| کد خبر: 182706 |

◄ آخرین خبرها از تکمیل ترمینال «سلام» فرودگاه امام

ترمینال «سلام» فرودگاه امام‌خمینی بنا به گفته مسئولان قرار است تا پایان سال افتتاح شود و در راستای تکمیل آن ۶۱۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام‌شده است.

تین نیوز

ترمینال «سلام» فرودگاه امام‌خمینی بنا به گفته مسئولان قرار است تا پایان سال افتتاح شود و در راستای تکمیل آن ۶۱۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام‌شده است.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام، در طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی امام پهنه ۱۴ هزار هکتاری فرودگاه به دو بخش هوایی و غیر هوایی تقسیم‌شده است. بخش هوایی شامل چهار هزار هکتار از اراضی فرودگاه است که به چهار فاز تقسیم‌شده، فاز اول این پروژه شامل ترمینال مسافری شماره یک و تاسیسات و ساختمان‌های جانبی آن با ظرفیت جابه‌جایی حدود ۶/۵ میلیون مسافر در سال است که در حال حاضر سالانه به پنج میلیون مسافر سرویس می‌دهد. فاز دوم شامل ترمینال مسافری شماره دو و تاسیسات و ساختمان‌های جانبی آن با ظرفیت جابه‌جایی حدود ۲۰ میلیون مسافر در سال در حال حاضر در حال ساخت هست، هزینه احداث و تکمیل فاز دوم طرح توسعه فرودگاه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

 فاز سوم شامل ترمینال مسافری شماره سه و تاسیسات و ساختمان‌های جانبی آن است که ازلحاظ معماری و ظرفیت دقیقا مشابه ترمینال مسافری شماره دو است. در فاز چهارم طرح توسعه این فرودگاه که فاز نهایی بخش هوایی است برای افزایش ظرفیت فرودگاه تا ۹۰ میلیون مسافر در سال برنامه‌ریزی‌شده است. بخش غیر هوایی طرح توسعه فرودگاه (شهر فرودگاهی) حدود ۱۰ هزار هکتار از اراضی فرودگاه را به خود اختصاص می‌دهد که شامل ۱۵۰۰ هکتار منطقه آزاد تجاری، ۲۵۰۰ هکتار منطقه ویژه اقتصادی و حدود ۶۰۰۰ هکتار با کاربری‌های متفاوت است.

 چندی پیش در خبرها اعلام‌شده بود که ترمینال سلام  تا پایان سال افتتاح می‌شود. «علی رستمی»، سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام در حاشیه مراسم آغاز طرح عملیات زمستانی (برف‌روبی) شهر فرودگاهی امام درباره ترمینال سلام گفته بود: «جلسات مستمر برای آماده‌سازی ترمینال سلام روزهای شنبه هر هفته ساعت ۱۴ در شهر فرودگاهی امام برگزار می‌شود. تأکید شده است همه تیم‌های مرتبط با ترمینال سلام تلاش خود را بیشتر کنند تا این پروژه حداکثر تا پایان امسال آماده افتتاح شود؛ تیم‌هایی نظیر مدیری ترمینال، اطلاعات پرواز از 20 آذر به‌تدریج در ترمینال سلام حضور می‌یابند و اتاق‌ها را تحویل می‌گیرند تا ترمینال در ماه‌های آینده آماده افتتاح شود.»

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام بابیان اینکه تست گرم قبل از افتتاح ترمینال سلام در این سازه خواهیم داشت، بیان کرد: «امیدواریم در دوران تست گرم نواقص احتمالی پروژه رفع شود. امیدواریم بخشی از پروازهای نوروزی سال ۹۸ در ترمینال سلام انجام شود و به‌تدریج برخی از پروازها به این ترمینال منتقل شود. البته روزهای اول از انتقال دو تا سه پرواز شروع می‌کنیم و سپس در ماه‌های بعد این رقم افزایش می‌یابد.»

وی با بیان اینکه ظرفیت نهایی ترمینال سلام ۵ میلیون نفر مسافر در سال است، گفته بود: «هم‌زمان با افتتاح ترمینال سلام، پروازهای داخلی هم به فرودگاه امام می‌آید.»

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام بابیان اینکه نگرانی بابت خرید تجهیزات ترمینال سلام نداریم، اضافه کرده بود: «بخشی از تجهیزات که مانده بود، در حال ترخیص از گمرک است و تا هفته آینده وارد می‌شود. در ترمینال سلام برای تامین تجهیزات از هیچ ارز دولتی استفاده‌نشده و تاکنون حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است.»

