| کد خبر: 187487 |

◄ روایت شرفبافی از 20 ماه حضور در «هما»: جلوی فساد ایستادم

در شرایط تحریم وضعیت ایران‌ایر و پروازهای بین‌المللی بسیار دشوار شد و در بعضی از موارد به ناچار جابجایی پول از طریق چمدان انجام می‌شد.

تین نیوز

مدیرعامل سابق هما گفت: در مدت زمان حضورم در ایران‌ایر، سامانه ستاد تدارک الکترونیکی دولت باعث شد خیلی از رانت‌های خرید و فروش به پایان برسد.

به گزارش تین‌نیوز، فرزانه شرفبافی در مراسم تودیع خود و معارفه مدیرعامل جدید هما با بیان اینکه قضاوت درباره عملکردم در هما را به تاریخ می‌سپارم، گفت: در شرایط تحریم وضعیت ایران‌ایر و پروازهای بین‌المللی بسیار دشوار شد و در بعضی از موارد به ناچار جابجایی پول از طریق چمدان انجام می‌شد.

بیش‌تر بخوانید:

وی افزود: با وجود تمام تحریم‌ها اجازه توقف پروازهای بین‌المللی را ندادیم و لوگوی ایران‌ایر را در دل خیابان شانزلیزه و فرودگاه‌های بین المللی حفظ کردیم.

شرف بافی تاکید کرد: در تمام مدیریت دو ساله خود جلوی فساد ایستادم و اجازه خرید و فروش‌ها بدون انجام مناقصات را ندادم.

او افزود: تیرماه سال 96 بار مسئولیت هما را بر دوش بنده گذاشتند که همزمان با عملیات حج 96 بود. سال 94 حادثه منا روی داد و سال 95 نه حج تمتع انجام شده بود نه حج عمره.

وی با بیان این که سهمیه ایران برای حج در سال 96 بالغ بر 48 هزار نفر  بود، افزود: این در حالی بود که سال 96 بالغ بر 6 میلیون دلار در عربستان بدهی داشتیم، هواپیمایی وجود نداشت و باید حدود 69 هزار حاجی جابه‌جا می‌شدند.

در شرایط تحریم وضعیت ایران‌ایر و پروازهای بین‌المللی بسیار دشوار شد و در بعضی از موارد به ناچار جابجایی پول از طریق چمدان انجام می‌شد.

وی با بیان این که برای سال گذشته 44هزار و 500 حاجی به عربستان بردیم و زیر 30 دقیقه تاخیر داشتیم، افزود: این در حالی بود که همه بدهی‌های هما را به عربستان پرداخت کردیم و خیال شما راحت باشد که با همکاری سازمان حج و زیارت و مساعدت وزیر راه و شهرسازی کارهای حج امسال هم انجام شده است.

مدیرعامل سابق ایران ایر با یادآوری این که تیرماه 96 فقط 8 میلیارد تومان در حساب هما وجود داشت؛ گفت: می‌گفتند اگر بتواند حقوق 54 میلیارد تومانی کارکنان ایران‌ایر را پرداخت کند خیلی مرد است.

شرفبافی با اشاره به این که در اسفند 97 بالغ بر 100 میلیارد تومان حقوق دادیم که با کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها عملیاتی شد، گفت: در این مدت، قرارداد 20 میلیارد دلاری با سه هواپیماساز امضا شد و تعدادی از این هواپیماها وارد کشور شده بودند. قرارداد بوئینگ،  400 میلیون دلار برای تضمین نیاز داشت؛ این درحالی است که «هما» در آن زمان 900 میلیارد تومان زیان انباشته داشت و در این راستا قراردادها را اصلاح کردیم

وی با بیان این که با خروج آمریکا از برجام قراردادهای خرید هواپیماها و ورود سایر هواپیماها تعلیق شد، اظهار کرد: شرایط پیچیده بود؛ گرفتن تعهد برای تامین سرویس‌ها برای هواپیماها کار سختی بود که آن را انجام دادیم.

