| کد خبر: 225771 |

حل مشکل آلودگی هواو ترافیک تهران حاکمیتی است

شهردار تهران اعلام کرد که حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک در تهران یک موضوع حاکمیتی است و شهرداری به تنهایی نمی تواند بار این حجم زیاد را به دوش بکشد.

تین نیوز

شهردار تهران اعلام کرد که حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک در تهران یک موضوع حاکمیتی است و شهرداری به تنهایی نمی تواند بار این حجم زیاد را به دوش بکشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، پیروز حناچی صبح امروز در مراسم تجلیل از سفیران هوای پاک با بیان این که ترافیک و به تبع آن آلودگی هوا جزو مشکلات همه کلانشهرها است، گفت: به تناسب جمعیت، کلانشهرها این مشکلات را تجربه می کند اما این بدین معنا نیست که مشکل لاینحل است.

وی با بیان این که معمولا در چنین شرایطی فعالیتها و اقدامات مثبت را فراموش می کنیم، گفت: اگر نمودار دو دهه شهر تهران را نگاه کنیم می بینیم که آلاینده ها روند کاهشی داشته است، اما میزان کاهش و سرعت  آلاینده ها به گونه ای است که می تواند تمام زحمات را به باد بدهد.

وی با بیان این که یکی از  نعمتهای کشور ما نفت است اما از سوی دیگر یکی از ویژگی های نفت ما داشتن گوگرد بالا است، گفت: البته در شهر تهران گازوئیلی که از این فرآورده نفتی استفاده می شود گوگرد استانداردی دارد و مسئولین به درستی می گویند که در تهران مازوت سوزانده نمی شود، اما دقت داشته باشید که آلودگی از مرز تقسیمات کشوری تبعیت نمی کند و اگر در "قزوین و آب یک" گازوئیل پر گوگرد سوازنده می شود، تاثیرش به تهران هم می رسد.

وی با اشاره به قانون هوای پاک و نقش ۱۸ دستگاه در اجرای این قانون، اظهار کرد: اتفاقا در این قانون کمترین نقش به شهرداریها داده شده است که تنها نقش توسعه حمل و نقل عمومی را برعهده دارند و ما در شهرداری تهران نیز ۷۰ درصد بودجه آزاد خود را به این مسئله اختصاص دادیم. اما باید بگویم که حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک در شهری به مانند تهران یک مسئله حاکمیتی است و شهرداری نمی تواند به تنهایی بار این حجم سنگین را به دوش بکشد.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به سخت گیرانه تر شدن شاخصهای سنجش  آلودگی هوا در تهران تصریح  کرد: به طور طبیعی در آذر و دی شاهد وارونگی هوا در تهران هستیم و این خصیصه هوای تهران است و حتی در سابقه تاریخی نیز آمده که هوای زمستان تهران مه داشته و حالا مه و آلودگی با هم وجود دارد.

وی با بیان این که اثبات شده که افزایش کرونا با آلودگی هوا ارتباط دارد گفت: امسال به روشهای مختلف عکسهای ماهواره ای تهران را با سال گذشته بررسی کردیم و تفاوت معناداری را به خصوص در نزدیکی کانون های آلایندگی که نزدیک به صنایع بزرگ بودند مشاهده کردیم که یا مازوت و یا گوگرد بی کیفیت می سوزاندند و عکسهای ماهواره ای نشان می دهد وضعیت امسال حادتر شده است که البته شاید شرایط تحریم بی تاثیر نبوده است.

وی با بیان این که البته دقت داشته باشید که ۶۰ درصد علت آلودگی هوای تهران منابع متحرک هستند و هیچ راهی جز کنترل آلاینده ها نیست گفت:  کاهش مصرف سوختهای فسیلی راهبرد اصلی ما است که البته نباید  اجرای همه راه حل ها را به گردن دولت انداخت و باید روش و شیوه زندگی را تغییر داد.

وی با اشاره به افزایش مشکلاتی همچون فشار خون ، دیابت، چاقی و غیره در بین شهروندان با قرائت یک بیت شعر گفت: "کَس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من " و خودمان باید اراده کنیم و بسیاری از مشکلات را حل کنیم.

وی با اشاره به لزوم مدیریت یکپارچه شهری گفت: این روزها نیازمند این موضوع هستیم و باید همه دستگاه ها در یک شهر هم جهت حرکت کنند و نباید هر دستگاهی به روش خود عمل کند. البته دقت داشته باشید مردم تاثیرگذاری تصمیمات را می خواهند اما باید از  دستگاهی توقع داشته باشیم که مسئولیت و اختیار داشته باشد.

وی با  اشاره به نقش سمنها و رسانه ها در ایجاد مطالبه گری اجتماعی خاطر نشان کرد: تقاضا و درخواستها در حوزه های غیر دولتی سبب فشار بر تصمیم گیران شد و آنها را به سر خط آورد که در این زمینه سمن ها و نهادهای غیر دولتی بسیار تاثیرگذار هستند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.