حالا به‌تازگی برای تکمیل سریع‌تر این ترمینال معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان خبر داده است که ۶۱۰ میلیارد تومان در پروژه ترمینال سلام فرودگاه سرمایه‌گذاری شده است.

مرکز  روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی بنیاد مستضعفان به نقل از «منوچهر خواجه‌دلوئی» دراین‌باره نوشته است: «این پروژه از سال ۸۸ باهدف احداث‌ ترمینال زیارتی آغاز شد و تا قبل از سال ۹۵ تا حدود ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما مدت‌زمان قابل‌توجهی به دلیل کمبود منابع و اعتبارات عمرانی متوقف می‌شود. سال ۹۵ وزارت راه و شهرسازی از بنیاد مستضعفان درخواست کرد تا در زمینه تامین منابع و احداث این پروژه مشارکت کند.»

معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان بیان کرده است: «پس از تشکیل کارگروه مشترک وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان تصمیم گرفته شد بنیاد هم به‌عنوان تامین کننده منابع و هم سازنده اقدام کند و شرکت ملی ساختمان در بهمن‌ماه سال ۹۵ به‌عنوان نماینده بنیاد مستضعفان اولین قرارداد BLT در کشور را برای احداث ترمینال سلام منعقد کرد. ‌ همچنین وزارت راه  و شهر‌سازی از بنیاد مستضعفان خواست با توجه به اینکه ترمینال مذکور از حالت سرویس‌دهی صرفا به زائران، به یک ترمینال بین‌المللی تبدیل‌شده در طراحی تجدیدنظر کرده و بر این مبنا طرح اصلاح و سپس اجرا شود.»

معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان اضافه کرده است: «طی قرارداد مسئولیت طراحی، ساخت و همچنین تأمین منابع‌ بر عهده بنیاد مستضعفان واگذار شد و مقرر شد اصل و سود سرمایه‌گذاری مذکور به‌صورت اقساطی ظرف مدت هشت سال ه بنیاد مستضعفان بازپرداخت شود. این پروژه دارای ۵۸ هزار متر زیربنا است و حدود ۶۱۰ میلیارد تومان در پروژه سرمایه‌گذاری شده است که ظرف ۱۶ ماه در کم‌ترین زمان ممکن اجرا شد و پروژه ترمینال سلام ثابت کرد در شرایط تحریم فنی‌ترین پروژه‌های کشور را می‌توان با حداقل منابع و با اتکا بر توان و تخصص داخلی به انجام رساند که نتیجه حاصل همکاری نزدیک بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی و سایر سازمان‌های مرتبط است.»

بنابراین گزارش، در راستای توسعه و تکمیل فرودگاه امام خمینی  وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که با بهره‌برداری از فاز نخست ترمینال ایرانشهر ظرفیت جابه‌جایی مسافر در فرودگاه حضرت امام، به 25 میلیون مسافر در سال افزایش می‌یابد.

روابط‌عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام به نقل از «محمد اسلامی» دراین‌باره نوشته است: «امروزه در دنیا فرودگاه‌ها نماد توسعه و پیشرفت یک کشور محسوب می‌شوند و ما باید شهر فرودگاهی امام را به نماد توسعه کشور تبدیل کنیم. با استانداردهای یک فرودگاه مدرن فاصله‌داریم و باید برای ساخت فرودگاه‌های مدرن در کشور برنامه‌ریزی‌های دقیق داشته باشیم.»

اسلامی بابیان این‌که یکی از پروژه‌های مهم فرودگاهی ما ساخت ترمینال سلام با مدرن‌ترین تجهیزات است، اضافه کرده است: «ظرفیت اعزام و پذیرش ما در فرودگاه امام پنج میلیون مسافر در سال افزایش می‌یابد. گام دیگری که باید باهدف ایجاد فرودگاه مدرن در شهر فرودگاهی امام برداریم، ساخت ترمینال ایرانشهر است که عملیات اجرایی برای طراحی و ساخت آن باید پس از افتتاح ترمینال سلام انجام شود.»

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اکبر آرام فرد 0 0

    سلام چرا واسه رفاه مسافران در تقاطع اتوبان تهران و جاده فرودگاه یه ایستگاه کنارگذر واسه پیاده و سوار شدن مسافرانی که از شمال و جنوب ایران عازم فرودگاه هستند احداث نمیکنن تا 80 درصد از مسافران از آوردن سواری و هزینه اضافی صرفه جویی بشه البته در این مورد هزاران نفر این پیشنهاد را داده اند ولی اصلا کسی توجه نمیکنه. ومثل اینکه رفاه مسافران شهرستان خیلی مد نظر مسئولان نیست