| کد خبر: 188357 |

◄ هتل‌های هما را گرفتند؛ صندوق بازنشستگی ماند

مدیرعامل ایران ایر: دولت در گذشته از ما هتل‌های هما را گرفت تا صندوق بازنشستگی هما را از بدنه شرکت جدا کند، اما درنهایت این اتفاق صورت نگرفت. ما آخرین گزارش توجیهی شرکت را به معاونت برنامه‌ریزی و بودجه ارسال کردیم تا فرایند جداسازی صندوق بازنشستگی هما انجام بگیرد.

تین نیوز

هواپیمایی حامل پرچم ایران، ایران‌ایر که ایرلاین ملی ایران هم محسوب می‌شود؛ ماه‌های سختی را تجربه می‌کند. از یک‌سو، بار مالی ناشی از پرداخت حقوق از محل منابع صندوق بازنشستگی به کارکنان پیشین این ایرلاین، تعهد ماهیانه ۲۰ تا ۴۰ میلیارد تومانی به دوش «هما» انداخته است. از سوی دیگر، «هما» از پس سال‌ها دست‌وپنجه نرم‌کردن با تحریم‌های یک‌جانبه و بی‌رحمانه غرب و به‌ویژه آمریکا، با شرایط فرسودگی ناوگان مواجه است.

حتی اگر تلاش‌هایی پس از امضای توافقنامه برجام برای نونوار کردن ناوگان «هما» صورت گرفته باشد؛ اما خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال گذشته، پروسه نوسازی ناوگان در این ایرلاین را حداقل روی کاغذ متوقف کرده است. بااین‌همه، نمی‌توان از مشکلات مدیریتی این ایرلاین نیز به‌سادگی گذشت. مدیریتی که پس از بیست ماه توسط فرزانه شرفبافی، هفته پیش به فردی دیگر سپرده ‌شد.تورج دهقانی‌زنگنه، مدیرعامل جدید ایرلاین ملی ایران است.

او را از هواپیمایی «معراج» و مدیریت این ایرلاین به یاد داریم. زنگنه خود یک خلبان است و سابقه بیش از ۸ هزار ساعت پرواز روی انواع هواپیماهای ایرباس را در کارنامه کاری خود دارد. او دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت و از مدیران صنعت هوایی است که به مدت هفت سال ریاست انجمن شرکت‌های هواپیمایی را به عهده داشته است.دهقانی زنگنه با چنین سوابقی به یکی از پیچیده‌ترین عرصه‌های مدیریتی در دوران کاری خود قدم گذاشته است. فقط کافی است نگاهی به فهرست بلندبالای چالش‌های پیش روی او بیندازید: «او باید موضوع زیان‌ده بودن ایرلاین ملی ایران را پیگیری و حل‌وفصل کند.

ناوگان فرسوده ایران‌ایر را به هر نحوی شده (حتی اگر با خرید هواپیمای دست‌دوم باشد) بهبود ببخشد و صندوق بازنشستگی «هما» را که سالیانه به‌اندازه پول خرید چهار هواپیمای دست‌دوم، صرف پرداخت حقوق به بازنشسته‌های ایران ایر می‌کند؛ از ورشکستگی نجات دهد. در بحث کارکنان هما، به چابک‌سازی روی بیاورد و شرکت‌هایی  را که زیرمجموعه «هما» هستند به‌گونه‌ای راضی به مشارکت در سود و زیان شرکت مادر کند. به اینها اضافه کنید مشکلات بین‌المللی که همین‌الان ایران‌ایر با آنها دست‌به‌گریبان است.

بسیاری از فرودگاه‌های دنیا (حتی همین کشورهای همسایه) از سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی امتناع می‌کنند و ایران‌ایر هم در مسیرهای پروازی خود با این مشکل مواجه بوده است. سیستم بازرگانی یا مدیریت عملیات و حتی استخدام خلبان و مهماندار و ... در این ایرلاین نیز به گفته بسیاری از ناظران نیاز به بازسازی دارد.»دهقانی زنگنه، هفته گذشته در مراسم معارفه خود، وعده‌هایی برای عبور از این چالش‌ها ارائه کرد. او از «بازسازی صندوق بازنشستگی هما» و اتخاذ یک «تصمیم درست» دراین‌باره خبر داد.

از «آموزش درست نیروی انسانی» گفت و اینکه «شرایط بالقوه‌ای که در حوزه خلبان‌ها وجود دارد؛ باید به بالفعل تبدیل شود.» از «فرصت» هایی که در دوران تحریم برای هما به وجود آمد تعریف کرد و مهم‌ترین وظیفه «هما» را «خدمات‌رسانی درست به مشتریان» عنوان کرد.صحبت‌های مدیرعامل جدید ایران‌ایر در فضایی مطرح شد که مدیرعامل پیشین نیز در آن حضور داشت. فرزانه شرفبافی که پس از بیست ماه حضور در جایگاه مدیرعامل ایران‌ایر، فرصت را برای ارائه یک «گزارش کار» از مدیریت خود در این مدت‌زمان، غنیمت شمرد.

