پیشرفت ۸۷ درصدی راه آهن چابهار–زاهدان
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: طرح ملی راه آهن چابهار- زاهدان با ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی در مراحل نهایی قرار دارد و با تکمیل ریل گذاری تا پایان امسال آماده بهره برداری می شود.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: طرح ملی راه آهن چابهار- زاهدان با ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی در مراحل نهایی قرار دارد و با تکمیل ریل گذاری تا پایان امسال آماده بهره برداری می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، منصور بیجار پس از بازدید از بخش های مختلف پروژه راه آهن چابهار–زاهدان اظهار کرد: با تکمیل ۱۲۰ کیلومتر ریل گذاری باقیمانده در مسیر ایرانشهر تا چابهار، پروژه ملی راه آهن چابهار–زاهدان تا پایان امسال به مرحله بهره برداری می رسد.
وی با اشاره به اهمیت راهبردی این خط ریلی برای توسعه جنوب شرق کشور اضافه کرد: روند اجرای پروژه در ماه های اخیر شتاب گرفته و تکمیل ۵۰ کیلومتر ریل گذاری در مهرماه موجب جهش محسوس در پیشرفت فیزیکی طرح شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: پیشرفت زیرسازی به ۹۵ درصد، روسازی به ۷۵ درصد و ساختمان های ایستگاهی به ۵۰ درصد رسیده است و عملیات ریل گذاری با جدیت ادامه دارد.
بیجار گفت: محدوده خاش–ایرانشهر در این پروژه به طور کامل ریل گذاری شده است و بالاست ریزی آن نیز یک تا ۲ ماه آینده نهایی می شود، همچنین ایستگاه ایرانشهر و هفت ایستگاه بین راهی دیگر در مراحل پایانی قرار دارند.
بیجار ادامه داد: مسیر ایرانشهر–نیکشهر ۱۸۲ کیلومتر طول دارد که تنها ۱۲۰ کیلومتر آن برای ریل گذاری باقی مانده و گروه های اجرایی از ۲ سمت مسیر در حال فعالیت هستند.
وی درباره وضعیت محور چابهار–نیکشهر نیز گفت: به جز محدوده کریدور لجستیک، ریل گذاری بخش عمده مسیر انجام شده و تنها ۲۵ کیلومتر به دلیل ناتمام بودن زیرسازی در حال تکمیل است.
استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: کل ریل گذاری مسیر ایرانشهر تا چابهار تا پایان امسال به پایان می رسد و پروژه وارد مرحله آماده سازی برای بهره برداری می شود.
بیجار، حجم عملیات اجرایی انجام شده را گسترده توصیف و بیان کرد: از ابتدای فعالیت دولت چهاردهم تاکنون ۳.۸ میلیون مترمکعب خاک برداری، چهار میلیون مترمکعب خاک ریزی، ۲.۵ میلیون مترمکعب بتن ریزی، ۱۷ کیلومتر تونل و ۱۸ کیلومتر پل خاص اجرا شده است و برای تکمیل مسیر تنها ۱۵ هزار تن ریل نیاز است که خرید آن در برنامه ۲ ماه آینده قرار دارد.
وی به وضعیت ایستگاه های راه آهن اشاره و اضافه کرد: ایستگاه های خاش، ایرانشهر، نیکشهر و چابهار رو به تکمیل هستند و ایستگاه مسافری چابهار در کیلومتر پنج مسیر با طراحی منطبق بر نمادهای بومی احداث می شود.
وی ادامه داد: هم زمان اصلاح هندسی بلوار ورودی و آزادسازی بخش قرار گرفته در محوطه خانه بهداشت نیز انجام خواهد شد.
بیجار با اشاره به ضرورت رفع موانع باقی مانده از جمله تأمین مصالح قرضه و واگذاری اراضی مسیر اظهار کرد: کارگاه های پروژه نباید متوقف شوند و وقفه نداشته باشند، دستگاه های مسوول موظف به هماهنگی کامل هستند.
راه آهن چابهار - زاهدان به عنوان یکی از پروژه های کلان زیرساختی کشور و در راستای توسعه منطقه ای در حال اجراست؛ این پروژه نه تنها به عنوان کریدور ترانزیتی بین المللی برای اتصال ایران به بازارهای جهانی مطرح است بلکه نقش بسزایی در رونق حمل و نقل، تجارت و توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان و کشور ایفا خواهد کرد.
این خط ریلی از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز و با عبور از شهرستان های کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به زاهدان متصل می شود؛ ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشورهای آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب های آزاد از اهداف اصلی این طرح است.
طول این خط ریلی حدود ۶۰۰ کیلومتر از چابهار تا زاهدان است که با احتساب خطوط فرعی به ۷۳۰ کیلومتر می رسد؛ در این پروژه تلاش شده که از نیروهای بومی استفاده شود و علاوه بر اجرای طرح در مسیری که راه آهن از آنها عبور می کند، بهبود زیرساخت ها مورد توجه قرار گیرد.
پروژه راه آهن چابهار- زاهدان از سال ۱۳۸۹ کلید خورد ولی به دلیل تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات در سال های ابتدایی از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نبود؛ با این وجود در سال های اخیر به ویژه با عزمی که دولت چهاردهم برای تکمیل این طرح داشت، روند اجرایی آن شتاب گرفته است.