| کد خبر: 173549 |

بازگشت ایرباس هما به خط پروازی با همت متخصصات ایرانی

در چند روز گذشته بازگشت ایرباس زمین گیر شده هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به خط پرواز پس از تعمیرات اساسی یا آنچه اصطلاحا اورهال نامیده می‌شود، به نماد شکست خوردن تحریم‌های صنعت هوایی بدل شده است.

تین نیوز

در چند روز گذشته بازگشت ایرباس زمین گیر شده هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به خط پرواز پس از تعمیرات اساسی یا آنچه اصطلاحا اورهال نامیده می‌شود، به نماد شکست خوردن تحریم‌های صنعت هوایی بدل شده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، هواپیمای ایرباس هما به کد رجیستر EP-IBG و از نوع AB۴ پس از انجام S-CHK در آشیانه‌های تعمیراتی هما به وسیله متخصصان توانمند داخلی و انجام تست فلایت توسط استاد خلبانان هما، برای پشتیبانی از پروازهای حج آماده پرواز شد و در ردیف هواپیماهای عملیاتی این ایرلاین قرار گرفت.

با وجود ادامه یافتن تحریم های ظالمانه علیه صنعت هوانوردی، چک و تعمیرات قطعات مختلف از جمله موتورهای این هواپیما در کارگاه های موتور هما انجام پذیرفته است و این هواپیما به زودی پروازهای برنامه ای خود را آغاز خواهد کرد.

هر هواپیما بر اساس قوانین سازمان جهانی هوانوردی (ایکائو) باید پس از طی مسافتی مشخص، مورد بررسی ایمنی و عملکردی قطعات قرار گیرد و بعد از مدت زمان خاصی که حدود شش سال است، مورد تعمیرات اساسی یا به اصطلاح فنی آن، اورهال قرار گیرد.

در عملیات اورهال، تمام قطعات و تجهیزات راداری و ناوبری، اویونیک، صندلی ها، تجهیزات ترمز و لاستیک و قطعات موتوری باز شده تا جاییکه به پوسته هواپیما دسترسی کاملی فراهم می گردد.

در این مرحله بدنه هواپیما مورد تعمیرات اساسی و رنگ کاری قرار می گیرد. در سایر بخش ها هم، این اتفاق صورت می گیرد: موتور و سایر تجهیزات مطابق دستورالعمل های شرکت سازنده باید تفکیک ، چک کیفی و در برخی موارد تعویض و در برخی موارد تعمیر اساسی قرار گیرد و در نهایت بعد از اتمام این عملیات مهم و کلیدی، بسته و بعد از تست های نهایی روی هواپیما بسته شود.

مهدی تاج داری رئیس ارشد گروه موتور هواپیما در شرکت ایران ایر می گوید: در همه مراحل این عملیات پیچیده و سنگین، کار به دقت زیر نظر متخصصان فنی و با نظارت متخصصان کنترل کیفیت انجام می شود و در این مرحله، هیچ کوتاهی از نظر دقت در بررسی و اهمال به هیچ وجه جایی ندارد.

رحیم باغبان جانشین مدیرکل تعمیرات هما هم با بیان اینکه این هواپیما در ایران به عنوان یکی از مراکز مجاز و مورد تایید سازمان هواپیمایی جهانی با دقت هرچه تمام مورد تعمیرات اساسی قرار می گیرد می گوید: تمام کارهای تعمیرات اساسی از صفر تا صد زیر نظر متخصصان کشورمان قرار دارد و افتخار می کنیم که هیچ مهندس و تکنسین خارجی در این بخش فعالیت ندارد.

محمدعلی پویان مدیر کنترل کیفی هما نیز با اشاره به تحریم های سنگین و ظالمانه غرب و بخصوص آمریکا علیه صنعت هوایی ایران می گوید: تا پیش از تحریم ها دسترسی به اسناد و دستورالعمل های هواپیماها به راحتی مقدور بود اما با این تحریم ها این کار سخت شده و هزینه و سختی کار را افزایش داده است اما به هیچ وجه اجازه نمی دهیم که کیفیت و امنیت پرواز فدای این هزینه ها شود.

