| کد خبر: 238301 |

◄ خرید اتوبوس‌های جدید تا بازسازی قطار‌های مترو

حدود ۱۰۰ روز از آغاز کار علیرضا زاکانی در شهرداری تهران می‌گذرد و نگاهی گذرا به اقدامات وی در حوزه حمل‌ونقل عمومی شهر می‌تواند نمایانگر دغدغه‌های مدیریت جدید شهری برای توسعه عدالت اجتماعی در پایتخت باشد.

تین نیوز

حدود ۱۰۰ روز از آغاز کار علیرضا زاکانی در شهرداری تهران می‌گذرد و نگاهی گذرا به اقدامات وی در حوزه حمل‌ونقل عمومی شهر می‌تواند نمایانگر دغدغه‌های مدیریت جدید شهری برای توسعه عدالت اجتماعی در پایتخت باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از صدا و سیما، یکی از معاونت‌های مهم شهرداری تهران که اقداماتش ارتباط مستقیم با نیاز‌های روزانه و خدمت رسانی به شهروندان دارد، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است.

این معاونت اقداماتی مفید و بعضا زودبازده و نتیجه بخشی در حوزه مترو، اتوبوسرانی، تاکسیرانی، پایانه‌ها، مرکز کنترل ترافیک و ... از ۱۱ شهریور تا آذر ۱۴۰۰ داشته است.

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

نخستین اقدامی که علیرضا زاکانی در چند روز اول ورود به شهرداری عقد قرارداد خرید اتوبوس بود و ۱۱۰ دستگاه اتوبوس تک کابین مجهز به فیلتر جاذب دوده برای شهر تهران خریداری شد.

همچنین با پیگیری‌های مکرر شهردار و معاون حمل و نقل شهرداری تهران، انعقاد قرارداد راه‌اندازی خط اتوبوس برقی در مسیر میدان جمهوری اسلامی به میدان بهارستان با ظرفیت ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی تمام الکتریک از طریق مشارکت بخش خصوصی به روش (BOO) برای اولین بار در کشور به سرانجام رسید.

راه‌اندازی یک خط اتوبوس برقی، موضوعی است که از سال‌ها قبل مورد بحث بوده و چندین بار در دستور کار اجرا قرار گرفته بود، اما هیچ گاه به نتیجه نرسیده بود.

همچنین یکی از ابلاغیه‌های ابتدای کار شهردار جدید تهران به تمامی مجموعه‌های شهرداری طرح پویش جهادی است. در همان روز‌های ابتدایی، طرح پویش جهادی با ایجاد ۲۲ پایگاه سیار واکسیناسیون شهروندان تهرانی برای جلوگیری از شیوع و ابتلاء بیشتر به بیماری کووید ۱۹ در سطح مناطق ۲۲ گانه شهر تهران اجرا شد.

همچنین در این مدت پایگاه واکسناسیون پایانه علم و صنعت جهت تسریع و تسهیل تزریق واکسن کرونا به شهروندان محدوده شرق تهران، برپا و تجهیز شد.

اقدام دیگر زاکانی که بر هویت فرهنگی و اجتماعی شهر تاکید دارد، برپایی موکب شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در محل حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (شهر ری) و اجرای نمادین پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی بود.

شهردار تهران در سلسله بازدید‌های خود از مجموعه‌های شهرداری، اولویت را به اتوبوسرانی اختصاص داد و در همان جلسه دستور داد که برنامه ریزی برای تأمین و پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به رانندگان بخش خصوصی به منظور کمک به جبران بخشی از خسارات ناشی از شیوع بیماری کرونا انجام شود.

شهردار پیشین همزمان با ترک صندلی، از توقف ۸۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز به علت منقضی شدن تاریخ CNG سخن گفت و یکی از اولین دستور‌های شهردار جدید که در قالب اقدامات ضربتی صادر شد، راه اندازی اتوبوس‌های متوقف شده بود، در نهایت ماه گذشته عملیات تعویض مخازن ۵۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز متوقف شده، آغاز شد.

تاکسیرانی

زاکانی همزمان با ورود به شهرداری تهران، بر نوسازی تاکسی‌های فرسوده تأکید کرد و دستور داد که ادامه روند نوسازی با سرعت بیشتری پیش رود. درحال حاضر نوسازی بالغ بر ۱۶۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده شهر تهران انجام شده است.

همچنین یکی از اقدامات مهم شهرداری در مدت سه ماه گذشته، آغاز پروژه هوشمند سازی در ناوگان تاکسیرانی با ۳ محور نظارت هوشمند بر ناوگان، توسعه پرداخت الکترونیک کرایه در سطح شهر تهران و بازمهندسی سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات تاکسی (سیما تاکسی) است.

رفع ایرادات ۸ جایگاه سوخت گاز طبیعی (CNG) و فعال کردن فوری تمامی جایگاه‌های سوخت متعلق به شهرداری تهران در پی اخلال سراسری اخیر در سامانه مربوطه از جمله اقدامات دیگر سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در دوره مدیریت جدید است.

شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)

با آغاز به کار شهردار جدید، مطالعات امکان سنجی احداث قطار سبک شهری در بزرگراه شهید همت در دستور کار قرار گرفت.

