| کد خبر: 175429 |

◄ اذعان شرکت‌های هواپیمایی کشورهای مختلف بر عملکرد قابل‌تحسین کنترلرهای ایران

رئیس مرکز کنترل فضای کشور اداره‌کل کنترل ترافیک هوایی بابیان این‌که تلاش می‌شود که ایمن‌ترین خدمات مراقبت پرواز به بهترین شکل به خلبانان ارائه شود تاکید کرد که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی عملکرد کنترلرهای ایرانی را تحسین کرده‌اند.

تین نیوز

رئیس مرکز کنترل فضای کشور اداره‌کل کنترل ترافیک هوایی،  گفت: مرکز کنترل فضای کشور، در قالب پنج تیم عملیاتی فعالیت می‌کند و هر تیم دارای 45 نیروی انسانی (25 کنترلر رادار، 10 کنترلر دستورالعملی و 10 کمک کنترلر) است.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، محمد بیرامی بابیان این‌که یکی از توفیق‌های مهم این مرکز در یک سال‌و‌نیم اخیر پذیرش ترافیک منطقه پس از بسته شدن مرزهای هوایی عراق و اوکراین بوده است، گفت: در آن شرایط حجم ترافیک هوایی ما با افزایش قابل‌ملاحظه‌ای روبه‌رو شد و به 1450 پرواز متوسط روزانه رسید. در آن شرایط با آن‌که با تحریم مواجه بودیم توانستیم با تکیه‌بر توان داخلی ترافیک را هدایت کنیم.

وی افزود: توفیق دیگر نیز هدایت حدود 300 پرواز عبوری قطری بود که کاری شاخص در جهان به شمار می‌رود و تحسین جهانی را به دنبال داشت.

بیرامی هم‌چنین گفت: در چهار ماه اخیر که آسمان عراق به روی پروازهای عبوری بازگشایی‌شده برای جبران این کاهش با شرکت‌های هواپیمایی مختلف وارد مذاکره شده‌ایم و ترافیک‌های منطقه جنوب شرق شامل سنگاپور ایرلاین، جت ایرویز، ایرایندیا و مالژین تا حدودی جایگزین پروازهای کوچ کرده شده‌اند.

وی هم‌چنین از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی سیستم اتوماسیون رادار برای بهبود ساختار کنترل فضای کشور خبر داد و عنوان کرد: ما در بازه‌های زمانی ساعت 9 تا 12:30، 15:30 تا 18 و 3.5 تا شش بیش‌ترین ترافیک هوایی راداریم. یکی از مشکلات اصلی ما بالا بودن تعداد نقاط ممنوعه است که تلاش‌های خوبی برای تعامل با نهادهای نظامی در سطح شورای عالی امنیت ملی انجام‌شده و موفقیت‌آمیز بوده است.

دوطرفه شدن مسیرهای هوایی توفیقی بزرگ بود

هم‌چنین محمد مقدسی، سرکشیک مرکز کنترل فضای کشور در سخنانی عنوان کرد: یکی از توفیق‌های مهم ما در دو سال اخیر راه‌اندازی مسیرهای موازی و دوطرفه بوده که ایمنی بالاتر و تسریع در عملیات کنترل پروازها را به دنبال داشته است.

مقدسی هم‌چنین با تاکید بر استرس بالای شغل مراقبت پرواز افزود: اشتباه یک کنترلر جان هزاران انسان را به خطر می‌اندازد و هر کنترلر در شرایط غیراستاندارد و اورژانس با فشار روحی غیرقابل جبرانی مواجه می‌شود که باید از قبل آموزش‌های لازم کسب آرامش و کاهش استرس را دیده باشد. گاه دو پرواز بسیار به هم نزدیک می‌شوند که آن زمان کنترل و هدایت پروازها بسیار دشوار و استرس‌زا می‌شود.

وی بابیان اینکه کنترلرها در ازای هر 12 ساعت کار، 48 ساعت استراحت دارند، گفت: اکنون هفت سکتور فعال داریم که در زمان ترافیک بالا به 13 سکتور افزایش می‌یابد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.