| کد خبر: 160674 |

چه کسانی تلاش کردند شرایط فرودگاه امام را بحرانی جلوه دهند؟

پشت پرده یک تخریب سفید

«پس از بارش‌های اخیر برف، بلافاصله برف‌روبی از سطوح پروازی به وسیله تجهیزات فرودگاهی آغاز شد و سطوح پروازی ۴۲ ساعت ممتد به دست عوامل برف‌روبی شد.

تین نیوز

«پس از بارش‌های اخیر برف، بلافاصله برف‌روبی از سطوح پروازی به وسیله تجهیزات فرودگاهی آغاز شد و سطوح پروازی ۴۲ ساعت ممتد به دست عوامل برف‌روبی شد. 

به گزارش تین‌نیوز به نقل از هفته‌نامه حمل‌و‌نقل، شنبه‌شب پس از بارش‌های برف، بلافاصله برف‌روبی از باند و سطوح پروازی آغاز شد که تا صبح ادامه داشت و صبح روز یک‌شنبه باند باز شد، اما به دلیل کاهش دید افقی به ۲۰۰ متر، پروازی انجام نشد، ولی بعدازظهر روز یکشنبه با افزایش دید ۷ پرواز ورودی و ۲ پرواز خروجی در فرودگاه امام انجام شد و دوباره به دلیل کاهش دید تا ۲۰۰ متر، انجام پروازها متوقف شد.»

این روایت علی رستمی، معاون امور فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از غائله برفی هفته گذشته است. غائله‌ای که از روز دوشنبه حدود ساعت یازده، با عملیاتی‌شدن کامل فرودگاه پایان یافت، اما برخی رسانه‌ها از جمله تلویزیون تا ساعات پایانی روز چهارشنبه آن را زنده نگه داشتند. در حالی که همه چیز غیر از پروازهای لغو شده از سوی ایرلاین‌ها در فرودگاه سر جای خود بود، اما تلویزیون بی‌وقفه اعلام می‌کرد بحران باقی است.

در میانه این بحران صوری، بسیاری به فرودگاه سر زدند و بایدها گفتند و دستورها برای تأمین فوری هواپیما دادند. هواپیمایی که وجود نداشت و در پاسخ به آن بایدها، پروازی برای به موقع رفتن پرواز دیگر لغو می‌شد. اینها در شرایطی بود که از زمان پایان بارش برف تا ساعت ۱۸ روز ۱۲ بهمن‌ماه، ۱۶۶ پرواز ورودی و ۱۵۶ پرواز خروجی در فرودگاه امام خمینی (ره) انجام شد و مدیران فرودگاه تأکید داشتند که امکان اعزام و پذیرش روزانه حداقل ۱۰۰ پرواز دیگر را داشتند.

معاون امور فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام(ره)  در این‌باره تأکید دارد که روزانه به‌صورت میانگین ۱۵۰ پرواز در فرودگاه امام انجام می‌شود، اما این رقم در برخی از روزهای ایام نوروز به ۲۵۰ پرواز هم رسیده است و نشان از ظرفیت بالای فرودگاه امام خمینی (ره) دارد.

 

چه کسانی مسافران را به فرودگاه گسیل کردند؟

صداوسیما در حالی حاضر به عوض‌کردن زیرنویس خود مبنی بر اعتراض مسافران به بحرانی‌بودن وضع فرودگاه امام (ره) نبود که فرودگاه اظهار داشت از روز یکشنبه هیچ مشکلی در سطوح پروازی ندارد: «متأسفانه ایرلاین‌ها آمادگی مواجهه با این برف و کولاک را نداشتند. اغلب پروازهای آنها به دلیل نبود هواپیما لغو شده بود، ولی هیچ پیامکی به دلیل لغو پرواز به مسافر ارسال نکرده بودند و ایرلاین‌ها در اطلاع‌رسانی مشکل داشتند.»

علی رستمی که تا پایان بحران و بازگشت پروازها به حالت عادی در این‌باره سکوت کرده بود، اکنون از همکاری‌نکردن برخی از شرکت‌ها در روزهای برفی با فرودگاه گله می‌کند: «روز اولی که باند را باز کردیم، به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کردیم هر کس که پرواز دارد، اعلام کند تا زودتر مقابل هواپیمای آنها را باز کنیم. فقط یک ایرلاین به ما اعلام کرد که پرواز دارد. ما مقابل هواپیمای آن شرکت را پاک‌سازی کردیم، اما وقتی که از تأخیر زیاد پرواز آن شرکت جویا شدیم، در ابتدا اعلام کرد کروی پروازی پشت عوارضی آزادراه تهران-‌‌قم مانده است و پس از ساعتی نیز دوباره اعلام کرد چون کترینگ پرواز از تهران تأمین می‌شود، امکان انتقال به فرودگاه امام (ره) به دلیل بارش برف در جاده‌ها را ندارد.»

معاون امور فرودگاهی شهر فرودگاهی امام با اشاره به پاک‌سازی سطوح پروازی درباره مسئولیت ایرلاین‌ها گفت: «غیر از تجهیزاتی که فرودگاه‌ها باید برای پاک‌سازی سطوح پروازی داشته باشند، ایرلاین‌ها نیز خود طبق قانون باید تجهیزاتی برای پاک‌سازی بخش‌های مربوط به خود را داشته باشند. طبق قانون هوانوردی، هر ایرلاین موظف است سطح اجرایی خود را پاک‌سازی کند و باید دستگاه‌هایی داشته باشد تا حداقل اطراف تجهیزات خود را پاک‌سازی کند.»