آغاز عملیات اجرایی پایانه مترویی دولت آباد واقع در خط ۶، آغاز عملیات اجرایی پروژه توسعه شرقی خط ۴، در دستورکار قرار گرفتن مطالعات مربوط به توسعه شرقی خط ۲ از ایستگاه فرهنگسرا تا پایانه جدید شرق و پیشرفت عملیات اجرایی احداث پایانه زیرزمینی اکباتان از ۸۲ درصد به مرز ۹۰ درصد را می‌توان به عنوان دیگر اقدامات فوری مدیریت جدید برشمرد.

از ابتدای ورود زاکانی به شهرداری تهران تاکنون، چهار ورودی ایستگاه مترو (ورودی دوم برج میلاد واقع در خط ۷، ورودی دوم ایستگاه بعثت واقع در خط ۶، ورودی دوم ایستگاه رودکی و ورودی سوم ایستگاه مهدیه واقع در خط ۷) و یک ایستگاه کامل مترو (شهید رضایی واقع در خط ۶) به بهره برداری رسمی و عمومی رسیده است.

همچنین قرار است که تا پایان آذر ماه جاری، ورودی دوم ایستگاه مرزداران واقع در خط ۶ و ایستگاه توحید واقع در خط ۷ به بهره برداری برسد.

در ۱۰۰ روز اخیر اقدامات اجرایی دیگری نظیر پیشرفت عملیات اجرایی دو ایستگاه مترو از خط ۷ شامل ایستگاه‌های بوستان گفتگو و ۱۷ شهریور (تا مرز ۸۰ درصد و افتتاح تا پایان سال جاری)، پیشرفت عملیات اجرایی چهار ایستگاه از بخش میانی خط ۶ شامل ایستگاه‌های میدان شهدای هفتم تیر، میدان حضرت ولیعصر (عج)، پارک لاله و خیابان کارگر (تا مرز ۸۵ درصد) و پیشرفت عملیات حفاری پروژه توسعه جنوبی خط ۶ با دستگاه حفار مکانیزه تمام مقطع تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و حرکت به سمت خط یک صورت گرفته است.

در این مدت پروژه احداث خط مترو تهران - پرند در بخش خط فاصل ایستگاه فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر جدید پرند به طول ۱۹ کیلومتر از ۸۵ درصد به مرز پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد رسیده است.

این روز‌ها برنامه عملیاتی و بودجه ریزی سال ۱۴۰۱ شرکت مترو هم در حال نهایی شدن است.

شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه

یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شهردار تهران در زمان ورود به شهرداری، بهبود وضع حمل و نقل عمومی به ویژه مترو بود. برهمین اساس با همکاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تعدادی اقدام ضربتی جهت بهبود ارائه خدمت به شهروندان همزمان با بازگشایی مدارس و لغو کامل دورکاری ادارات پیش بینی و اجرا شد.

بازسازی اساسی (اورهال) ۳ رام قطار AC و ۱ دستگاه واگن ۲ طبقه در همین راستا بود، البته در این مدت اقدامات دیگری نظیر شروع تعمیرات اساسی پله‌های برقی مترو (عقد قرارداد و تکمیل تأمین قطعات مورد نیاز و آغاز تعمیرات) و تأمین ۵۰۰ شاخه ریل ساخت داخل (برای اولین بار توسط شرکت ذوب آهن اصفهان) نیز انجام شده است.

شرکت بهره برداری مترو تهران عملیات اورهال شبکه بالاسری خط ۵ را نیز آغاز کرده است.

اقدامات دیگر در حوزه‌های مختلف حمل و نقل

ارتقای ایمنی معابر شهر تهران با اولویت معابر بزرگراهی از طریق نصب نیوجرسی در بخش‌هایی از بزرگراه‌های یادگار امام (ره)، شهید یاسینی، امام علی (ع) و شهید مدرس، فعال شدن ۸۰ یونیت خاموش پل‌های عابر پیاده مکانیزه سطح شهر تهران، مسقف‌سازی پایانه‌های شهرری، وصال و شاهد در مناطق کم برخوردار، خرید کلیه تجهیزات مورد نیاز جهت احداث یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا در منطقه ۱۲، آغاز احداث ساختمان آزمایشگاه مرجع جایکا، برنامه‌ریزی به منظور توسعه موتورسیکلت‌های برقی، برنامه‌ریزی به منظور اصلاح زمان‌بندی کلیه چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، رایگان کردن هزینه مراجعه اول معاینه فنی ناوگان حمل و نقل عمومی (تاکسی) در پنج مرکز منتخب و اخذ عوارض طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در مراکز معاینه فنی از جمله دیگر اقداماتی‌ست که در مدت کوتاه دهه سوم مرداد ماه تاکنون به ثمر رسیده است.

همچنین در این مدت از ۱۰۵ چشمه سرویس بهداشتی بازسازی شده در پایانه‌های مسافربری غرب، جنوب و بیهقی بهره برداری شده است.

کارسازی عوارض ۴ مجتمع ایستگاهی ۱۵خرداد، مولوی، معلم – بهار و هلال احمر جمعاً به مبلغ ۳۴۷/۸ میلیارد تومان و اخذ پروانه شهرسازی ۴ مجتمع ایستگاهی کارگر شمالی، جوانمرد قصاب، چهارراه ولیعصر و ۱۵ خرداد نیز از دیگر دستورات شهردار تهران در ۱۰۰ روز اخیر بوده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.