| کد خبر: 154694 |

آسیبی که شهرها را تهدید می‌کند؛

◄ شیوع فرهنگ شلختگی و هرج و مرج در شهرسازی کشور

یک کارشناس حمل‌ونقل در نامه‌ای به یکی از اعضای شورای شهر تهران « فرهنگ شلختگی و هرج و مرج در شهرسازی در شهر تهران» و شیوع آن به تمامی شهرها را مورد نقد قرار داد و بر ضرورت جلوگیری و مدیریت آن به‌نفع کل جامعه شهری تاکید کرد.

تین نیوز

یک کارشناس مدیریت شهری در نامه‌ای به یکی از اعضای شورای شهر تهران « فرهنگ شلختگی و هرج و مرج در شهرسازی در شهر تهران» و شیوع آن به تمامی شهرها را مورد نقد قرار داد و بر ضرورت جلوگیری و مدیریت آن به‌نفع کل جامعه شهری تاکید کرد.

به گزارش تین‌نیوز، در بخشی از نامه «ولی‌اله گل‌میرزایی» به « مجید فراهانی» عضو شورای که متخصص حوزه مدیریت پروژه‌ها نیز هست، آورده است: منافع کوتاه مدت فردی و عدم خردورزی در کسب درآمد برای هزینه‌های اداره شهر و شهرداری و همچنین طمع‌ورزی در کسب درآمدهای  بیشتر به قیمت آسیب رساندن به سلامتی و امنیت و افزایش هزینه‌ها در برخی نهادهای و بنگاه‌های اقتصادی، هیبت ناهمگون و ناهماهنگ را رقم زده و جلوه‌های از زشتی و هرج و مرج در سازه‌های شهری را به‌جای دقت و زیبایی به ساکنان جامعه القا می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که « ساکنان شهر نیز ضمن خو گرفتن با این بی‌نظمی‌ها به نوبت بعدی این بی‌نظمی را در رفتار و اقدام تشدید کرده و یک چرخه انحطاط را ایجاد می‌کنند»، افزوده است: در این میانه شورای شهر و شهرداری  باید هر چه سریعتر با تعامل با بهترین شهرسازان و طراحان شهری به این موج هرج و مرج پایان دهد.

به گفته وی « زمین به‌عنوان یک سرمایه با ارزش و محدود با داشتن کاربری‌های مختلف در رفع نیازهای گوناگون ساکنان اگر به‌درستی معماری نشود، بزرگترین ناهنجاری‌ها را در سکونت ساکنان فراهم خواهد نمود». 

به گزارش تین‌نیوز، وی در بخش دیگری از این نامه که در فضای مجازی نیز منتشر شده، تاکید کرده است: ما حتی از تجربه‌های با ارزش وغنی خود در معمارهای دوران صفویه که متعلق به 300 سال پیش است که با اقتضائات آن دوران تناسب داشت، عقب‌تر هستیم.

 گل‌میرزایی با طرح این پرسش که « چرا باید ساختمان‌های شهری به‌صورتی ناهماهنگ ساخته شوند و در یک خیابان هر واحد مسکونی یک ساز را بنوازد و چرا باید به‌محض ساختن یک ساختمان بلافاصله طبقات زیرین آن تبدیل به مغازه شود، مگر نه اینست که باید مکان بازار از مکان مناطق مسکونی جدا باشد، تاکید کرده است: در 300 سال پیش علیرغم نبودن این همه خودرو و نداشتن چنین جمعیتی و چنین حجم مصرفی، معماری شهری به‌گونه‌ای بود که مناطق بازار، مسج ، مناطق مسکونی، مدارس، میدان‌گاه و....در موقعیت‌های مناسبی جانمایی و چینش شده بودند.

وی خاطرنشان کرده است: اکنون بعد از سال‌ها پیشرفت و تحولات عظیم، علم و فناوری و دسترسی آسان جوامع به دانش و تجربیات جهانی، چرا ما نه تنها از این تجربیات بی‌بهره‌ایم ، بلکه از تجربه 300 ساله خود نیز عقب‌تر رفته‌ایم.

به گزارش تین‌نیوز، وی در ادامه افزوده است: عدم توجه به هارمونی و هماهنگی و مفاهیم طراحی شهری به بهانه کسب درآمد برای نهادهای مختلف، در دراز مدت هزینه‌های گوناگون را برای شهر و دولت وحاکمیت بسیار افزایش خواهد داد.

به گزارش تین‌نیوز، این کارشناس این هزینه‌ها را هزینه‌های ناشی از انواع آلودگی، حوادث رانندگی، مصرف سوخت، اتلاف وقت، بی‌نظمی، استرس و خشم و در حقیقت انواع بیماری‌های جسمی و روانی و..  دانست که ماحصل فقدان معماری موزون شهری است.

 گل‌میرزایی تاکید کرده است: به‌عنوان مهمترین راهبرد واصلاح این امر اولا توجه به معماری کلان شهری ضرورت دارد و ثانیا ارائه مدل‌های هماهنگ ساختار انواع سازهای شهری باید مورد توجه قرار گیرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.