| کد خبر: 245119 |

◄ تاکید بر ایمن سازی جاده ها برای کاهش تصادفات

فرهاد مهریاری، مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت:بر اساس برنامه توسعه و نیز برنامه پیشگیری و اقدامات ایمن سازی جهانی ،​ باید سالی 10 درصد کاهش تصادف داشته باشیم

تین نیوز

مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در نشست کارشناسی گفت: در خصوص ایمنی جاده ها بر اساس برنامه توسعه و نیز برنامه پیشگیری و اقدامات ایمن سازی جهانی،​ باید سالی 10 درصد کاهش تصادف داشته باشیم که متاسفانه این میزان به سالی 2 درصد رسیده است که البته در اوج تردد های فصلی همچون تعطیلات نوروزی، این میزان نیز افزایش داشته است.

به گزارش تین نیوز، ​فرهاد مهریاری، افزود: سطح ایمنی وسایط نقلیه​، ایمن بودن جاده و نیز ضربه پذیری وسیله نقلیه و تجهیزات جاده ای از عوامل تشدید کننده محسوب می شوند.

او تصریح کرد: بر اساس تحلیل های کارشناسی در میان علل و عوامل تصادفات ایجاد کننده تصادفات منجر به فوت ،در 3 سال گذشته، توجه نکردن به جلو 32 درصدد، تخطی از سرعت مطمئنه یا سرعت غیر مجاز20 درصد و نیز انحراف به چپ 17 درصد، ثبت شده است.

به گفته او، در همین مدت، با ایمن سازی جاده ها، همچون نصب 2000 کیلومتر حفاظ، رفع نقاط حادثه ساز، نظارت بر معاینه فنی وسائط نقلیه، عوامل تشدید کننده تصادفات در کشور در مقایسه با قبل ، رو به کاهش گذاشته است.

مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، تاکید کرد: در سه سال گذشته، تصادفات فوتی ناوگان عمومی به ترتیب از 27 درصد به 22 درصد کاهش داشته است و همچنین تصادفات فوتی در اتوبوس ها از2.7 درصد به 1.4 درصد رسیده است.

او تاکید کرد: در مجموع 22 درصد از کل تصادفات فوتی در جاده ها، یک طرفش، وسائط نقلیه عمومی بوده اند.

​فرهاد مهریاری، تصریح کرد: بر اساس مطالعات جهانی هر جا که هندسه راه تغییر جدی یابد،​ مانند مسیر دشت به کوهستان، مسیر مستقیم به مسیر پیچ و خم یا نزدیکی محدوده شهری یا مسکونی، بیشترین تصادفات در آن نقاط، رخ می دهد.

مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای  ادامه داد: هم اکنون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و پلیس راهور با تفاهم نامه هایی، درصدد افزایش میزان نظارت و کنترل بیشتر بر جاده های کشور، هستند.

به گفته او، سه نوع دوربین در جاده ها فعال اند، نخست 900 دوربین نظارت تصویری که علاوه بر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، امکان بهره برداری پلیس هم، فراهم شده است.

او افزود: وضع عبور و مرور جاده ای، ترافیک، سوانح، وضع آب و هوایی و حتی رصد وسایط نقلیه، از طریق همین دوربین ها، صورت می گیرد.

​فرهاد مهریاری، ادامه داد: 2100 دوربین کنترل سرعت نیز در جاده ها فعال است که مربوط به کنترل سرعت یا سامانه های ثبت تخلف هستند که به دو شکل سرعت لحظه ای و سرعت متوسط ، عمل می کنند و پارسال نیز 15 میلیون تخلف از طریق این همین دوربین ها، ثبت شد که برای اعمال قانون به پلیس راهور، ارجاع داده شد.

او همچنین افزود: 98سامانه یا دوربین دبلیو آی ام یا سامانه کنترل توناژ دبلیو آی ام هم هوشمندانه هنگام عبور وسایط نقلیه سنگین، علاوه بر سرعت، میزان بار آنها را سنجش و رصد می کنند.

او تاکید کرد: به صورت متوسط، هر 20 کیلومتر باید یک دوربین نصب شود که این میزان دوربین فعلا در برخی محور های پرتردد، نصب و رعایت شده است.

به گفته او، پوشش حدود 280 هزار کیلومتر راه از اهداف وزارت راه و شهرسازی است که این میزان پوشش تنها با سرمایه گذاری بخش خصوصی، قابل تحقق است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری صداوسیما

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.