| کد خبر: 170620 |

◄ شهردار تهران: حضور من در شهرداری مشکلی ندارد

افشانی در خصوص منع به کارگیری بازنشستگان و تداوم حضور در شهرداری تهران گفت: با توجه به قانون جدید حضور من در شهرداری مشکلی ندارد که البته تفسیر این قانون برعهده شورای نگهبان است.

تین نیوز

سید محمدعلی افشانی، شهردار تهران در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

افشانی در خصوص منع به کارگیری بازنشستگان و تداوم حضور در شهرداری تهران گفت: با توجه به قانون جدید حضور من در شهرداری مشکلی ندارد که البته تفسیر این قانون برعهده شورای نگهبان است.

او یادآور شد: یکی از کسانی که به دنبال اجرای این قانون بود بعد از چند سال بنده بودم و حتی با نمایندگان تماس گرفتم و از این قانون حمایت کنم. بنابراین از روز پنج شنبه بلافاصله و از فردا شروع به اجرای این قانون در شهرداری اقدام شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مطلقا وارد حاشیه‌هایی که برایم می‌سازند نمی‌شوم افزود: بنده بالاترین حرمت را برای اصحاب رسانه قائل هستم و در آینده برای شما این موضوع اثبات خواهد شد. یک عده‌ای بنا دارند بنده را وارد حاشیه کنند البته همه حاشیه را می‌بینیم و می‌خوانم اما وارد آن نمی‌شود. بنده حتی از یک پیام ساده هم نمی‌گذرم.

مهم‌ترین برنامه شهرداری

افشانی ادامه داد: آلودگی هوا و حمل‌ونقل عمومی موضوعی است که جزو اولویت‌های شهردرای و قدم‌های اساسی برای آن برداشته شده و برنامه‌هایی برای توسعه خطوط مترو به‌خصوص خط 6 و 7 داریم و برنامه‌ریزی شده تا سال آینده بیش از 50 کیلومتر از خطوط مترو به بهره‌برداری برسد و همچنین تهیه واگن از مواردی است که در دستور کار قرار دارد.

افشانی اضافه کرد: مهم‌ترین برنامه شهرداری  ساخت 630 واگن است که کارهای بسیار خوبی در این زمینه انجام و همه مراحل طی شده و در مناقصه نیز 11 شرکت حضور داشتند و در نهایت سه نفر اسناد خود را تحویل مدیریت شهری دادند و قرارداد واگن سازی تهران و طرف چینی به زودی نهائی خواهد شد.

حتی یک باغ نباید تغییر کاربری داشته باشد

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که مهم است حفظ باغات است ضمن این‌که بنده تأکید کردم نباید یک باغ نیز در دوره بنده تغییر کاربری پیدا کند و با توجه به نیاز مبرم شهرداری به فضای سبز، باغات موجود حفظ خواهد شد. در این زمینه جلساتی را با بنیاد مستضعفان و باغ‌هایی که در تملک آنها است داشته‌ایم و قرار است این باغات به صورت مشارکتی دراختیار شهرداری قرار داده شود. این باغات تبدیل به فضای سبز خواهند شد.

مبارزه با فساد

وی تصریح کرد: آن‌چه که در این مدیریت شهری مهم است مبارزه با فساد است و انتظار توسعه با فساد همانند بارش باران بدون ابر است و به همین دلیل مهم‌ترین برنامه مبارزه با فساد است و برای این کار باید  یک سیستم در شهرداری ایجاد کنیم. این‌که کسی فکر کند طی یک زمان 5 الی 6 ماهه تغییری را در شهرداری ایجاد کند درست نیست. ما باید ابتدا یک سیستم ایجاد کنیم و این سیستم نیز باید شفاف باشد و نکته بعدی آزادی عمل برای نقد وجود داشته باشد. مطمئن باشید این دوره دوره مبارزه با فساد است.

شهردار تهران با تأکید براین‌که بنده هیچ مخالفتی با تحقیق و تفحص از شهرداری گذشته ندارم، گفت: این موضوع را به جد دنبال می‌کنم و همان‌طور که گفتم حاکمیت قانون است و کاملاً از آن استقبال می‌کنم. 

وی با اشاره به این‌ نکته یکی از برنامه‌های اصلی بنده مبارزه با فساد است گفت: می‌دانم ورود به این عرصه هزینه سنگینی دارد. با توجه به این‌که شاید در این دوره درآمدهای ما پایین باشد اما هیچ‌گاه تغییر کاربری در باغات نخواهم داد و طرح جامع تفصیلی مبنای کار بنده است و کسب درآمد پایدار هدف اصلی ما است.

