| کد خبر: 230674 |

بیش از 1600 کامیون دست دوم وارداتی ترخیص شد

سازمان راهداری از ترخیص کامیون های وارداتی دست دوم از گمرکات کشور و آغاز شماره گذاری آنها خبر داد.

تین نیوز

سازمان راهداری از ترخیص کامیون های وارداتی دست دوم از گمرکات کشور و آغاز شماره گذاری آنها خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، مجموع کامیون‌ های فرسوده بالای ۴۰ سال در کشور به ۵۰ هزار دستگاه می‌رسد که قرار است ۱۰ درصد آنها از محل واردات کامیون‌های دست دوم وارداتی اروپایی یا کره‌ای و ژاپنی نوسازی شوند.

اتفاقی که با انتقاد برخی نمایندگان مجلس مواجه شده و قرار است به زودی وزیر راه و شهرسازی برای پاسخ به سوال ملی تعدادی از نمایندگان مجلس در خصوص علت واردات کامیون، در کمیسیون عمران مجلس حاضر شود.

یکی از برنامه‌های سازمان راهداری، صدور مجوز واردات کامیون به متقاضیان نوسازی ناوگان و بر اساس قانون مصوب مجلس است که در برابر اسقاط هر یک دستگاه کامیون بالای ۴۰ سال، امکان ترخیص یک کامیون زیر ۳ سال ساخت وجود خواهد داشت.

گفته می‌شود در سال گذشته ۲ هزار دستگاه کامیون در گمرکات کشور برای دریافت مجوز ترخیص از گمرک و طی شدن روند قانونی آن، دپو شده بود که ۱۶۵۰ دستگاه آن مدل ۲۰۱۷ بود که با توجه به اتمام زمان قانونی ترخیص آنها در زمستان سال گذشته و تا پیش از آغاز ۲۰۲۱، مجوزهای مربوطه صادر شد، فرآیند ترخیص آنها به فروردین و اردیبهشت امسال منتقل شد.

سازمان راهداری: به زودی کامیون‌های وارداتی به چرخه حمل و نقل وارد می‌شوند

صدراله بمانا درباره نوسازی ناوگان جاده‌ای اظهار کرد: الان حدود هزار و ۶۵۰ دستگاه کامیون وارداتی، ثبت سفارش شده است اما با توجه به اینکه تعطیلات عید و بعد هم بلافاصله ۴ هفته تعطیلات و محدودیت‌های کرونایی پیش آمد که در پی آن، مراکز شماره گذاری خودروها تعطیل بودند، اجرای آن متوقف بود که با باز شدن مراکز شماره گذاری خودرو، کامیون‌های وارداتی به تدریج وارد جاده‌ها می‌شوند.

وی افزود: روز آخر کاری اسفند سال گذشته، یک دستگاه از کامیون‌های وارداتی با حضور وزیر راه شماره گذاری شد بزودی خودروهایی که واردکنندگان وارد کرده اند، وارد چرخه حمل و نقل خواهد شد.

بمانا درباره استقبال از خرید کامیون‌های وارداتی گفت: عمده ثبت سفارش‌ها از سوی شرکت‌های حمل و نقلی انجام شده که توانایی خرید این کامیون‌ها را دارند اخیراً هم ثبت سفارش واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی مدل ۲۰۲۰ را آغاز کرده ایم تا ۲ هزار دستگاهی که در گمرکات هستند را ترخیص کنیم. البته فرآیند ترخیص‌ها انجام شده و در مرحله شماره گذاری هستند.

دبیر کارگروه نوسازی ناوگان جاده‌ای تصریح کرد: این ۱۶۵۰ دستگاه کامیون از مرز بازرگان خارج شده اند و در گمرکات داخل کشور هستند و ترخیص آنها نهایی شده است. اما چون هنوز شماره گذاری نهایی نشده، هنوز وارد چرخه حمل و نقل نشده اند.

خودروسازان داخلی سال گذشته عمدتاً کامیونت سبک ساختند که برای تردد در جاده به صرفه نیست

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اعلام وزارت صمت که در سال گذشته، ۹ هزار دستگاه انواع کامیون و کامیونت در کشور تولید شده، سهم حمل و نقل جاده‌ای و برون شهری از این میزان تولیدات، چه تعداد بوده است؟، گفت: ما قرارداد ساخت ۱۷ هزار و ۴۰۹ دستگاه با خودروسازان داخلی داریم تا تولید کرده و به ما تحویل دهند.

بمانا افزود: برنامه داریم تا این محصولات را با تسهیلات با نرخ سود ۵ تا ۶ درصد به خریداران محصولات سنگین داخلی بدهیم که ۴۰ تا ۸۰ درصد هزینه خرید خودروی سنگین را پوشش می‌دهد؛ برای شرکت‌های حمل و نقلی هم این نرخ سود، ۳ درصد است؛ سازمان راهداری مابه التفاوت این نرخ‌های سود تا ۱۸ درصد را بر عهده می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: آماری که وزارت صنعت از تولید خودروی سنگین در سال گذشته اعلام کرده، عمدتاً کامیونت بوده که تناژ آنها کمتر از ۱۰ تن است در حالی که در حمل و نقل جاده‌ای، بیشتر کامیون‌های بالای ۱۰ تن صرفه اقتصادی دارند و کامیونت‌ها بیشتر برای جابه جایی درون شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ما با چند خودروساز داخلی، قرارداد تولید کامیون‌های بالای ۱۰ تن را به امضا رسانده ایم که امیدواریم این قراردادها اجرایی شوند. قیمت کمی از کامیون‌های تولید داخل در سال گذشته به قرارداد سازمان راهداری با خودروسازان مربوط می‌شود.

رانندگان قدرت خرید کامیون نو ندارند

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره علت تعویق تولید کامیون‌های داخلی ساز، یادآور شد: بیشتر قطعات کامیون‌های تولید داخل، اروپایی است که به دلیل تحریم‌ها، تولید آنها متوقف شده است. لذا خودروسازان به سمت خرید قطعات از چین رو آورده اند؛ ۶۰ تا ۷۰ درصد قطعات کامیون‌های تولید، ارزی است که با توجه به مشکلات تأمین ارز در داخل، تولید آنها به سختی انجام می‌شود البته از قرارداد ۱۷ هزار و ۵۰۰ دستگاهی که داشته ایم، تا کنون ۸۰۰ دستگاه از سوی خودروسازان داخلی به ما تحویل شده است.

بمانا تأکید کرد: مشکلی که در نوسازی ناوگان جاده‌ای داریم، این است که قدرت خرید رانندگان کاهش یافته و با اینکه ۸۰ درصد هزینه آن را با نرخ سود ۵ تا ۶ درصد تسهیلات می‌دهیم، اما باز هم میزان استقبال رانندگان برای خرید کامیون نو پایین است قیمت کامیون‌ها بسیار سنگین است و بازپرداخت اقساط آنها سخت است با این حال به مرور رانندگان در حال ثبت نام هستند و امیدواریم در سال جاری بتوانیم این قرارداد را نهایی کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • راننده 1 0

    ای کاش این واردات رو در سالهای ۸۴ به بعد هم بجای واردات کامیونهای چینی و روسی انجام میدادند حتی جنازه‌ی یک کامیون و کشنده‌ی اروپایی ، صدبرابر بهتر هست از هر کامیون چینی....به امید تداوم واردات