| کد خبر: 25791 |

درآمد عوارض راه در سال ۹۲:۲۶۵ میلیارد تومان

تین نیوز |  مدیرکل دفتر نظارت بر آزادراه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از نرخ پیشنهادی عوارض آزادراه های دولتی خبر داد و گفت:« درآمد حاصل از اخذ عوارض در سال 92 معادل 265 میلیارد تومان بوده است.»
 
او با اشاره به نرخ پیشنهادی عوارض در سال 93 اظهار داشت:« طول 21 آزادراه کشور که کاربران در قبال استفاده از آن عوارضی پرداخت می‌کنند، 2061 کیلومتر است که 345 کیلومتر آن شامل آزادراه‌های دولتی و 1716 کیلومتر آن شامل آزادراه‌های مشارکتی می‌شود.»
 
امین شعبانی افزود:« آزادراه دولتی مانند تهران- قم با 135 کیلومتر، قدیمی‌ترین آزادراه کشور است که بیشترین هزینه نگهداری را به خود اختصاص می‌دهد، در صورتی که مبلغ عوارضی در قبال استفاده از آن تنها 300 تومان است.»
 
مدیرکل دفتر نظارت بر آزادراه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، با اشاره به درآمد حاصل از اخذ عوارض و هزینه‌های نگهداری آنها بیان داشت:« طبق آمار سازمان راهداری در سال 92، تعداد 192 میلیون و 300 هزار خودرو از عوارضی‌ها عبور کرده‌اند كه مبلغ وصولی آن معادل 265 میلیارد تومان بوده است؛ از آنجا كه طبق «آیین‌نامه مشارکت» 15 درصد از محل عوارضی آزادراه‌ها باید صرف نگهداری شود. بر این اساس، نزدیک به 40 میلیارد تومان بابت نگهداری، خط‌کشی، تعویض و نصب تابلو و علائم ترافیکی در سال گذشته صرف شده است.»
 
وی با بیان اینکه نگهداری از آزاده‌های مشارکتی تحت نظارت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و بر عهده شرکت سازنده است، خاطرنشان کرد:« نگهداری از آزادراه‌های کرج- قزوین، قزوین- زنجان، زنجان- تبریز، قزوین- رشت، تهران- ساوه، کنارگذر شمالی مشهد و باغچه- مشهد بر عهده ادارات کل راه و شهرسازی استان‌های مربوطه است.»
 
قرارداد با نهادهای نظامی جایگزین بخش خصوصی شده است 
این در حالی است که بنا به گفته، دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در ساخت آزادراه‌ها، وزارت راه طی چند ماه اخیر تمهیدات جدیدی برای ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذاری آزادراه‌ها نداشته است. خدایار خاشع می‌گوید:« نزدیک به دو سال است که به دلیل صرفه اقتصادی نداشتن ساخت آزادراه بخش خصوصی فعالیتی در این حوزه نداشته است و به نوعی از فعالیت در این حوزه حذف شده است. همچنین قراردادهایی که در این مدت بسته شده است تماما مرتبط به شرکت‌های وابسته به نهادهای نظامی هستند.»
 
دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در ساخت آزادراه‌ها، با اشاره به اینکه شرایط وزارت راه برای سرمایه‌گذاری آزادراه‌ها تغییر نکرده است،گفت:« در حال حاضر اگر به سایت وزارت راه و شهرسازی مراجعه کنید، 50 پروژه آزادراهی آماده برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، اما به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی، انگیزه‌ای از سوی سرمایه‌گذاران برای همکاری دیده نمی‌شود.»
 
وی در واکنش به ادعای معاون وزیر راه، مبنی بر اینکه وزارت راه تمهیدات لازم را برای تسهیل سرمایه‌گذاران به کار گرفته است، گفت:« در خصوص شرایط سرمایه‌گذاری ،روال سابق ادامه دارد و اگر شرایط تغییر کرده است بنده از آن اطلاعی ندارم. تا آنجا كه ما مي‌دانيم با وضعیت درآمد آزادراه‌ها و افزایش هزینه‌ها در حال حاضر 1200 کیلومتر آزادراه با وجود داشتن تفاهم‌نامه و قرارداد از ادامه همکاری انصراف داده‌اند.»
 
خاشع با بیان این مطلب که وزارت راه و شهرسازی انتظار دارد بخش خصوصی 100 درصد سرمایه‌گذاری را انجام دهد تصریح کرد:« عمل کردن به چنین خواسته‌ای برای سرمایه‌گذاران غیرممکن است و با این میزان درآمدهای عوارض و هزینه‌ها، در حد 30 تا 40 درصد قادر به سرمایه‌گذاری هستند و مابقی را باید دولت متقبل شود. حتی در صورتی که قراردادی به امضا برسد و بر اساس آن قرار باشد وزارت راه، درصدی را سرمایه‌گذاری کند آنها امکان تامین اعتبار را ندارند و شاهد این مدعا آن است که تا به امروز که در ماه مرداد هستیم، دولت حتی یک ریال پول پیمانکاران را پرداخت نکرده است.»
 
دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در ساخت آزادراه‌ها با بیان این مطلب که اگر این روال ادامه داشته باشد هیچ سرمایه‌گذاری جدیدی از سمت بخش خصوصی در ساخت آزادراه‌ها نخواهیم داشت افزود:« باید اعتباری از محل درآمدهای سوخت به این حوزه اختصاص یابد، اما متاسفانه تاکنون درآمدهای ناشی از افزایش قیمت سوخت به محلی که باید اختصاص نیافته است.» او با انتقاد به اخذ مالیات از سرمایه‌گذاران آزادراه‌ها گفت:« با وجود اینکه طبق قانون آنها معاف از مالیات هستند و شخص مدیرکل سازمان مالیاتی کشور نامه‌ای را بر این مبنا امضا کرده است، اما تاکنون این قانون اجرا نشده است.»
 
علی نورزاد معاون وزیر راه‌وشهرسازی پيش‌تر با بیان این مطلب که وزارت راه و شهرسازی تمامی تمهیدات لازم برای تسهیل حضور سرمایه گذاران در این پروژه ها را فراهم کرده است اعلام كرده بود:« پروژه‌های آزادراهی چون سیرجان- بندرعباس،تبریز- مرند- بازرگان، شیراز- بوشهر، کنارگذر جنوبی تهران و اصفهان- ایزدخواست از جمله پروژه‌های آماده سرمایه‌گذاری است.» تمامی آزادراه‌های نام برده شده پیش از این دارای تفاهمنامه و قرارداد با بخش خصوصی بوده‌اند، اما با وجود اینکه حتی پروژه کنارگذر جنوبی تهران و اصفهان- ایزدخواست پیشرفت فیزیکی 20 درصدی داشت، سرمایه‌گذار از ادامه همکاری انصراف داده‌ است.
 
نورزاد تاكيد كرده بود هم‌اکنون بیش از 2100 کیلومتر آزادراه در کشور وجود دارد و 780 کیلومتر آزادراه نیز با مشارکت بخش خصوصی در دست اجراست که 290 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اتمام آن مورد نیاز است.

نرخ پیشنهادی عوارضی آزادراه های دولتی کشور در سال 1393

نوع

نام آزادراه

سواری

وانت و مینی‌بوس

کامیونت

اتوبوس و کامیون دومحور

کامیون سه محور

تریلی

طول آزادراه (کیلومتر)

مشمول قانون مشارکت

آزادراه زنجان- تبریز

40.000

75000

110.000

125000

165000

170.000

300

آزادراه قزوین- زنجان

20.000

35000

50.000

50.000

85000

85000

189

تهران- ساوه

15000

25000

30.000

40.000

55000

65000

115

قم- کاشان

10.000

20.000

25000

35000

40.000

50.000

104

کاشان- نطنز- اصفهان

20.000

35000

45000

55000

70.000

85000

160

کنارگذر غربی اصفهان

18000

25000

33000

40.000

48000

65000

90

قزوین- رشت

40.000

65000

90.000

100.000

120.000

155000

127

ساوه- همدان (قطعه یک)

25000

30.000

50.000

60.000

85000

100.000

90

ساوه- سلفچگان

15000

25000

35000

35000

50.000

60.000

70

خرم‌آباد- پل زال

90.000

180.000

210.000

220.000

270.000

35000

104

تهران- پردیس

25000

35000

50.000

55000

60.000

70.000

23

پل میانگذر دریاچه ارومیه

30.000

40.000

65000

90.000

130.000

150.000

17

باغچه- مشهد

10.000

10.000

15000

20.000

20.000

25.000

40

کنارگذر شمالی مشهد

20.000

30.000

40.000

45000

55000

70.000

72

اهواز- بندر امام

20.000

30.000

55.000

95.000

120.000

130.000

90

ساوه- همدان (قطعه 2- کربلا)

30.000

50.000

60.000

100.000

120.000

150.000

80

پل زال- اندیمشک

30.000

50.000

60.000

90.000

120.000

150.000

45

مجموع (میانگین نرخ عوارض یک کیلومتر آزادراه (خودرو سواری)

458000

 

1716

ب- جدول نرخ‌های عوارضی پیشنهادی سال 1393 آزادراه‌های دولتی کشور

دولتی

تهران- قم

10.000

15.000

30.000

30.000

30.000

30.000

135

تهران- کرج

5000

10.000

15000

20.000

-

-

40

کرج- قزوین

10.000

15000

20.000

25000

30.000

35000

100

بندرعباس- بندر شهید رجایی

10.000

20.000

30.000

30.000

30.000

45000

35

کمربندی جنوبی و غربی تبریز

10.000

20.000

30.000

30.000

30.000

45000

35

مجموع (میانگین نرخ عوارض یک کیلومتر آزادراه (خودرو سواری))

45000

 

345

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.