مراحل طولانی کارشناسی و غربالگری نامزدهای انتخابات شورای شهر و با بهره‌گیری از خرد جمعی، فهرست ٢١نفره امید از سوی شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نهایی و منتشر شده و مورد تأیید رئیس دولت اصلاحات نیز قرار گرفته است. در چنین شرایطی، جمعی از نامزدها فهرست‌های دیگری با عنوان «اصلاح‌طلب» منتشر کرده‌اند که در آنها اسامی نامزدهای شایسته‌ای به چشم می‌خورد. پیامد تداوم چنین روندی در نتیجه انتخابات شورای شهر کلان‌شهر تهران کاملا مشخص است: پراکندگی آرای نامزدهای اصلاح‌طلب، موفقیت نامزدهای محافظه‌کاران و تداوم مسائل و مشکلات مدیریت کلان‌شهر تهران.



روزنامه «ستاره صبح» در یادداشتی با عنوان «چرایی تکثرلیست‌ها»، نوشت: در حال حاضر دو لیست عمده وجود دارد. یکی لیست شورای‌عالی سیاست‌گذاری و دیگری لیست شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب است که به عنوان لیست سبز اصلاح‌طلبان معروف شده است. لیست‌های دیگری هم از جمله لیست پایتخت و یا لیست متخصصان ارائه شده است اما عمده‌ لیست‌ها همان دو لیستی است که در ابتدا ذکر شد.

 

در حال حاضر به مانند گذشته در جریان اصلاحات یک‌صدایی و آن اتحاد و اتفاق نظری که در برهه‌ای وجود داشت، دیگر وجود ندارد و طیف‌های مختلف جریان اصلاح‌طلب تنها در عرصه‌های کلانی مانند ریاست جمهوری است که حول یک نظر اجماع می‌کنند که نمونه آن را می‌توان در حمایت از روحانی شاهد بود؛ اما در رابطه با عرصه‌هایی مانند شوراها همان‌طور که شاهدیم این اتفاق نظر و همدلی وجود ندارد.

 

یکی از دلایل این امر به کارکرد اجتماعی شوراها باز می‌گردد که اگر نگوییم کارکرد سیاسی ندارند، باید بپذیریم که از کارکرد سیاسی کم‌تری برخوردارند به همین خاطر متقاضیان زیادی برای حضور در شوراها وجود دارد که طبیعتاً همگی دوست دارند خدمت کنند و زمانی که با این تعداد زیاد از متقاضیان روبه‌رو می‌شویم نمی‌توان همگی آن را در یک لیست گنجاند.



روزنامه «شهروند» در گفت و گویی با کامبیز نوروزی حقوقدان، عنوان «تعدد لیست یعنی خردشدن آرا» را منتشر کرد و نوشت: مسلما شوراها مکان‌هایی هستند که حضور گروه‌های مختلف سیاسی در آنها اهمیت دارد و هر گروه سیاسی تلاش می‌کند در شوراها حضور داشته باشد. شورا جزو نهادهای قدرت است و امکان افزایش قدرت گروه‌ها را می‌دهد، به همین دلیل باید توجه داشت لیستی که گروه‎ها می‌دهند وزن هر گروه را در شورای شهر مشخص می‌کند و این‌جاست که رأی‌دادن به لیست اهمیت پیدا می‌کند. اگرچه حق قانونی هر شهروندی است که به کسانی که صالح می‌داند، رأی بدهد، اما اگر حتی‌المقدور به لیست خودش رأی بدهد، بهتر است، به جهت این‌که نیروی سیاسی مورد علاقه خودش را تقویت می‌کند.



روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «جای خالی لیست اصلاح‌طلبان بر دیوارهای تهران!»، نوشت: انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات شورای شهر در روز 29 اردیبهشت سبب افزایش شور انتخاباتی شده است و قرار است تصمیم‌گیری درباره مدیریت شهرها به اعضای شورای شهر در دوره پنجم و مدیریت اجرایی کشور به رئیس‌جمهور در دوره دوازدهم سپرده شود.

 

اما نباید فراموش کرد این همزمانی علاوه بر فوایدی که دارد، می‌تواند آسیب‌هایی را هم به دنبال داشته باشد که همان تمرکز بر یک انتخابات و غافل شدن از انتخابات دیگر است. اکنون گروه‌های سیاسی و اقشار مختلف مردم تکلیف خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری را می‌دانند؛ یعنی آگاه هستند باید تا روزی که تبلیغات مجاز است به تبلیغ کاندیدای خود بپردازند، اما شرایط در انتخابات شورای شهر هنوز مشخص نیست.