شهردار تهران با اشاره به این‌که هر کسی هر فسادی انجام داده باشد تنبیه خواهد شد، گفت: این موارد باید با مستندات به مراجع قضایی ارسال شود و قطع یقین حکم صادر خواهد شد. یکی از اشکالات بنیادی این است که در حدس و گمان مواردی مطرح می‌شود. و قریب به اتفاق صحبت‌ها درست نبوده است و برخی بنا دارند دروغی مطرح کنند و روی آن مانور بدهند و اگر درگذشته فسادی هم وجود داشته باشد بررسی می‌شود.

افشانی ادامه داد: اگر صحبتی از گذشته می شود به معنای فساد نیست و نکته‌ای که وجود دارد موضوع شفاف سازی است و باید دانه به دانه بررسی شود ضمن اینکه در همین مدت کوتاه نیز چند مورد بررسی شده و هر زمان که به نتیجه برسد اعلام خواهد شد.

تفاهم با قرارگاه خاتم

شهردار تهران به جلسه‌ای که با فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا داشت اشاره کرد وافزود: در این جلسه تفاهم‌نامه‌ای امضا نشد. با توجه به میزان بدهی بالایی شهرداری تهران که بیش از 50 هزار میلیارد تومان است وحدود 22 هزار و 700 میلیارد تومان بدهی بانکی است و متأسفانه هر ماه نیز سود آن افزایش پیدا می‌کند و بدهی ما به پیمانکاران هم عدد قابل توجه حدود 30 هزار میلیارد تومانی است. به همین دلیل همه کسانی که طرف قرارداد شهرداری بودند از اسفندماه یا کار را کاهش داده و یا متوقف کرده‌اند و به همین دلیل ما جلسه‌ای را با فرمانده قرارگاه خاتم برگزار کردیم  تا فرصت شش ماهه‌ای به شهرداری داده شود تا شهرداری خود را مجهز به درآمدهای جدید کند.

حاشیه‌نشینی

وی ادامه داد: مساله حاشیه‌نشینی معضلی است که به این سادگی‌ها قابل حل نیست و دلیل هم این است که در خشکسالی بسیاری از مردم حداقلی‌هایی که داشتند از دست دادند و هیچ راهی برای ادامه زندگی برای آنها وجود نداشت و تنها راهی که به ذهن آنها می‌آمد زندگی در حاشیه شهرهای بزرگ بود.

شهردار تهران تصریح کرد: ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی یکی از اولویت‌های مدیریت شهری است و در این مورد از تمام دستگاه‌ها استفاده خواهد شد. شهرداری و بهزیستی برای افراد کم توان و کمیته امداد برای حمایت از نیازمندان همکاری خواهند داشت. باید امیدوار بود تا این معضل را در آینده با همکاری و تعامل سایر بخش‌ها برطرف کنیم.

مطالبات پیمانکاران

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اعتراض پیمانکاران نسبت به عدم پرداخت بدهی‌های آنان، خاطرنشان کرد: زمانی که برای سوگند در شورای شهر حاضر شدم در 31 اردیبهشت ماه صحن شورا با شعار جمعی از پیمانکاران در خارج از شورا با عنوان «افشانی افشانی حمایت حمایت» مواجه شدم و همان روز به همه قول دادم که تلاش خواهم کرد تا مطالبات را پرداخت کنیم.

شهردار تهران تصریح کرد: در پرداخت بدهی‌ها مطالبات پیمانکاران خرد، در اولویت قرار دارد. در حال حاضر درآمد ما در ماه 650 میلیارد تومان است که صرف حقوق و هزینه نگهداشت شهر می‌شود اما تلاش‌هایی را که داشتیم ان شاءالله به امید خدا نتیجه خواهد داد.

افشانی گفت: در خصوص بدهی‌های دولت نیز ارقام را اعلام کردم که البته دولت آن را قبول نداشته و به همین دلیل جلسه‌ای را با مسئولان برگزار کردیم و قرار شد کارگروهی از سازمان برنامه‌وبودجه و شهرداری تشکیل شود.

