| کد خبر: 266852 |

لزوم ارزان سازی استفاده از دوچرخه ها و موتورهای برقی

مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب گفت: امیدواریم برگزاری نمایشگاه موتور در شهر آفتاب به مردمی و ارزان سازی استفاده از دوچرخه ها و موتورهای برقی در کشور کمک کند.

تین نیوز

مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب گفت: امیدواریم برگزاری نمایشگاه موتور در شهر آفتاب به مردمی و ارزان سازی استفاده از دوچرخه ها و موتورهای برقی در کشور کمک کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا عباس تقدسی نژاد - مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در آیین افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین المللی دوچرخه، موتورسیکلت و وسایل نقلیه موتوری و هیبریدی، بیان کرد: موضوع نمایشگاه و ظرفیت اجرایی نمایشگاه نسبت به دوره گذشته رشد داشته و بستر مناسبی برای افزایش و ارتقای کسب و کار به وجود آمده است. بحث دوچرخه از زمان قاجار مطرح بوده و سال ۱۳۲۴ اولین مجموعه صنعتی در حوزه دوچرخه شکل گرفته است.

وی افزود: کمتر از یک درصد مردم از دوچرخه استفاده می کنند. مدام درباره موضوع دوچرخه و هوای پاک گفته می شود. همچنین در کشورهایی مانند هلند ۹۹ درصد شهروندان از دوچرخه استفاده می کنند و ۴۰۰ کیلومتر مسیر در آمستردام برای دوچرخه تعریف شده است.

تقدسی نژاد ادامه داد: ما نیز در کشور تلاش کردیم تا بتوانیم شرایط مناسبی را برای تردد و حضور دوچرخه ایجاد کنیم، ولی اغلب موتورها از این مسیر استفاده می کنند و به دلیل عدم استفاده درست موجب تشدید ترافیک شده است. یکی از کارکردهای مهم این نمایشگاه، معرفی دوچرخه ها به صورتی است که سال های آینده بتوانیم برای آن نمایشگاهی مجزا در نظر بگیریم.

مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب با بیان اینکه رویکرد برقی سازی موتور در کشور به سمت خوبی پیش رفته است، اظهار داشت: بخشی از آلاینده ها به خاطر موتورهای کار بوده و استفاده از ظرفیت موتورهای برقی نیز با محدودیت هایی روبه رو است. افراد توان خرید موتور برقی را ندارند. امیدواریم برگزاری این نمایشگاه به مردمی و ارزان سازی استفاده از دوچرخه ها و موتورهای برقی در کشور کمک کند. در کشورهایی مثل هند در سال ۲۰۰۰، چهار میلیون موتوربرقی تولید می شد، اما اکنون بیش از ۶۰ میلیون موتور برقی تولید می کنند. با توجه به ظرفیت های ملی و منطقه ای می توانیم به تولید کننده منطقه کمک کنیم.

۱۱.۵میلیون موتورسیکلت فرسوده داریم

همچنین در ادامه این مراسم، عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت عنوان کرد: در خصوص یک جریان تحولی در صنعت موتورسیکلت کشور ۴ محور در دولت سیزدهم اتفاق افتاده است. محور اول جریان تولید است. جریان تولیدات موتورسیکلت در سال ۱۳۹۸ به ۱۱۶ هزار رسیده بود و عملا شاهد رهاشدگی این صنعت به خصوص در دهه ۹۰ بودیم. همین امر می طلبید تا حرکت جدی برای احیای این حوزه انجام شود. در حال حاضر تولید موتورسیکلت در کشور از مرز ۴۵۰ هزار گذشته است. سال گذشته ۳۰۰ هزار تولید داشتیم و تاکنون، بیش از ۵۰ درصد رشد داشتیم. هدف گذاری برای آینده روی ۶۰۰ هزار دستگاه قرار گرفته است.

وی درباره محور دوم اظهار داشت: همت موتورسیکلت سازان و قطعات در کنار هم به عمق داخلی سازی بالاتر خواهد رسید. باید عمق داخلی سازی به صورتی شود که وابستگی و ارزبری در این صعنت کاهش پیدا کند. به این منظور علاوه بر برنامه ریزی ها، قوانین و آیین نامه های مرتبط دچار تحول شدند. به صورتی که تعرفه های داخلی سازی بالای ۳۰ درصد، به نصف رسیدند.

توکلی لاهیجانی با اشاره به موضوع نوسازی به عنوان محور سوم افزود: در حوزه وسایل نقلیه فرسوده، در کشور حدود ۳۸ میلیون دستگاه که ۳۷ درصد آن ها آلاینده اند و سهم زیادی از آن ها به موتورسیکلت ها اختصاص دارند. ۱۱.۵ میلیون موتورسیکلت فرسوده داریم که میزان آلایندگی را افزایش می دهند. آیین نامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی تصویب و ابلاغ خواهد شد که در آن به صدور گواهی اسقاط اشاره شده است. مسیر نوسازی نیز بوسیله این گواهی تسهیل می شود و سرعت می گیرد.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت درباره چهارمین محور اعلام کرد: تکیه بر فرصت فناوری های نوین برقی سازی و اتصال پذیری که در همین نمایشگاه هم اتفاق افتاده است و زمینه پیشرفت را برای مشتریان و تولیدگنندگان فراهم می کند. در نوسازی هم بیشترین استفاده را از فناوری ها خواهیم داشت همچنین فرصت فناوری های جدید هم فراهم خواهد شد.

توافق شهرداری تهران با وزارت صمت در حوزه خودروهای برقی و شهر هوشمند

بنابر اعلام سایت شهر، در بخش دیگری از افتتاحیه نمایشگاه موتورسیکلت شهر آفتاب، مهدی ضیغمی معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران عنوان کرد: طی دو سال اخیر با برنامه های دولت توسعه تجارت و توسعه تولید صورت گرفته که پیشرفت آن نیازمند افزایش حضور تاجران در نمایشگاه های بین المللی است. تهران هم ظرفیت خوبی را در حوزه زیرساخت دارد و از طرف دیگر درخواست ها برای برگزاری نمایشگاه افزایش داشته است. طی توافقات خوبی که انجام شده، نمایشگاه شهرآفتاب و دیگر نمایشگاه ها مورد بهره برداری مطلوب قرار گرفته اند. همچنین توافقاتی میان شهرداری تهران با وزارت صنعت معدن و تجارت در حوزه خودروهای برقی و شهر هوشمند مطرح شده و در دست اجرا است. با هم افزایی کنونی، تاجران باید نهایت استفاده را ببرند و فضای تجاری کشور نیز رشد پیدا کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.