| کد خبر: 228373 |

◄ گزارش نهایی سانحه هواپیمایی اکراینی منتشر شد

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که گزارش بررسی سانحه هواپیمای اکراینی در تارنمای عمومی این سازمان منتشر کرده است.

تین نیوز
گزارش بررسی سانحه هواپیمای اکراینی را که در 18 دی ماه سال 1398  در مسیر تهران- کیف توسط یکی از سامانه های دفاعی کشور هدف قرار گرفته و تمامی 176 سرنشین و کروی پروازی آمن کشته شدند را، در تارنمای عمومی سازمان سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شد.
 
سازمان هواپیمایی کشوری پس از انتشار این گزارش اعلام کرد: ضمن ادای احترام به شهدای سانحه هواپیمایی اوکراین و ابراز همدردی عمیق و مجدد با خانواده‌های داغدار این عزیزان، گزارش بررسی سانحه هواپیمای اکراینی را برابر استاندارهای بین المللی در تارنمای عمومی این سازمان منتشر کرد.

در این گزارش تاکی شده که با اهداف پیشگیرانه تهیه و شامل تشریح تمامی اطلاعات، یافته ها‌، تحلیل ‌و نتیجه گیری تخصصی ۱۲ گروه کارشناسی بوده و  اقدامات اصلاحی را  در ابعاد بین المللی درخواست کرده است. این هواپیما در ۱۸ دیماه سال ۱۳۹۸ مورد هدف یکی از سامانه های دفاع هوایی کشور قرار گرفت و دچار سانحه شد.

این گزارش که بر اساس انکس ۱۳ کنوانسیون شیکاگو تهیه شده و ترجمه‌هایی از آن در اختیار کشورهای ذی مدخل وهمچنین سازمان جهانی هوانوردی (ایکائو) قرار گرفته است. این پرواز به شماره PS ۷۵۲ فرودگاه امام را به سمت کیف ترک کرده بود که اندکی پس از برخاست از فرودگاه دچار سانحه شد و ۱۷۶ سرنشین این هواپیما جان خود را از دست دادند.

سازمان هواپیمایی کشوری درباره دلیل سانحه آورده است که این هواپیما در اثر اشتباه اپراتور سامانه دفاع هوایی مستقر در اطراف تهران به عنوان هدف متخاصم شناسایی و دو موشک به سمت آن شلیک شده است.

انفجار موشک در نزدیکی هواپیما، عامل سقوط آن بوده و همه ۱۷۶ سرنشین بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اکراین اینترنشنال جان خود را از دست دادند.

هواپیمای مذکور دارای صلاحیت پروازی تشخیص داده شده و در زمان سانحه تحت کنترل ترافیک مراقبت پرواز ایران قرار داشته است.

بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی، نیروهای پدافند هوایی کشورمان در زمان سانحه در «سطح مراقبت بالاتر از معمول» قرار داشته‌اند.

در این سانحه تداخل یک فعالیت دفاعی با عملیات هوانوردی غیرنظامی، منجر به رویداد شده و هر سه بخش نظامی، غیرنظامی و تعاملات بین آنها در سانحه سقوط بوئینگ ۷۳۷ مورد بررسی قرار گرفته است.

در گزارش با اشاره به دستور رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر رسیدگی سانحه مذکور از سوی سازمان قضائی نیروهای مسلح آمده است: گروه بررسی سانحه پس از بررسی نتایج شبیه سازی شده، و استقرار سامانه‌های پدافندی در موقعیت‌های مشابه، اطلاعات لازم را برای تحقیقات قضائی به سازمان قضائی نیروهای مسلح ارائه کرده است.

سازمان هواپیمایی کشوری می‌افزاید: برخی تحلیل‌ها، گروه بررسی سانحه احتمالات زیر را مطرح کردند:

  • انفجار در هواپیما در اثر مسائل فنی
  • انفجار در هواپیما در اثر وجود کالای خطرناک در داخل هواپیما
  • انفجار در اثر مداخله غیرمجاز از داخل هواپیما
  • هدف قرار گرفتن هواپیما با اقدامات تروریستی
  • هدف قرار گرفتن هواپیما در اثر اقدامات نظامی

به گفته سازمان هواپیمایی کشوری ۱۱ دیماه ۹۸ سه روز پس از سانحه، ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه‌ای اعلام کرد به علت اشتباه انسانی و اقدام به شلیک موشک به سمت بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی، این سانحه رخ داده است.

 

برای مشاهده گزارش سانحه هواپیمایی اوکراینی در اینجا کلیک کنید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    گزارش را نتونستم در لینک معرفی شده ببینم