| کد خبر: 176371 |

◄ نشست مشترک کارگروه‌های ساماندهی صنوف و مشاغل و مدیریت عرضه محصولات کشاورزی شهرداری‌ها

نشست مشترک کارگروه‌های ساماندهی صنوف و مشاغل و مدیریت عرضه محصولات کشاورزی شهرداری‌ها تشکیل شد.

تین نیوز

نشست مشترک کارگروه ساماندهی صنوف و مشاغل و کارگروه مدیریت عرضه محصولات کشاورزی شهرداری‌های کشور از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به میزبانی شهرداری اصفهان برگزار شد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، این نشست مشترک با حضور مدیران عامل سازمان‌های ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری‌های تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، کرج، شیراز، اهواز، قم، ارومیه، زاهدان، خرم‌آباد، همدان، رشت، کرمانشاه، قزوین، ساری، بیرجند و با حضور معین رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، راضی سرپرست دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و نوروزی‌فرد رئیس گروه این دفتر سوم آبان تشکیل شد.

دستور کارهای اصلی این نشست، پیگیری اقدامات شهرداری‌ها در خصوص مصوبات قبلی هیات وزیران در زمینه میادین میوه و محصولات کشاورزی و چگونگی اجرای آیین‌نامه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری، بررسی پیش‌نویس دستورالعمل اولیه ضوابط تشخیص مشاغل و اصناف مزاحم بود.

حبیب‌اله راضی سرپرست دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در این نشست طی سخنانی بابیان این‌که در دولت یازدهم «کمیسیون خاص امور کلان‌شهر تهران و سایر کلان‌شهرها» به ریاست وزیر کشور تشکیل‌شده و 9 سند آسیب‌شناسی در آن تصویب و در قالب مصوبه هیات وزیران ابلاغ شد.

وی افزود: از مجموع این ۹ مصوبه دولت، شش مصوبه در حوزه خدمات شهری است که به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بازمی‌گردد.

وی اضافه کرد: از این شش مصوبه دو موضوع موردبحث کارگروه امروز است که یکی مربوط به میدان‌ها و محصولات کشاورزی و مصوبه دیگر ساماندهی مشاغل شهری است.

سرپرست دفتر عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه با تاکید بر این‌که آسیب‌شناسی‌های انجام‌شده در هر بخش اسناد پشتیبان دارد و براساس آن حکم صادر می‌شود، تاکید کرد: در هر حکم نوشته‌شده مجری ناظر عالی نظارت بر اجرای حکم کیست و بازه زمانی اجرای آن حکم چه زمانی خواهد بود.

راضی تصریح کرد: پایه و بنیاد سندهای حوزه خدمات شهری برای شهرها بسیار مفید است و شهرداری‌ها باید در پیشبرد آن تلاش کنند، البته اگر سایر دستگاه‌های ذی‌ربط فعالیت نداشته باشند اقدامات شهرداری‌ها ثمری نخواهد داشت به همین دلیل باید این موضوعات را جدی گرفت.

وی با اشاره به اثرات منفی استقرار نامناسب مشاغل در سطح شهر گفت: عدم دسترسی و نبود پارکینگ، سد معبر و سیمای شهری نامناسب، ترافیک و آلودگی هوا، عدم آرامش روحی و روانی، اتلاف وقت و انرژی شهروندان، افزایش بیماری‌های صعب‌العلاج، تهدید هویت تاریخی، افزایش هزینه‌های مدیریت شهری و عدم هماهنگی با سایر عناصر و برنامه‌های شهرداری ازجمله اثرات منفی استقرار نامناسب مشاغل در سطح شهر است.

سرپرست دفتر عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور هم‌چنین تأکید کرد: تأثیر فعالیت‌های ساماندهی اصناف، ملی است و گفتن هر کلمه و یا جمله در تمام پهنه سرزمین ایران تأثیرگذار خواهد بود و اثر آن به معیشت و رزق برخی افراد منجر می‌شود، پس با جدیت باید کارها را انجام دهیم.

