| کد خبر: 246882 |

◄ درخواست چاپ مجدد هفته نامه دوچرخه به‌صورت کاغذی

با بازنگری در رویکرد نامهربانانه مدیریت موسسه همشهری، نسبت به هفته نامه دوچرخه و با توجه به نزدیک بودن بیست و یکمین سالگرد تولد دوچرخه اقدام کنید.

تین نیوز

با بازنگری در رویکرد نامهربانانه مدیریت موسسه همشهری، نسبت به هفته نامه دوچرخه  و با توجه به نزدیک بودن بیست و یکمین سالگرد تولد دوچرخه اقدام کنید.

 

جناب آقای دکتر زاکانی
شهردار محترم تهران

با سلام
بیش از بیست‌ سال از زمانی که هفته‌نامه دوچرخه با تلاش و فداکاری شبانه‌روزی نویسندگان و فعالان ادبیات کودک و نوجوان، به‌عنوان هفته‌نامه ضمیمه روزنامه همشهری پا به عرصه مطبوعات گذاشت، می‌گذرد. هفته‌نامه‌ای که در تمامی این سال‌ها با تکیه بر ظرفیت‌های ادبیات کهن فارسی و با هدف اعتلای فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی، نقش مهمی در بهبود کیفیت سبک زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی ایفا کرده است. به‌طوری‌ که در تمامی این سال‌ها دوچرخه بدل به نمادی برجسته در زمینه حمایت از استعدادهای ادبی و هنری و شناسایی آن‌ها در ایام کودکی و نوجوانی شده است.
چه بسیار بوده‌اند شاعران، نویسندگان، عکاسان، تصویرگران و ... که هدفشان در آینده را در لابه‌لای صفحات کاغذی این مجله پیدا کرده‌اند و چه بسیارند کودکان و نوجوانانی که همین امروز و در عصر تکنولوژی، تک‌تک صفحات این مجله را برای یافتن مسیر زندگی‌شان ورق می‌زنند. نوجوانانی که بعضاً در گوشه‌وکنار ایران زمین و در مناطق محروم مختلف چشم انتظار مانده‌اند و تنها دوچرخه کاغذی است که برایشان فضایی مهیا کرده است که در آن به فعالیت‌های فرهنگی و هنری بپردازند.
حال با همه این توصیفات، در روز سه‌شنبه یازدهم آبان‌ماه امسال و در پی خبری تأسف‌برانگیز و بهت‌آور، مطلع شدیم که مدیریت محترم موسسه همشهری انتشار دوچرخه به‌صورت کاغذی را لغو و فعالیت این مجله را به فضای مجازی و نسخه الکترونیکی محدود کرده است. در راستای این اقدام، حتی از یک فرصت برای خداحافظی با نوجوانان همراه این هفته‌نامه و اعلام از میان رفتن دوچرخه کاغذی به مخاطبان بی‌شمار آن نیز دریغ شده و از چاپ حتی یک شماره هم ممانعت به‌عمل آمده است.
 از آن‌جاکه همواره و در میان تمامی مسئولان کشور، صحبت از تأسف درباره سرانه به‌شدت پایین مطالعه در سرزمینمان بوده، تعطیل کردن یکی از پرمخاطب‌ترین رسانه‌های مطبوعاتی کشور در نوع خود بسیار عجیب، غیرقابل‌توجیه و در تعارض با اظهارات و شعارهای همیشگی است. مخصوصاً که این هفته‌نامه مخصوص کودکان و نوجوانان است و تعطیلی انتشار کاغذی آن به‌طور ناخودآگاه این مسئله را در ذهن مخاطبان تداعی می‌کند که قشر کودک و نوجوان، اولین قشری است که در نگاه کلان نادیده گرفته می‌شود و مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد.
یکی از معدود فضاهای فعالیت فرهنگی و هنری در تمامی بیست‌ سال گذشته، همین دوچرخه بوده است. هفته‌نامه‌ای که همواره خانه‌ طیف وسیعی از کودکان و نوجوانان بوده تا بتوانند در بستری سالم و امن خودشان را بهتر بشناسند و هر کدامشان ولو با نوشتن کلمه‌ای یا خواندن عبارتی در این ضیافت کاغذی سهم داشته باشند و تکه‌ای از روحشان را در میان این صفحات به یادگار باقی بگذارند.
دوچرخه در تمامی این سال‌ها یکی از معدود رسانه‌های داخلی بوده است که فارغ از تمامی جنجال‌ها و جهت‌گیری‌های سیاسی فقط و فقط به تولید محتوای سالم و جذاب برای کودکان و نوجوانان اندیشیده و حاصل این فعالیت، تربیت تعداد زیادی از نویسندگان، روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و ... است که اکنون به جامعه مطبوعاتی کشور اضافه شده‌اند. در طول این بیست‌ سال، دوچرخه سیزده دوره فراخوان خبرنگار افتخاری برگزار کرده است که ماحصل این دوره‌ها ۲۵۳۹ خبرنگار افتخاری بوده است که از این عدد ۱۳۴۷ نفر ساکن تهران و ۱۱۹۲ نفر ساکن اقصی‌نقاط مختلف کشور بوده‌اند. به‌ همین خاطر می‌توان به‌سادگی اذعان کرد که دوچرخه ماحصل سال‌ها هم‌افزایی و عشق و علاقه میان افرادی است که از همه‌جای این سرزمین، در کنار هم برای رسیدن به مفهومی والاتر تلاش کرده‌اند.
اکنون با توجه به تمامی این موارد از شخص شما درخواست می‌کنیم تا با بازنگری در این رویکرد نامهربانانه مدیریت موسسه همشهری، نسبت به این رسانه کودک و نوجوان و با توجه به نزدیک بودن بیست‌ویکمین سالگرد تولد دوچرخه اقدامی کنید تا بار دیگر این هفته‎‌نامه بتواند در قامت یک مجله حقیقی و کاغذی، همانند تمامی این سال‌هایی که گذشت، همراه نوجوانان این سرزمین رکاب بزند. این حداقل خواسته‌ای است که کودکان و نوجوانان این سرزمین، از شهرداری تهران به‌عنوان صاحب‌امتیاز موسسه همشهری و مجله دوچرخه و در نگاهی کلی‌تر نهادی مسئول، خواهند داشت و هدیه‌ای خواهد بود از سوی شما به تمامی نوجوانان ایران.

با تشکر

• شروع کارزار: ٠٨ دی ١٤٠٠
• پایان کارزار: ٣١ شهریور ١٤٠١
• از طرف: فعالان حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان
• هشتگ رسمی: #چاپ_هفته_نامه_دوچرخه

برای پیوستن به کارزار فوق، روی لینک زیر کلیک کنید:

https://www.karzar.net/23859

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.