| کد خبر: 159472 |

رئیس شورای عالی استانها:

دیوان محاسبات محلی باید تشکیل شود

رئیس شورای عالی استان ها گفت: برای رفع برخی از تبعیض ها و نظم بخشیدن به مسایلی همچون بودجه باید دیوان محاسبات محلی تشکیل شود.

تین نیوز

 رئیس شورای عالی استان ها گفت: برای رفع برخی از تبعیض ها و نظم بخشیدن به مسایلی همچون بودجه باید دیوان محاسبات محلی تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، مرتضی الویری روز پنجشنبه در دومین اجلاس عمومی شورای عالی استانها در محل مجلس قدیم ضمن تسلیت شهادت جمعی از دریانوردان در تانکر سانچی این مطلب را اعلام کرد.

رئیس شورای عالی استان ها افزود: اکنون در حوزه بودجه عمومی دولت دیوان محاسبات نظم و ترتیبی به مسایلی مهم بودجه ای می دهد اما در شهرداری ها این موضوع را نداریم که باید ساماندهی شود.

الویری تصریح کرد: ما بایستی سازوکاری تعیین کنیم که دیوان محاسبات محلی داشته باشم البته نه گرفتار سیستم بروکراسی و نه شاهد تخلفات باشیم.

وی اظهار داشت: اکنون ما گرفتار فسادهای مالی متفاوت در کشور هستیم و تشکیل دیوان محاسبات محلی یک ضرورت محسوب می شود.

رئیس شورای عالی استان ها ادامه داد: همچنین باید مساله بودجه از سوی شورای عالی استان ها بررسی شود اما تاکنون این موضوع محقق نشده است و اگر می خواهیم به اصل ١٠١ توجه کنیم باید به این مقوله توجه کنیم.

الویری در ادامه اظهار داشت: بالاترین سندی که ما می توانیم به آن تکیه کنیم قانون اساسی است و ١٩ بند آن به مساله شوراها تاکید دارد.

الویری ادامه داد: آیا اصول قانون اساسی پس از ٣٨ سال محقق است؟ باید بگوییم شوراها نتوانسته اند جایگاه شایسته ای برای خودشان داشته باشند پس ما باید یک چشم انداز و کارنامه ای از خودمان بجا بگذاریم تا در این چهار سال به جایگاه واقعی خود برسیم و این موضوع خیلی موثر و تاثیرگذار است.

وی با اشاره به این که شورای عالی استان ها باید خودش را تثبیت کند و تعامل موثری با سه قوا داشته باشد، اضافه کرد:این شورا باید به عنوان نهادی پویا و توانمند در ارتباط با سایر شوراهای کشوری باشد و برای پیاده کردن اصل ١٠١ قانون اساسی این شورا نهادی برای رفع تبعیض در کشور باشد و اگر تبعیض وجود دارد شوراها باید اقدامات بایسته و شایسته انجام دهند.

وی بازنگری در قوانین فرادستی، منابع پایدار برای شهرداری ها، مساله توسعه فناوری های نوین ارتباطی با نمایندگان شوراها در سراسر کشور، تعریف امور محلی و تفکیک آن از امور ملی، پیگیری تشکیل دیوان محاسبات محلی، رابطه نظام مند با مجلس و دولت ، آموزش کاربردی برای شوراها، مرکز پژوهش های شورای عالی استان ها را از ضروریات و اقدامات جدی در آینده عنوان کرد که باید در دستور کار قرار گیرد.

وی به نبود مرکز پژوهش ها دو شورای عالی استان ها اشاره کرد و ادامه داد: اکنون برخی شهرداری ها و حتی مجلس شورای اسلامی مرکز پژوهش ها دارد و باید یک مرکز تخصصی پژوهش ها درون شورای عالی داشته باشیم تا مشورت ها لازم را به ما بدهد.

الویری افزود: کسی که در شوراهای عالی استان ها فعالیت دارند این فعالیشان به عنوان یک شغل برای آنها محسوب نمی شود که باید برای این موضوع نیز چاره ای اساسی اندیشده شود.

وی تصریح کرد: فردا انتخابات هیات رئیسه کمیسیون ها برگزار می شود و امیدواریم بتوانیم در مجموع کارنامه درخشانی از خودمان به جا بگذاریم.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.