وی با یادآوری این که مجوز اوفک 6 روز کاری زمان داشت، ادامه داد: در قرارداد ATR به تعهدات خود عمل کردیم و 5 فروند هوایپما در روزهای نوسان نرخ ارز وارد کشور شد.

تیرماه 96 فقط 8 میلیارد تومان در حساب هما وجود داشت؛ می‌گفتند اگر بتواند حقوق 54 میلیارد تومانی کارکنان ایران‌ایر را پرداخت کند خیلی مرد است.

وی با بیان اینکه 5 میلیون دلار قطعات یدکی هواپیماهای ATR که 10 درصد آنها آمریکایی بود وارد کشور شد، افزود: همزان مذاکرات برای تامین فاینانس انجام و MOU با یک شرکتی چینی امضا شد، اما آمریکایی ها به آنها گفتند که در این موضوع دخالت نکنند.

مدیرعامل سابق ایران‌ایر با بیان این که هما جزو شرکت های زیانده در بین 100 شرکت دولتی به شمار می‌آمد، گفت: در سال 97 صورت‌های مالی ایران‌ایر مشروط به حساب آمد و امیدواریم امسال گواهی مشروط را از سازمان حسابرسی دریافت کنیم.

وی ادامه داد: مالیات ارزش افزوده هما از سال 91 پرداخت نشده بود که پرداخت شد. الان بدهی مالیاتی نداریم و این برگ برنده‌ای است برای هما.

وی با مطالبات شهر فرودگاهی امام از ایران ایر، افزود: این مطالبات برای تکمیل ترمینال سلام هزینه خواهد شد و از سوی دیگر 1850 میلیارد تومان از دولت طلب داریم که انتظار داریم از بودجه 98 برای دریافت این طلب استفاده شود.

شرفبافی با اشاره به تبعیض در قرارداد پرسنل ایران ایر، گفت: تقریبا 27 تا 30 درصد افزایش حقوق را در هیئت مدیره مصوب کردیم. از سوی دیگر بحث بازنشستگی و استفاده از نیروهای جوان موضوع جدی است. قانون جدید بازنشستگی دست ما را بست و در برخی جاها کمک حال ما بود و توانستیم از این نیروها در پست های مدیریتی استفاده کنیم.

وی با بیان این که هر ماه حدود 40 میلیارد تومان هزینه صندوق بازنشستگی است، تاکید کرد: اگر قرار باشد این صندوق واگذار شود باید مشخص می‌شد که هزینه 40 میلیارد تومانی آن چگونه تامین شود. در این راستا اقدامات متعددی انجام شد که در نهایت سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد نیمی از این مبلغ را تامین می کند و برای 20 میلیارد تومان دیگر قرار بر این شده که با توانمندسازی صندوق بازنشستگی عملیاتی شود که حمایت صندوق تامین اجتماعی را می طلبد.

وی اظهار کرد: بعد از 4 ماه تلاش می توانیم در ترکیه از این هفته سوخت‌گیری کنیم.

مدیرعامل سابق هما با اشاره به این که سهم بازار در پروازهای بین المللی 11 درصد بود که امروز به 70 درصد رسیده است، افزود: 2 میلیون دلار طی 7 ماه در دفاتر هما صرفه‌جویی کرده‌ایم. فکر می‌کنم یکی از بحث‌های خیلی مهم این بود که هزیه‌های دلاری و یورویی را کاهش دهیم.

شرفبافی با تاکید بر اینکه در برخی موارد چمدانی پول ها را انتقال داده‌ایم به مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: در این راستا سامانه «ستاد تدارک الکترونیکی دولت» را راه‌اندازی کردیم که باعث شد خیلی از رانت‌های خرید و فروش به پایان برسد که نگه داری این وضعیت بسیار سخت است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.