روزنامه «وقایع اتفاقیه» در گزارشی با عنوان «همه زنان لیست امید» نوشت: سال‌هاست که هر بار حرفی از انتخابات به میان می‌آید یک پای حرف‌ها به اهمیت حضور زنان در این عرصه اختصاص دارد؛ موضوعی که به‌صورت یک مطالبه درآمده است، آن هم به این دلیل که ورود زنان به عرصه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌های کلان از دو راه، یکی برگزاری انتخابات و برگزیده‌شدن از پایین و دیگری درک توانمندی‌های آنها از جانب مدیران کشور و انتصابشان در جایگاه‌های مدیریتی ممکن می‌شود. هرچند در سال‌های اخیر اندک‌اندک تعداد زنانی که در دستگاه‌های اجرایی و در پست‌های مدیریتی منصوب شده‌اند، بیشتر شده اما هنوز هم با شرایط ایده‌آل فاصله دارد.



به‌همین‌دلیل هم بسیاری از جریان‌های حامی حضور زنان خواهان حضور پررنگ آنها در فهرست‌های انتخاباتی بودند. در نهایت فهرست اصلاح‌طلبان با داشتن 6 زن در لیست 21‌نفره تا حدی این خواسته را برآورده کرد اما نه کاملا.



این روزنامه در گزارش دیگری با عنوان «شهر در محاصره لیست‌ها»، نوشت: شمارش معکوس برای انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا آغاز شده است. مردم هر چهار سال یک‌بار، سرنوشت یک شهر یا روستا را رقم می‌زنند. انتخابات شوراهای اسلامی شهر، سال‌هاست که برای مردم جدی‌تر شده و آنها با آگاهی و دانش لازم در این انتخابات حضور پیدا می‌کنند. در برخی از شهر‌ها لیست‌های ارائه‌شده به شهروندان کاملا سیاسی است اما در مناطقی هم این فعالان مدنی هستند که برای نخستین‌بار پا به عرصه انتخابات شوراها می‌گذارند.



در این بین، برخی مناطق با اختلافاتی نیز دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. رأی بر‌اساس ویژگی‌های قومی، یکی از دلایلی است که ساکنان برخی شهرها از آن گله دارند و معتقدند این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها، شهرها را با مشکلاتی دست به گریبان خواهد کرد. دو روز مانده به پایان تبلیغات انتخابات شورای شهر اهواز، کارشناسان، رأی‌دهندگان را برای توجه به تخصص و تجربه نامزدهای این دوره دعوت کردند. رقابت در اهواز برای کسب کرسی شورای شهر بسیار تنگاتنگ است.



رویارویی عکس‌ها و شعار‌ها
روزنامه «شهروند» در گزارشی با انتشار عنوان «رویارویی عکس‌ها و شعار‌ها»، نوشت: «برای تخریب یا برای آبادی، یک نگاه کن شهر زیر و زبر شده»؛ دور میدان اصلی شهر، روی پل عابر پیاده، روی تیرهای چراغ‌برق، روی شاخ و برگ درختان، حتی روی سطل‌های آشغال! هر جا نگاه می‌کنی تراکت‌ها و کاغذهای تبلیغ انتخاباتی است که می‌بینی، معلوم نیست اینها برای آبادی شهر آمده‌اند یا تخریب.

 

اینها گلایه‌های مش‌رحیم، پیرمرد شصت‌وهفت‌ساله‌ شهر قرچک بود، شهری که این روزها سیما و هویتش را باید در لابه‌لای کاغذهای انتخاباتی جست‌وجو کرد، شهری در ٢٥ کیلومتری جنوب شرقی استان تهران صحبت می‌کنم. اگرچه این تصویر این روز‌ها فقط در قرچک و شهرهای کوچک اطراف پایتخت دیده نمی‌شود، در برخی محله‌های تهران هم پوستر‌های کاندیداها چهره شهر را دگرگون کرده است.



ببینیم چه بر سر شهر تهران آمده
روزنامه «شهروند» در گزارشی با درج عنوان «ببینیم چه بر سر شهر تهران آمده»، نوشت: بحث درآمد شهری در ایران بحثی مستقل و فوری است که برگزیدگان شورا باید به مجرد ورودِ رسمی به شورا بدون لحظه‌ای درنگ بدان بپردازند. فروش ناعادلانه تراکم برکنار از ظلم به امروزیان و آیندگان، به‌رغم جان‌بخشیدن به نوکیسگی ضد ملی، قطبی‌کردن شدید جامعه شهری و دامن‌زدن به بغض اجتماعیِ وحدت‌شکن، نابود‌کننده سرمایه اجتماعی دستگاه‌ها به‌ویژه شوراها و شهرداری‌ها، حاوی فسادی مسری، بدنام‌کردن گروه‌ها و سازمان‌ها، ضد شهروندی و ضد پایداری شهری، به بن‌بست قطعی رسیده است.

 

اعضای شورای شهر تهران باید بر ارگانی با بدهی بیست تا شصت‌هزار‌ میلیارد تومانی و پیش‌فروش حجم عظیم تراکم و ده‌ها پروژه ناتمام نظارت و آن را هدایت کنند. نگاهی گذرا به مناطقی از شهر تهران و مقایسه آن با تصاویر سراسری سی‌سال پیش، به خوبی نشان می‌دهد که چه بر سرِ این شهر آمده است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.