به گفته رستمی، عده‌ای از بین همین شرکت‌ها مطرح کردند که باند یخ ‌زده است، در حالی که اگر باند یخ ‌زده بود، همان روز اول چطور هفت هواپیما نشست و دو هواپیما برخاست؟

 

چه کسی اطلاع‌رسانی نکرد؟ چه کسی کتک خورد؟

معاون امور فرودگاهی شهر فرودگاهی امام از اطلاع‌رسانی‌نکردن درست به مسافران نیز گله کرد، اتفاقی که اگر درست مدیریت می‌شد، از معطلی مسافران در فرودگاه می‌کاست: «متأسفانه برخی شرکت‌ها از ارسال یک پیامک برای اطلاع‌دادن درباره لغو یا تأخیر پرواز به مسافر دریغ کردند و مدیریت صحیحی در این ایام نداشتند، در حالی که شرکت‌های خارجی مسافران خود را با احترام مدیریت کردند و در این مدت هیچ اعتراضی از مسافران ایرلاین‌های خارجی نداشتیم. اغلب اعتراض از سوی مسافران شرکت‌های داخلی بود. شب یازدهم بهمن، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و بسیاری از مسئولان اینجا بودند، آقای عابدزاده ایرلاین‌ها را موظف کرد که همه در فرودگاه نماینده پاسخگو داشته باشند، اما باز برخی از شرکت‌ها امتناع کردند.»

عضو هیئت‌مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت:‌ «در نبود پاسخگویی ایرلاین‌ها، مدیر پایانه ما که وظیفه نظارت بر راهبری پذیرش مسافر را دارد، از مسافر کتک می‌خورد، در حالی که ایرلاین باید نماینده مستقر و پاسخگو داشته باشد.»

 

اهمال از ایرلاین‌ها، پذیرایی سپاه و فرودگاه از مسافران

رستمی ادامه داد: «پس از آنکه مسافران شرکت‌های هواپیمایی به فرودگاه آمدند، متأسفانه در پروازهای تأخیری یا ابطال‌شده، هیچ پذیرایی از آنها نشد، اما فرودگاه امام خمینی (ره) و مجموعه سپاه از مسافران ایرلاین‌ها پذیرایی کردند.»

به گفته او، روزانه هزار و ۲۰۰ پرس غذا، ۳ هزار بطری آب‌معدنی، هزار و ۲۰۰ تخته پتو و فلاسک چایی بین مسافران توزیع شد، در حالی که این کار از وظایف فرودگاه نبوده و وظیفه تغذیه، اسکان و پذیرایی از مسافران به عهده ایرلاین‌ها است.

در این روزها، حتی سپاه فرودگاه که وظیفه پذیرایی از مسافران شرکت‌های هواپیمایی را نداشته، در کم‌کاری شرکت‌ها، ۲ هزار پرس غذا به مسافران داد و از آنها پذیرایی کرد و اسکان مسافران را بر عهده گرفت و در مجموع همه پای کار آمدند تا کم‌کاری ایرلاین‌ها را جبران کنند.

 

گزارش‌هایی برای هیچ

رستمی در پاسخ به این سؤال که نحوه برخورد با ایرلاین‌های متخلف که اطلاع‌رسانی و خدمات‌رسانی درستی انجام ندادند، چگونه خواهد بود، گفت: «یکی از وظایف فرودگاه‌ها ارسال گزارش تخلفات شرکت‌ها به سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد بالاسری ایرلاین و حاکمیت صنعت است. گزارش تخلفات شرکت‌ها به صورت مکتوب به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال می‌شود و ما گزارش پروازهایی را که لغو می‌شود یا تأخیر دارند یا برخورد نامناسب شرکت هواپیمایی با مسافر، کم‌کاری در پذیرش مسافر، مشکلات امور جامه‌دان و غیره را به سازمان هواپیمایی کشوری گزارش می‌دهیم.»

او در پایان از تلویزیون به دلیل همکاری نکردن در اطلاع‌رسانی و تسهیل عبور‌و‌مرور مسافران انتقاد کرد: «در این مدت رسانه ملی فقط شماره تلفن‌های اطلاعات پرواز فرودگاه را زیرنویس کرد. در حالی که رسانه‌ها هستند که با اخبار خود یا به مردم آرامش می‌دهند یا آرامش را از آنها می‌گیرند و ما در این بحران از رسانه ملی انتظار کمک داشتیم.»

عضو هیئت‌مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اظهار کرد: «حال در این شرایط برخی از مسئولان به فرودگاه آمدند و کمک کردند. عده‌ای هم آمدند و خود را مقابل رسانه‌ها ناجی فرودگاه معرفی کردند و این برای ما که ۳ روز مداوم و ۲۴ ساعته در حال فعالیت هستیم چندان خوشایند نبود.» در کنار همه اینها جای این سؤال باقی است که با تمام مشکلات اشاره‌شده چرا هنوز در کشور شاهد فعالیت نزدیک به بیست ایرلاین هستیم؟ آیا ایرلاینی که فقط دو فروند هواپیما دارد  قادر به تأمین تجهیزاتی مانند ماشین‌آلات برف‌روبی و غیره هست؟ اینجاست که موضوع مهم ادغام ایرلاین‌ها برای بالا‌رفتن بهره‌وری و کاهش فشار به فرودگاه‌ها برای ارائه اجباری خدمات به شرکت‌های هواپیمایی باید جدی‌تر مطرح شود.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.