| کد خبر: 248036 |

شیوه های تأمین مالی خط آهن چابهار برای تکمیل تا 1403؛

راه آهن زاهدان - خاش در ایستگاه آخر

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تمدید مهلت استفاده از تتمه 50 میلیون یورویی مصوبه 300 میلیون یورویی صندوق توسعه برای راه آهن چابهار، گفت: برای تکمیل این پروژه تا ابتدای 1403 علاوه بر مصوبه 300 میلیون یورویی، باید منابع دیگری از محل تهاتر نفتی یا صندوق توسعه تامین شود.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تمدید مهلت استفاده از تتمه 50 میلیون یورویی مصوبه 300 میلیون یورویی صندوق توسعه برای راه آهن چابهار، گفت: برای تکمیل این پروژه تا ابتدای 1403 علاوه بر مصوبه 300 میلیون یورویی، باید منابع دیگری از محل تهاتر نفتی یا صندوق توسعه تامین شود.

به گزارش تین نیوز، خیرالله خادمی درباره مصوبه هیات دولت برای تمدید مهلت استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای پروژه خط آهن چابهار- زهدان ، اظهار داشت: از ابتدا درخواست ما برای تامین مالی پروژه ریلی چابهار- زاهدان یک میلیارد دلار بود که در آن زمان با 300 میلیون یورو موافقت شد که برای تسریع در عملیات اجرایی پروژه با دستور رهبر معظم انقلاب از صندوق توسعه ملی به این پروژه کمک شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: برای دریافت این منابع، مهلت 2 ساله در نظر گرفته شده بود که در این مدت 250 میلیون یورو از این 300 میلیون یورو استفاده شد، البته از لحاظ کاری، کارگاه آماده جذب منابع بود اما با تاخیراتی که در تامین ارز به وجود آمد، موجب تاخیر در جذب منابع شد؛ بنابراین نیازمند تمدید 6 ماهه مهلت دریافت 50 میلیون یوروی باقی مانده بودیم که در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت این مهلت، تمدید شد. 

  دستور رئیس جمهور درباره تسریع ساخت راه آهن چابهار-زاهدان

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال این مصوبه فقط برای تمدید مهلت استفاده از منابع بود یا اینکه برای تکمیل پروژه منابع جدیدی هم از صندوق توسعه تخصیص می یابد؟ گفت: طرح موضوع تمدید تامین اعتبار پروژه راه آهن چابهار- زاهدان در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت موجب شد علاوه بر موافقت با تمدید مهلت دریافت 50 میلیون یورو باقی مانده از سهمیه 300 میلیون یورویی، بر تکمیل این طرح در سریع ترین زمان ممکن تاکید شود.

خادمی تصریح کرد: برای تکمیل این پروژه تا پایان سال 1402 یا ابتدای 1403 باید منابع دیگری از محل تهاتر نفتی و یا از صندوق توسعه ملی تامین شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تامین منابع جدید فقط طرح موضوع شد یا اینکه مصوبه ای هم داشت؟ گفت: مصوبه ای برای این موضوع در جلسه مورد نیاز نبود، اما آقای رئیس جمهور دستوراتی صادر کردند که موجب تسریع در تامین مالی پروژه می شود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در جلسه هیات دولت تاکید شد پروژه ریلی چابهار- زاهدان تا 1.5 سال آینده به اتمام برسد، افزود: برای تکمیل این پروژه تا پایان سال آینده حداقل حدود 300 میلیون یوروی دیگر مورد نیاز است. 

قطعه ریلی زاهدان - خاش در آستانه تکمیل

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا پیمانکاری این خط ریلی را برعهده دارد، اضافه کرد: همان طور که قبلا هم اعلام شد، محدوده زاهدان-خاش  به طول 154 کیلومتر به عنوان قطعه ای از راه آهن چابهار - زاهدان در آستانه تکمیل است و در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

خط ریلی چابهار - زاهدان 640 کیلومتر است که به کارفرمایی دولت و با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا  در حال احداث است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.