| کد خبر: 261558 |

◄ کوتاهی سازمان هواشناسی در انجام تکالیف/ انعقاد یک قرارداد با 5 برابر قیمت قبل

با ترک فعل انجام شده و لغو قرارداد ارتقای رادار و سینرژی و پروژه مهم بومی سازی مدل هواشناسی توسط دانشگاه تهران چه خسارت های هنگفت جانی و مالی و آسیب به زیر ساخت کشور وارد شده و پاسخگوی این همه خسران چه کسی است؟

تین نیوز

ترک فعل سازمان هواشناسی در اجرای تکالیف قانونی ماده 26 قانون هوای پاک و لغو عمدی قراردادها،  ورود سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع را ضروری می کند.

به گزارش تین نیوز، یک کارشناس هواشناسی با ارسال یادداشتی به بخش شهروند خبرنگار تین نیوز با بیان این مطلب تاکید کرده که ترک فعل سازمان هواشناسی در اجرای تکالیف قانونی منجر وقوع سیلاب و گسترش ریزگردها شده به طوری که برای مثال در سال گذشته در اثر وقوع سیلاب در کشور بیش از 200 نفر از هموطنان  قربانی و خسارت زیادی به اموال مردم زده شده است.

وی همچنین مدعی شد: با توجه به این خسارت ها و برای جلوگیری از آن، قانون هوای پاک در 34 ماده در تاریخ 25/4/1396 تصویب شد. در ماده 26 این قانون تکالیفی بر عهده سازمان هواشناسی کشور قرار گرفت که تاکنون مورد غفلت قرار گرفته و در دوره مدیریت رئیس فعلی سازمان هواشناسی، با توجه به اعتبار مناسب بیش از ده هزار میلیارد ریالی، به طور عمد از اجرای آن تخطی شده است.

به گفته وی، علاوه بر این نسبت به لغو قراردادهایی که زیرساخت سازمان به آن نیاز شدید داشت بدون هیچ بررسی کارشناسی و صرفا به خاطر عدم تامین منافع اقدام شده است که در یک مورد بعد از پنج سال مجددا سامانه سینرژی با قیمت 20 برابری خریداری شده در حالیکه با توجه به عدم تغییر و ارتقای نرم افزار مذکور نسبت به قبل می بایست قیمت نرم افزار به نصف کاهش می یافت.

این کارشناس تاکید کرد:  با توجه به قیمت دلاری و افزایش سه برابری نسبت به قبل و از نظر ریالی هم با توجه به خرد شدن قرارداد و حذف خرید سامانه برای استان ها و اعمال محدودیت فنی از سوی شرکت واسط حداقل افزایش بیست برابری قابل انتظار خواهد بود.

به گفته وی ، این موضوع در حال اقدام و ترک تشریفات می باشد ولی دو بخش معاونت فنی و معاونت توسعه مدیریت به علت اینکه قرارداد مذکور به طور مستقیم توسط رئیس سازمان با شرکت واسط هماهنگ شده است، مخالف قرارداد مذکور هستند و با اختلاف ساختگی در مقابل خواسته به حق بخش پیش بینی مخالفت نموده اند و به همین دلیل بعید است با توجه به فرصت باقیمانده تا پایان سال مالی (پایان شهریور) فرآیند انعقاد قرارداد در یک مسیر درست به نتیجه برسد.

وی در بخش دیگری از این یادداشت گفت: تولید محصولات پیش یابی و پیش بینی در انحصار مراکز محدود و پیشرفته جهانی مثل انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا است. در حال حاضر مرجع اصلی در کشور از طریق دسترسی اینترنت از تولید مرکز آمریکایی NOAA است.

این کارشناس توضیح داد: از سال 1384 با انجام پروژه ای پایلوت نسخه ای از داده های پیش بینی فرانسه در قالب سامانه سینرژی خریداری شده و به صورت رایگان دریافت می شد که اخیرا به دلیل عدم بروزرسانی سامانه ها و جایگزینی با داده جدید در مرکز فرانسه، علیرغم کیفیت عالی و مرجع اصلی سازمان هواشناسی کشور، متوقف شده است.

او افزود: روزانه حداقل چند ترابایت داده در هر مرکز هواشناسی پایه دریافت، پردازش و تولید محصول انجام می شود. در بازه زمانی در حدود چند ساعت باید کار انجام و ضمن تحلیل نیروی انسانی بر روی میلیون ها رکورد داده، محصولات متنوع تولید و به کاربر رسانده شود.

وی عنوان کرد: واقعیت موجود اینست که این مقوله نیز متاسفانه در حال حاضر از عهده انجام خارج است. برای دسترسی به این امر مهم نیز  برنامه ریزی جدی نیاز است اما در کنار آن باید برای تضمین ارائه خدمات از سامانه محدود موجود در دنیا بهره گرفت.

