| کد خبر: 250802 |

دولت موانع واردات اتوبوس را بردارد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: یکی از مفیدترین کارها برای کنترل آلودگی هوا و کاهش ترافیک پایتخت، اضافه کردن اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی است.

تین نیوز

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: یکی از مفیدترین کارها برای کنترل آلودگی هوا و کاهش ترافیک پایتخت، اضافه کردن اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی است.

به گزارش تین نیوز  به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، جلال بهرامی در آئین بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی پروژه های حمل و نقلی منطقه ۱۳، افزود: ما هر کاری که انجام می دهیم، باید در راستای جلب رضایت مردم باشد و نباید بر اجرای کار اشتباهی که نارضایتی شهروندان را به دنبال دارد، اصرار بورزیم و آن را تکرار کنیم.

وی تأکید کرد: نمی توانیم صرفاً با ایجاد موانع فیزیکی به رفع ترافیک خیابان ها کمک کنیم بلکه مشکل ترافیک و به تبعِ آن آلودگی هوا را باید به صورت اصولی و با توسعه مترو و افزایش اتوبوس و وَن رفع کنیم و اگر بتوانیم خطوط، وسایل و تجهیزات مترو و اتوبوسرانی را توسعه دهیم، عملاً می توانیم تا ۵۰ درصد از تردد خودروهای شخصی را در سطح شهر کم کنیم.

ورود هر اتوبوس معادل خروج ۳۰۰ خودروی شخصی است

معاون شهردار تهران اظهار کرد: وقتی یک دستگاه اتوبوس به خطوط اتوبوس‌ رانی اضافه می شود، صرف نظر از اینکه با چه استانداردی کار می کند و چه کیفیتی دارد، روزانه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ مسافر را جابه جا می کند و می تواند از تردد حدود ۳۰۰ دستگاه خودروی شخصی جلوگیری کند و حتی اگر این اتوبوس از نظر آلایندگی، استاندارد لازم را نیز نداشته باشد، باز هم میزان تولید آلودگی آن از مجموع آلاینده هایی که این تعداد خودروی شخصی تولید می کنند. کمتر خواهد بود.

بهرامی تصریح کرد: فعالیت یک دستگاه اتوبوس در یک خط پُرمسافر، معادل تردد ۳۰۰ دستگاه خودروی شخصی است و اگر ما بتوانیم تعداد اتوبوس ها را بیشتر و شبکه اتوبوسرانی را گسترش دهیم، علاوه بر کاهش ترافیک و آلودگی هوا، می توانیم در مصرف سوخت نیز صرفه جویی چشمگیری داشته باشیم و از همه مهم تر، رضایتمندی شهروندان را فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مبلغ سهم شهرداری تهران بابت دریافت ۶۴۷ دستگاه اتوبوس را به وزارت کشور پرداخت کرده ایم و تا کنون ۱۶۰ دستگاه اتوبوس تحویل گرفته ایم اما واقعیت این است که ظرفیت تولید داخل در وضعیتی نیست که تولیدکنندگان داخلی بتوانند اتوبوس های مورد نیاز ما را در کوتاه مدت تحویل دهند.

معاون شهردار تهران گفت: موانع فراوانی پیشِ رویِ واردات اتوبوس قرار دارد و به این منظور بارها به کمیسیون های زیربنایی و اقتصادی دولت رفته و طرح موضوع کرده ایم اما با واردات اتوبوس مخالفت شده است در صورتی که اگر واقعاً می خواهیم مشکل ترافیک و آلودگی هوای تهران را حل و رضایت شهروندان را جلب کنیم، دولت باید مسئله تأمین اتوبوس را جدی بگیرد.

بهرامی افزود: با وضع فعلی که ۶۵ درصد سفرهای درون شهری با خودروی شخصی انجام می شود، نارضایتی مردم روز به روز بیشتر می شود و چاره ای نداریم، جز آنکه اتوبوس های فاقد کیفیت و «یورو صفر» را بازسازی کنیم و به خطوط باز گردانیم اما وقتی می خواهیم اتوبوس های یورو ۴ و یورو ۵ وارد کنیم، مانع می شوند و می گویند فقط می توانید اتوبوس یورو ۶ وارد کنید!

وی تأکید کرد: یعنی ما مجاز هستیم از اتوبوس های بی کیفیت، فاقد یورو و بازسازی شده استفاده کنیم اما اجازه نداریم از اتوبوس های یورو ۴ و یورو ۵ استفاده نمائیم و جالب اینجا است که هزینه بازسازی یک دستگاه اتوبوس بی کیفیت برابر با هزینه واردات یک دستگاه اتوبوس باکیفیت است.

درآمد فروش بلیت اتوبوس پاسخگوی هزینه نگهداشت نیست

معاون شهردار تهران اظهار کرد: برای رفع آلودگی هوا، بیش از ۲۰ دستگاه مسئولیت دارند که بعضاً به جای همراهی و همکاری، بر سرِ راه یکدیگر مانع ایجاد می کنند در صورتی که اگر طرح مدیریت یکپارچه شهری در تهران اجرا شده بود، می توانست آلودگی هوا را کنترل کند.

بهرامی تصریح کرد: برای تأمین اتوبوس های تولید داخل نیز با موانع فراوانی روبه رو هستیم، چنانچه یک دستگاه اتوبوس داخلی را ۵ میلیارد تومان می خریم و تأمین هزینه آن از طریق فروش بلیت به هیچ وجه ممکن نیست چرا که درآمد حاصل از فروش بلیت یک اتوبوس، حتی پاسخگوی هزینه نگهداشت همان اتوبوس نیز نیست.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه اتوبوسرانی، حتی اگر ما بخواهیم همه نیازهای خود را از طریق تولیدکنندگان داخلی تأمین کنیم، آنها اتوبوس آماده به تعداد مورد نیاز ما ندارند که تحویل دهند و علاوه بر این، در حوزه تاکسیرانی نیز با همین مشکل روبه رو هستیم و وقتی می خواهیم تاکسی وارد کنیم با استناد به قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل و حمایت از کالای ایرانی، می گویند امکان واردات وجود ندارد و از تولیدکنندگان داخلی هم که تاکسی می خریم، آن ها را شماره گذاری نمی کنند!

دچار خودتحریمی داخلی هستیم

بهرامی تأکید کرد: در حوزه تأمین وسایل و تجهیزات حمل و نقل عمومی، علاوه بر مسائل و مشکلات ناشی از تحریم های ناجوانمردانه خارجی، در داخل کشور نیز دچار نوعی خودتحریمی هستیم و با توجه به انبوه موانع موجود، عملاً نمی شود مردم را راضی نگه داشت چرا که مردم به درستی انتظار دارند تعداد اتوبوس ها بیشتر شده و سرفاصله حرکت آن ها کمتر شود تا سریع تر و با آسودگی خاطر تردد کنند.

معاون شهردار تهران در پایان خطاب به حجت الاسلام والمسلمین سید محمد آقامیری، نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران که در این مراسم حضور داشت، گفت: از اعضای شورای شهر در خصوص واردات اتوبوس، انتظار حمایت داریم و امیدوارم با دعوت از مسئولان دولتی به صحن شورا، این مسائل را با آنها در میان بگذارند تا هر چه سریع تر مشکل واردات اتوبوس و شماره گذاری تاکسی ها رفع شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.