| کد خبر: 256793 |

◄ قاتلان آشکار شهروندان تهرانی در حاشیه اتوبان ها! + تصاویر

شهروندان تهرانی در حال تردد در سطح شهر با صحنه هایی مواجه می شوند که جان آنها را تهدید می کند و متاسفانه این قاتلان آشکار به حال خود رها شده اند.

تین نیوز

شهروندان تهرانی در حال تردد در سطح شهر با صحنه هایی مواجه می شوند که جان آنها را تهدید می کند و متاسفانه این قاتلان آشکار به حال خود رها شده اند.

به گزارش تین نیوز، به طور میانگین هر هفته بیش از 10 نفر در شهر تهران به علت وقوع تصادف رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و حدود 345 تصادف منجر به جرح ثبت می‌شود، همچنین هزینه تحمیل شده ناشی از تصادفات منجر به فوت، جرح و خسارت تنها در شهر تهران در سال 1400 در حدود 94 هزار میلیارد تومان برآورد شده است ولی تا کنون اجرای یک برنامه عملیاتی برای ارتقاء ایمنی ترافیک شهر تهران در دستور کار قرار نگرفته است. در ادامه این یادداشت به ضرورت تغییر نگاه در حوزه ایمنی به منظور حفظ جان انسانها، مسئولیت پذیر و پاسخگو شدن دستگاه‌ها و متولیان می‌پردازد.

 تصاویر ثبت شده توسط نگارنده، بخشی از پرترددترین مقاطع بزرگراهی پایتخت را به تصویر می‌کشد که کاملاً در معرض دید مدیران شهری و در نزدیکی مرکز پلیس راهور مربوطه و مجاورت نمایشگاه بین‌المللی تهران قرار دارد و نه یک معبر کم تردد حاشیه‌ای و در معرض سرقت تجهیزات در یک نقطه دور افتاده کشور ضمناً این شرایط موقتی نبوده و دست کم در یک سال گذشته به همین شکل بوده است. بدیهی است این مثال‌ها تنها نمونه‌ای از موارد مشابه می‌باشند.

هدف از نگارش این یادداشت پرداختن به مواردی مانند عدم استفاده از کلاه ایمنی، خطای رانندگان و کیفیت ساخت خودرو نیست، هیچ خودروی مدرنی در جهان و هیچ کلاه و تجهیزات ایمنی موتورسیکلت‌سواری برای برخورد با چنین موانعی طراحی نشده است.

تصویرسازی ذهنی صحنه برخورد راکب خودرو یا موتورسیکلت پس از برخورد با این حفاظ به اصطلاح ایمنی می‌تواند به بزرگترین کابوس زندگی یک شخص تبدیل شود و قطعاً تقدیر و سرنوشت تلقی نمی‌شود، اساساً درک این مطلب نیاز به تخصص و تحصیلاتی در زمینه مهندسی ترافیک و ممیزی ایمنی راه و اطلاع از آخرین مقالات علمی بین‌المللی ندارد.

شایان ذکر است حفاظ نصب شده مورد تایید هیچ یک از ضوابط فنی مربوط به حفاظ‌های ایمنی کشور نمی‌باشد و در سالیان گذشته نصب شده و متاسفانه با توجه به عدم انجام هر گونه بازدید ایمنی ادواری در انتظار خطای راننده جهت خلق تراژدی می‌باشد در حالیکه در ادبیات فنی طرح راه یکی از ویژگی‌های مهم بخشندگی راه عنوان می‌شود، به این معنی که در صورت وقوع خطای راننده و بروز حادثه رانندگی تجهیزات ایمنی بکارگرفته شده و نوع طراحی راه بگونه‌ای باید باشد که کاربران راه کمترین میزان خسارت جانی را متحمل شوند.

وقت آن است که اولویت‌ها و حساسیت‌ها در زمینه ایمنی مورد بازبینی قرار گیرد و رویکردی پیشگیرانه اتخاذ شود. درک این موضوع که اصولاً حذف چنین حفاظ غیر استانداردی در حاشیه معبر پر سرعت بزرگراهی باعث کاهش احتمال و شدت برخورد خواهد شد پیچیده نیست و هزینه هنگفتی را به مدیریت شهری تحمیل نمی‌کند اما آن‌ طور که بنظر می‌رسد مدیران ذی‌ربط که هر روز چنین خطر بالقوه‌ای را مشاهده می‌کنند، فارغ از مسئولیت اخلاقی و وجدانی ناشی از مرگ و آسیب‌های جبران ناپذیر به شهروندان، نگران عواقب و مسئولیت حقوقی بروز چنین حوادثی نیستند یا اصولاً چنین معیاری در روند ارزیابی کاری ایشان و در مسیر ترقی شغلی وجود ندارد.

موانع خطرناک کنار خیابان

تعمیم این نگاه در حوزه های مختلف بیانگر چرایی و چگونگی آمار قابل توجه سوانح و حوادث در کشور بوده و بر اهمیت HSE و ممیزی ایمنی تاکید دارد.

خطر کنار خیابان

شایان ذکر است علی رغم اقداماتی که در سالهای گذشته در خصوص افزیش ایمنی ترافیک شهر تهران صورت گرفته در حال حاضر روند کاهشی آمار تلفات تقریباً متوقف شده است و لااقل در سال جاری شاهد آمار شوکه کننده‌ای از تلفات تصادفات در مناسبت‌ها و تعطیلات بوده‌ایم.

مانع ترافیکی پرخطر

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.