راضی بابیان این‌که در آیین‌نامه ساماندهی اصناف و مشاغل شهری مصوب هیات وزیران دو موضوع مهم به وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) به‌عنوان مسئول کارگروه ملی موضوع ماده شش ارجاع شده است، گفت موضوع اول این آیین‌نامه، تهیه دستورالعمل اجرایی برای اعمال وحدت رویه توسط شهرداری‌ها و هماهنگی دستگاه‌های ذیر ربط با شهرداری‌ها در اجرای این تصویب‌نامه و نیز تعیین مهلت مناسب موضوع تبصره بند 20 ماده 55 قانون شهرداری است؛ که این دستورالعمل با تشکل هشت جلسه با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط در سازمان تهیه و به‌زودی توسط وزیر کشور ابلاغ می‌شود.

وی در ادامه گفت: موضوع دیگر تعیین ضوابط تشخیص مشاغل و اصناف مزاحم است که با توجه به زمان و مکان، برخی اقدامات می‌تواند مزاحمت تلقی شده، اما همان اقدامات در مکان یا زمان دیگری مزاحمت تلقی نمی‌شود که در این زمینه پیش‌نویس ضوابط مربوطه با همکاری کارگروه تخصصی ساماندهی تهیه‌شده که در این نشست مطرح و پیشنهادهای مربوطه اخذ و به‌زودی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوطه بررسی می‌شود.

وی بابیان این‌که در میادین عرضه میوه باید غرفه‌ها اجناس را به‌صورت مستقیم در اختیار عرضه‌کننده قرار داده و حذف واسطه‌ها صورت گیرد، تأکید کرد: این روند بسیار معقول و اجرای آن در دنیا جواب داده است.

وی در خصوص اجرایی شدن مصوبات سند میادین میوه و محصولات کشاورزی گفت: تاکنون جلسات متعددی با دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل و اقدامات خوبی در سطح شهرداری‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط در این خصوص انجام‌شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با تشکیل کارگروه‌های مشترک و تخصصی ساماندهی مشاغل و محصولات کشاورزی و با انتقال تجربیات بتوانیم در جهت داشتن شهری قابل سکونت و مطلوب شهروندان گام برداریم.

در ادامه این نشست، روسای کارگروه‌های تخصصی و مدیران عامل عضو کارگروه‌های حاضر در جلسه گزارشی از آخرین اقدامات و برنامه‌های حوزه‌کاری خود بیان کردند و نمایندگان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به پرسش‌های مطرح‌شده پاسخ دادند.

هم‌چنین در حاشیه این نشست، حکم ریاست کارگروه‌های تخصصی و نیز اعضای این کارگروه‌ها توسط معین رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان و نمایندگان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ابلاغ شد.

در انتهای این نشست مشترک و پس از جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده مقرر شد که تمامی اعضای کارگروه نظرات خود را در خصوص پیش‌نویس تعیین ضوابط تشخیص مشاغل و اصناف مزاحم هم‌چنین پیش‌نویس دستورالعمل ساماندهی دست‌فروشان و نیز پیش‌نویس دستورالعمل اجرایی تبصره ماده یک آیین‌نامه ساماندهی در اسرع وقت به دبیرخانه کارگروه‌های تخصصی برای جمع‌بندی و ارسال به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اعلام کنند.

هم‌چنین مقرر شد ایده‌ها و طرح‌های کاربردی نوین با رویکرد کاهش هزینه‌ها و مشارکت شهروندان توسط اعضای کارگروه‌ها برای جمع‌بندی و ابلاغ به کلیه شهرداری‌ها به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ارسال شود.

سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز مقرر شد پیگیری لازم در خصوص اجتناب وزارت نیرو از احتساب بهای برق مصرفی با اعمال تعرفه‌های تجاری و آزاد و در نظر داشتن تعرفه خدماتی برای بازارچه‌های شهرداری، انجام دهد.

هم‌چنین مقرر شد طرح اجرای مشترک بازارچه‌های میادین و ساماندهی مشاغل به‌منظور استفاده هم‌زمان مشتریان از خدمات موردنیاز از سوی دبیرخانه‌های کارگروه ساماندهی صنوف و مشاغل و کارگروه مدیریت عرضه محصولات کشاورزی شهرداری‌های کشور تهیه شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.