این کارشناس در بخش دیگری از یادداشت خود خاطرنشان کرد: یکی از پیشرفته ترین این سامانه های، سامانه فرانسوی تهیه شده در سال 1384 است. برای بروز رسانی و نیز جلوگیری از توقف ارائه خدمات سازمان، ارتقا و نوین سازی این سامانه با انجام تشریفات و اخذ مجوز از مراجع ذیربط عقد قراداد شد. متاسفانه این مقوله نیز در سال 1398 به دلایلی مغرضانه و غیر کارشناسی، متوقف شد.

وی گفت: سوال اساسی و مهم این است که چرا قرارداد مذکور در پنج سال قبل لغو شد و الان با یک شرکت واسطه گر به چند برابر قیمت و به صورت ناقص و خرد شده از شرکت فرانسوی در حال خرید است، قراردادی که اگر در پنج سال قبل اجرا می شد توان فنی بخش پیش بینی افزایش قابل توجهی می یافت.

وی ادامه داد: سوال مهم تر این است که با ترک فعل انجام شده و لغو قرارداد ارتقای رادار و سینرژی و پروژه مهم بومی سازی مدل هواشناسی توسط دانشگاه تهران چه خسارت های هنگفت جانی و مالی و آسیب به زیر ساخت کشور وارد شده و پاسخگوی این همه خسران چه کسی است؟

به گفته این کارشناس، با توجه به اینکه لغو اکثر این قراردادها به صورت غیر کارشناسی و بدون رعایت موارد قانونی صورت پذیرفته و عدم اجرای آنها آسیب فراوان مالی وجانی به کشور وارد نموده است ورود مراحع ذیصلاح همچون سازمان بازرسی به روشن تر شدن ابعاد تخلفات گسترده احتمالی منجر می گردد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • هواشناس 16 0

    بنده بعنوان عضوی از بدنه این سازمان که از نزدیک دستی برآتش دارم، مهمترین مشکل فعلی در سازمان هواشناسی را تعارض منافع یا همان تزاحم منافع سیستم مدیریت فعلی و پوشش منافع افرادی می دانم که با داشتن حداقل سواد و تخصص کاری بعنوان مدیر استانی و یا ستادی و بعضا با مداراک نامربوط گرد این مدیریت جمع شده اند. تنها کاری که در این سازمان انجام نمی شود، تلاش نکردن برای توسعه بخش های تخصصی سازمان از جمله توسعه مدل های هواشناسی و اقلیم شناسی بومی و بخش داده گواری هواشناسی و اقلیم شناسی است. در کل سازمان هواشناسی کشور بهمراه مرکز اصلی پژوهشگاه هواشناسی تهران وهیات علمی آن و 4 زیر مجموعه ( مرکز اقلیم مشهد- مرکز پژوهش هوانوردی تهران- مرکز پژوهش آب و خاک ایلام- مرکز پژوهش آلودگی قم ) و 31 اداره کل استانی با مجموع بیش از400ایستگاه هواشناسی و اقلیم شناسی در سطح کشور، تنها کاری که کجدار و مریض صورت می گیرد، جمع آوری داده های خام هواشناسی و اقلیم شناسی است که توسط دیدبان های زحمتکش در گستره وسیعی از کشور و دورترین نقاط بصورت تک و تنها درحال تلاش شبانه روزی هستند. یعنی تنها بخش فعال سازمان هواسناسی فقط بخش دیدبانی و انهم با همت و تلاش بیش از 3هزار پرسنل زحمتکش و گمنام است. در بخش پیش بینی هم همکارانی در حال کار اپراتوری با مدل های جهانی و قرضی و رایگان هستند که هیچ دخل و تصرفی درانها ندارند و هرزمانی مراکزخارجی تصمیم بگیرند قطع و از دسترس خارج می کنند. اگر بخواهم منصفانه قضاوت کنم نوع نگاه و ضعف مدیریتی و منافع شخصی سیستم مدیریت فعلی و افراد پیرامون آن مهمترین مشکل فعلی این سازمان هستند. وگرنه با وجود پتانسیل دانشگاهی غنی موجود درکشور و پرسنل با سواد و زحمتکش درسطح سازمان خیلی کارهای پیچیده ایی می توان انجام داد که حتی معتبرترین مراکزهواشناسی و اقلیم جهان نیز از انجام آن ناتوان هستند.

  • دیده بان 7 0

    من به عنوان یک دیده بان با متن ارسالی دوست هواشناس بسیار موافقم و اضافه می کنم همین تعارض منافع باعث شده تا کنون علارغم کار شیفتی دیده بانی، تنهایی در کشیک آنهم در مکانی دور از شهر که باعث افسردگی و صدمات و آسیبهای زیادی به دیده بان می گردد (وقایع و اتفاقاتی که حتی باعث مرگ دیده بان شده و اسنادش موجود است) نیز سکته که در قشر دیده بان بخاطر سختی و استرس کار بسیار زیاد است، اما باز بخاطر همین تزاحم منافع تا کنون پیگیری خاصی برای اعلام سخت و زیان آور بودن این شغل نشده و دیده بانها از دریافت تعطیل کاری، شب کاری و اضافه کار مناسب محروم هستند.

