| کد خبر: 222006 |

استاندار: طرح راه‌آهن سیستان‌وبلوچستان یک پروژه راهبردی است

استاندار سیستان‌وبلوچستان گفت: طرح بزرگ راه‌آهن یک پروژه بزرگ راهبردی و از مفاخر مهندسی کشور و بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین طرح‌هاست.

تین نیوز

 استاندار سیستان‌وبلوچستان گفت: طرح بزرگ راه‌آهن یک پروژه بزرگ راهبردی و از مفاخر مهندسی کشور و بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین طرح‌هاست.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، احمدعلی موهبتی روزپنجشنبه با تشریح وضعیت طرح راه آهن زاهدان- چابهار اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب با توجه ویژه و تخصیص اعتبار برای توسعه و پیشرفت سواحل مکران دستورات ویژه دادند و این توجهات منجر به آماده سازی زیرساخت‌های مهمی همچون راه‌آهن، توسعه بندر شهید بهشتی و گازرسانی شد.

وی افزود: بر همین اساس در سال گذشته ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق ذخیره ملی به این پروژه اختصاص یافت و این امر در شرایط سخت حاکم بر اقتصاد کشور اجرا شد که نشان‌دهنده توجه خاص نظام و مسوولان به سیستانوبلوچستان است.

 استاندار سیستان‌وبلوچستان با بیان اینکه راه‌آهن یک مزیت بسیار موثر درحوزه تجارت و ترانزیت استان است گفت: با اختصاص این اعتبار طرح مورد نظر با شتاب فزایندهای در حال اجراست و با راه‌اندازی این پروژه اولین بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل می‌شود.

وی ادامه داد: این پروژه امکان ترانزیت کالا و ترددهای بین‌المللی را در کریدور شمال به جنوب فراهم می‌کند.

موهبتی افزود: با اتصال این مسیر ریلی به چابهار یک تحول در شبکه ریلی داخل کشور ایجاد خواهد شد و تحولات بزرگی در مبادلات کالا علاوه بر افغانستان به کشورهای آسیای میانه به وجود می‌آورد و عملاً یک بندر بسیار مهم استراتژیک و راهبردی به شبکه داخلی یک کشور اتصال پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: راه آهن چابهار- زاهدان- میلک به طول ۷۳۰ کیلومتر در هشت قطعه در دولت تدبیر و امید آغاز شد و در حال حاضر با صرف اعتبار ۲۰ هزار میلیارد ریال با ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی درحال اجراست.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: پروژه راه‌آهن زاهدان- زابل- میلک به طول ۲۶۷ کیلومتر در سال ۹۷ آغاز شد و عملیات قطعه چهارم آن در حال انجام است.

وی بیان کرد: برای اجرای این طرح بزرگ حدود ۶۲۸ کیلومتر مسیر حد فاصل زاهدان تا چابهار ریل‌گذاری می‌شود و عملیات زیرسازی این مسیر در حدود ۶۰ درصد انجام شده و بقیه عملیات اجرایی با روند بسیار مناسبی در حال انجام است.

استاندار سیستان‌وبلوچستان تصریح کرد: در مجموع برای ساخت این مسیر به انضمام ایستگاه‌ها و خطوط فرعی احتیاج به ۷۳۰ کیلومتر مسیر ریل‌گذاری نیاز است که نشان‌دهنده یک اقدام بسیار بزرگ است.

 وی ادامه داد: در طول این مسیر باید حدود ۳۱ کیلومتر پل و تونل در مناطق کوهستانی و صعب العبور انجام شود که این کار نیز با روند خوبی در حال اجراست.

موهبتی گفت: هم اکنون نیز ۱۸ کیلومتر از این خط در مرحله ریل‌گذاری قرار دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود : حدود سه هزار و ۲۰۰ نفر نیروی مختلف متخصص، مجری، کارگری و عمل کننده در ۱۴۰ جبهه کاری در طول مسیر این پروژه‌ی بزرگ مشغول به کار هستند.

 وی خاطرنشان کرد: میزان ظرفیتی که در سال اول برای جابجایی بار بر روی این خط ریلی پیش‌بینی شده  حداقل ۲ میلیون تن و حداکثر هفت میلیون تن است که با بهره‌برداری از این طرح اثرات آن را در حوزه‌های مختلف معادن، گردشگری، تولید محصولات گرمسیری و کشاورزی شاهد خواهیم بود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.