شرفبافی از این گفت که در این مدت «مقابل فساد ایستاده و اجازه خریدوفروش بدون برگزاری مناقصه» را نداده است. او مدعی شد که شروع به کار خود را با هشت میلیارد تومان در «هما» آغاز کرد و همین موضوع «هما را در میان ۱۰۰ شرکت زیان‌ده دولتی» قرار داده بود.

حالا که چند روزی از معارفه مدیرعامل جدید ایران‌ایر می‌گذرد، فرصت ابتدایی دست داد تا با دهقانی زنگنه درباره این صحبت‌ها و سرنوشت صندوق بازنشستگی «هما» حرف بزنیم. هرچند با پاسخ‌های کوتاه و مختصر، قول یک گفتگوی مفصل را نیز با خوش‌رویی به ما داد. او در این گفتگوی کوتاه، ورشکستگی «هما» را رد کرد. همان‌طور که موضوع فساد در ایرلاین ملی ایران را رد کرد. ضمن اینکه برنامه‌های کوتاه و بلندمدت خود را نیز تشریح کرد و گفت که به دنبال بازگرداندن «هما» به دوران اوج خود است.

کاپیتان شما در مراسم معارفه خود به موضوع حل مشکل صندوق بازنشستگی هما اشاره و اعلام کردید برای این صندوق تصمیم‌گیری درستی خواهید کرد؛ برای جداسازی این صندوق چه برنامه‌ای دارید؟

ببیند در گذشته نیز در رابطه با صندوق بازنشستگی هما کارها و اقدامات بسیاری انجام شده است و این پیگیری‌ها به جاهایی نیز رسیده است و ما قول‌هایی را گرفته‌ایم که بتوانیم به‌طورکلی صندوق بازنشستگی هما را از بدنه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» جدا کنیم. جداسازی صندوق از بند هما به چابک‌سازی این شرکت بسیار کمک خواهد کرد

بسیاری از کارشناسان معتقدند وضعیت فعلی صندوق بازنشستگی هما ماحصل مدیریت‌های گذشته تا به امروز بوده که بر اساس تفکرات دولتی اداره شده است، آیا شما موافق این موضوع هستید؟

بله درست است. اما دقت کنید که دولت در گذشته از ما هتل‌های هما را گرفت تا صندوق بازنشستگی هما را از بدنه شرکت جدا کند، اما درنهایت این اتفاق صورت نگرفت. ما آخرین گزارش توجیهی شرکت را به معاونت برنامه‌ریزی و بودجه ارسال کردیم تا فرایند جداسازی صندوق بازنشستگی هما انجام بگیرد.

برخی آمارها حاکی از کاهش پروازهای داخلی و خارجی هما دارد، آیا شما برنامه‌ای برای افزایش پروازها دارید؟

ما درحال‌حاضر بیشترین توجه و توان خود را روی موضوعات داخلی هما گذاشته‌ایم و از سوی دیگر ما به‌عنوان برنامه کوتاه‌مدت و میان‌مدت قصد داریم با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، هواپیماهای موجود خود را سر خط بیاوریم و در برنامه بلندمدت قصد داریم ناوگان هواپیمایی ملی را به ناوگان جدید تجهیز کنیم.

خانم شرفبافی در مراسم تودیع خود از فساد و رانت صحبت کردند و گفتند من مقابل این مسائل ایستادگی کردم؛ دقیقاً منظور ایشان چه بود؟ آیا اسناد و مدارکی دال بر این موضوع به شما ارائه شده است؟

بنده تازه چند روز است که این مسئولیت را بر عهده گرفته‌ام و به طبع در این مدت کوتاه هیچ‌گونه موضوعی مبنی بر فساد در هما نه دیده‌ام و نه شنیده‌ام و در این رابطه به من هیچ‌گونه گزارشی نشده است.

لطفاً به موضوع اولویت‌های خودتان بعد از صندوق بازنشستگی اشاره کنید.

اولویت اول ما این است که بتوانیم توان ناوگان موجود خود را افزایش بدهیم و ان‌شاءالله بعد به سراغ اصلاح ساختار برویم.

برنامه‌های خرید هواپیما را چگونه پیش خواهید برد؟ آیا قرارداد با بوئینگ و ایرباس همچنان از نظر شما پابرجاست؟

ما با شرکت سازنده به‌ویژه ایرباس و ای تی آر به دنبال یکسری راهکارها هستیم.

آیا ایران‌ایر هواپیمایی ورشکسته است؟

خیر

و سخن آخر؟

امیدوارم خداوند به ما توفیقی دهد تا هما را به همان اوجی که بوده برسانیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.