وی می گوید : خوشبختانه تجربه چهار دهه تحریم در صنعت هوایی، کمک بزرگی به ما کرده تا بتوانیم راههای برون رفت از این فشارها را پیدا کنیم و خود را با شرایط تحریم ها تطبیق دهیم.

جلال یاقوتی مقدم مدیر آشیانه اورهال هما هم می گوید ایران در منطقه تنها کشوری است که عملیات اورهال را انجام می دهد که این امر موجب کاهش هزینه های جاری می شود اما به هیچ وجه، اجازه نداده و نخواهیم داد که تحریم ها بر ایمنی مسافران تاثیر بگذارد.

وی می گوید : در این هواپیما در مرحله اورهال، ۲۰۶ بخش مشتمل بر بیش از دو هزار قطعه تعویض شده و بسیاری از قطعات هم تعمیر اساسی می گردند تا آماده پرواز باشند.

بر اساس یک دستورالعمل کشوری، ایرلاین ها مکلفند در صورت برخورد با نواقص فنی هواپیما بلافاصله و بدون هیچ ملاحظه ای هواپیمای دارای نقص فنی را تا رفع نقص از گردونه هواپیماهای عملیاتی خارج کند.

هواپیماهای اورهال شده هم برای اخذ مجوز پرواز، باید ابتدا تست های پرواز و تست گرم را انجام داده و به مدت حداقل چهار ساعت بدون حمل مسافر، پرواز داشته باشند تا بتوانند مجوزهای فعالیت در خطوط هواپیمایی را اخذ کنند.

سعید محبی رئیس برنامه ریزی عملیات هواپیمای ایران ایر می گوید: ایرباس هما بعد از مدتی طولانی زمینگیر بودن، در مدت ۱۲۰ روز برای پرواز آماده شد و حالا به مدت شش سال می تواند در خطوط هواپیمایی ایرانی و خارجی فعال باشد.

وی می‌گوید: ایرباس ایرانی در هر پرواز ۲۷۸ مسافر را جابجا می کند و در شرایطی که برخی هواپیماها بدلیل نبود قطعه از گردونه پرواز خارج شده و منتظر تعمیر هستند، کمک بزرگی به خطوط هواپیمایی و صنعت هوایی ایران است.  ایران سابقه ای طولانی در تعمیرات اساسی هواپیماها داشته و هیچ یک از هواپیماهای اورهال شده در ایران سقوطی نداشته اند و از این لحاظ یک رکورد بزرگ در اختیار کشور ماست.

محبی می‌افزاید: پیش از این هم با اخذ مجوزهای لازم از سازمان جهانی هواپیمایی، هواپیماهای بوئینگ ، ایرباس و فوکر زیادی در ایران اورهال شده اند و از این بابت، تجربه زیادی نزد متخصصان صنعت هواپیمایی ایران وجود دارد.

چندی پیش و در مراسم ورود پنج هواپیمای ای.تی.آر وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: همراه این پنج هواپیما، ۵ میلیون دلار مهمترین تجهیزات کلیدی صنعت هوایی وارد کشور شده و از این بابت، کمترین نگرانی در تامین قطعات مورد نیاز این صنعت وجود دارد.

حالا، این صنعت بزرگ که مورد سنگین ترین تحریم های آمریکا قرار گرفته، بار دیگر به همت متخصصان توانمند صنعت هوایی و البته، توانایی در دور زدن تحریم ها و استفاده از توانمندی های دانشمندان و دانشگاهیان ایرانی، باید یک بار دیگر به روزهای اوج بازگردد.

ایرباس هما به کد رجیستر EP-IBG و از نوع AB۴ ، حالا به نماد این صنعت و شکست تحریم های سنگین آمریکا علیه صنعت هوایی ایران بدل شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.