شهردار تهران  اضافه کرد: اجرای پروژه ها اولین نیازشان منابع است و با توجه به شرایط موجود و بدهی‌های شهرداری طبیعی است که ادامه کار پیمانکاران با استقبال کمتری روبرو شود و برای اینکه این مشکل را حل کنیم با تمام کسانی که مرتبط بودند جلسه گذاشتیم و به این منظور جلسه مشترکی با  9 مدیرعامل بانک برگزار کردیم و قرار شد کارگروه مشترکی بین شهرداری و بانک‌ها تشکیل شود.

ماجرای سردار سیف‌الهی

افشانی تصریح کرد: چون این موارد دروغ است درست نیست بنده نیز بیانیه بدهم. به عنوان مثال عنوان شده بود فردی به دفتر کاری من نفوذ کرده بود، نهاد نظارتی که آن فرد را بازداشت کرده است عنوان کرده است از آبان ماه  با شهردار قبلی ارتباطاتی را داشته است و زمانی که بنده آمدم با من تماس گرفت و عنوان کرد فردی به نام سردار محمودی از شورای امنیت ملی می‌آید و با شما ملاقات می‌کند اما بنده نپذیرفتم.

وی گفت: در ادامه نیز فردی تحت عنوان سردار سیف‌اللهی با بنده تماس گرفت و عنوان کرد که سردار محمودی فرد خوبی است و دو روز بعد سردار سیف اللهی مجددا با من تماس گرفت که چرا سردار محمودی را تحویل نمی‌گیرید و بلافاصله بنده این موضوع را به رئیس حراست شهرداری اعلام کرده و گفتم این فرد متقلب است و باید سریع بازداشت شود و لذا اطلاعات تهران از طریق دادستانی اقدام کرد.

شهردار تهران ادامه داد: در خصوص استفاده از فامیلی مواردی در شبکه‌های فضای مجازی مطرح شده فرصت نکردیم ببینم اما باید عرض کنم از روز اول مسئولیتم و بخش‌های مختلف و سازمان های گوناگون یک موقع در دوران خدمتم از آشنایانم استفاده نکردم و افرادی که این موارد را می‌نویسند می‌دانند که بنده اهل این موارد نیستم.

فوائد نزدیکی به دولت

افشانی گفت: باتوجه به ارتباطات خوبی که با دولت در تمام سطوح دارم امید است بتوان از منابع دولتی کمک خوبی گرفت. در تبصره 5 قانون بودجه ردیفی وجود دارد تحت عنوان انتشار اوراق که بتوان از این موضوع استفاده لازم را برد. امیدواریم رقم دو هزار میلیارد تومان در این بخش را استفاده کنیم و در مسائل شهری استفاده کرد و تاکنون 500 میلیارد تومان اختصاص داده شده است که برای نوسازی اتوبوس بوده است.

افشانی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود دولت حمایت لازم را از مجموعه شهرداری داشته باشد و بنده نگرانی را در این بخش ندارم و شخص رئیس جمهور نیز عنایت ویژه‌ای به مجموعه شهرداری دارند.خوشبختانه در تمامی سطوح از شهرداری حمایت می‌‌شود و مقام معظم رهبری نیز توجه ویژه‌ای  به موضوع آسیب‌های اجتماعی از جمله حاشیه نشینی دارند.

امید به هوشمندسازی شهر در آینده نزدیک

شهردار تهران ادامه داد: یکی از برنامه‌های آینده برای شهر تهران که امید می‌رود بتوان آن را به اجرا گذاشت، هوشمندسازی شهر سازی شهر تهران است که یکی از مصادیق آن آبیاری فضای سبز شهری است.

خرید و فروش پست مدیریتی

شهردار تهران در خصوص خرید و فروش پست مدیریتی شهرداری تهران گفت: بسیار علاقه مند هستم یک مورد را به من اعلام کنید و برخورد مرا خواهید دید. مطمئن باشید هیچ کسی با خرید و فروش وارد شهرداری و حوزه‌ای که بنده تصمیم می‌گیرم نخواهد شد.

افشانی در ادامه با اشاره به اینکه اگر کسی ورود نیروی جدید به شهرداری را منع کرده است، بنده برمی‌دارم، اظهار کرد: اعلام کردم تنها کسانی می‌توانند وارد شهرداری شوند که دارای مدارج علمی بالایی باشند. بنده از زمانی که وارد شدم اعلام کردم انتصابات تا اطلاع بعدی متوقف شود و در حال حاضر انتصابات در حال بررسی است و سازمان بازرسی آن را بررسی می کند و در ادامه پاسخ خواهد داد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.