  • دیدبان 6 0

    تا زمانی که سایه مدیریتی هیات علمی پژوهشگاه بر سازمان سایه افکنده و اجازه پیشرفت را از کارمندان و پرسنل استخدامی هواشناسی گرفتن این سازمان اصلا رشدی نخواهد کرد. همکاران خودمان درسازمان دارای استعداد های فوق العاده ایی هستند و توانایی های زیادی دارند. پرسنل هواشناسی دربخش مدیریتی ، در بخش ار ان دی، در بخش فنی و توسعه انواع مدل ها توانایی های زیادی اما سایه سنگین اعضای هیات علمی پژوهشگاه که حقوقشان را از وزارت علوم می گیرند و هیچ اورده ایی هم برای سازمان نداشته و ندارند. مانع پیشرفت سازمان طی این دو دهه شده اند.

  • دیدبان 6 0

    اره بابا اینا سر سفره هواشناسی و دیدبان بدبخت نشستن و هم مانع پیشرفت سازمان شدن و هم بچه های هواشناسی را بیچاره کردن . خودشون هیات علمی هستند و با حقوق انچنانی و بعلاوه اضافاتی که از سازمان می گیرند. انوقت بچه های هواشناسی با جزئی ترین حقوق و زحمات زیاد. این هیات علمی پژوهشگاه هیچی جز بدبختی برای سازمان نداشتن. مثل سنگ سنگینی روی قفسه سینه بچه های هواشناسی سنگینی می کنن.

  • پیش بین 3 0

    ترک فعل چی چقدر ساده هستین خودشون لمبندن

  • پیش بین 3 0

    یله من هم بعنوان یک پیش بین موافقم هیات علمی پژوهشگاه فقط برای پیشرفت سازمان هواشناسی مانع هستند. چند مدت پیش جوی راه انداختن که ما برای اولین بار در ایران به پیش بینی نقطه ایی دست پیدا کردیم. در حالیکه ما هنوز نه مدل بومی داریم بخش داده گواری. داده ها را از سرور خارجی می گیرن و برروی یک نقشه پلت می کنن و این هیچ ارزش علمی و کاربردی ندارد. چندین نرم افزار است چندین سال است بصورت رایگان در سطح جهان اینکار را انجام می دن.

  • کارمند سازمان 1 0

    بله من هم با همه نظرات همکاران موافقم. سازمان خوب مدیریت نمی شود و تلاشی در راستای بهبود کمی و کیفی سازمان نمی شود.

  • دیده بان بازنشسته 0 0

    سازمان هواشناسی در کل این چهل وچهار پنج سال هیچ پیشرفت ملموسی نداشت و تمام روسای سازمان فقط بفکر خودنمایی و رفتن سفرهای خارجی و هیاهوی تبلیغاتی بودند و در زمانی که بقیه ادارات و سازمانها بفکر توسعه زیر ساختهای اداری و علمی و رفاهی بودند وبخصوص جهت احقاق حق کارکنان زیر مجموعه خود در راهروهای مجلس و سازمان برنامه بودجه و حتی گاهی دیوان عدالت اداری شب و روزشان را سپری میکردند روسای سازمان دهن پر کن هواشناسی تنها کار و حرفشان این بود "سازمان هواشناسی علمی ترین سازمان کشور است" مصداق آفتابه لگن هفت دست.... در استانها نیز وضعیت بدتر از مرکز مینمود مدیرانی نالایق و متوهم که بجای تلاش برای گرفتن منابع مالی و انسانی مناسب و تهیه برنامه های بلند مدت راهبردی و نه نمایشی تنها کپی گر برنامه ناقص بقیه ادارات و پاور پوینت سازهای قهاری بودند که هیچ نظر مخالف و اصلاحگری را برنمی تافتند و خود محوری اصل اصلی آنان بود که اکثرآ تلاش بقیه را کوچک شمرده و تنها مشوق چاپلوسان دور و بر خود بودند که ثمره تلاش آن روسا و این مدیران شده وضعیت موجود هواشناسی یعنی سازمانی وابسته به چند سایت اینترنتی و مرکز پیش ببنی فرا مرزی با کارکنانی تحقیر شده و بازنده در دومینوی همانند نگری با کارکنان بقیه ارگانها،
    پس باید به روسای هواشناسی و مدیران آن گفت
    خسته نباشی دلاور، شیر پدر و نون پدر و همه چیز پدر حلالتان که در این وانفسا خوب گلی به سر پرسنل هواشناسی و مردم کشورتون زدید.
    از طرف کسی که بعد از ۳۰ سال متوجه شده انتخابش از اول اشتباه بوده و دیگه راه برگشتی نداره

  • تخم پاش 0 0

    از وزارتخانه ای که مدیرکل یا همان سرپرست دفتر وزیرش بی سواد و امسال با سفارش لیسانس بگیره و از یک شرکت خدماتی حقوق کارگری بهش بدن ، انتظار وزارتخانه ای قوی و سالم دارید؟ !&!