| کد خبر: 230135 |

آخرین وضعیت نوسازی ناوگان جاده‌ای/جایگزینی ۱۰ درصدی از محل واردات

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برنامه های این سازمان در سال جاری را تشریح کرد.

تین نیوز

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برنامه های این سازمان در سال جاری را تشریح کرد.

به گزارش تین نیوز، داریوش امانی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در حوزه‌های ایمنی عبور و مرور، تسهیلگری در حمل و نقل جاده‌ای، ایجاد زیرساخت‌های مهم، نگهداری راه‌های شریانی، اصلی، فرعی و روستایی کشور، ایجاد مجتمع‌های خدمات رفاهی، راه اندازی تیرپارک ها، تسهیلگری در حوزه فعالان حمل و نقل جاده‌ای و نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای اعم از بار و مسافر ایفای نقش می‌کند.

۵۵ هزار کامیون بالای ۴۰ سال داریم

وی افزود: در خصوص نوسازی ناوگان جاده‌ای شاهد فرسودگی بسیار زیاد ناوگان باری هستیم. در حال حاضر بیش از ۵۵ هزار خودروی سنگین بالای ۴۰ سال داریم که باید نوسازی شوند.

معاون وزیر راه ادامه داد: برای نوسازی ناوگان، هم از ظرفیت تولید داخل استفاده شده است. از همین رو سال گذشته دو قرارداد با خودروسازان داخلی منعقد کردیم که شامل نوسازی ۶ هزار دستگاه وسیله نقلیه سنگین می‌شود.

امانی یادآور شد: با توجه به محدودیت‌های تولید داخل قرار شد روند نوسازی ناوگان از طریق واردات خودروهای خارجی زیر ۳ سال کارکرد و بر اساس قانون، پیگیری شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: از سال گذشته تعدادی کامیون زیر ۳ سال ساخت وارد کشور شده بود که فرایندهای قانونی ترخیص آن در حال انجام است و به مرور وارد عرصه حمل و نقل کشور می‌شود.

وی با اشاره به نامگذاری سال جاری به سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها تصریح کرد: سازمان راهداری هم به این موضوع اعتقاد دارد و سعی می‌کند در خریدهایی که انجام می‌دهد نگاهش به شرکت‌های دانش بنیان داخلی باشد.

خرید ماشین آلات راهداری از هپکو

امانی مهمترین اقدام سازمان راهداری در سال جاری را خرید ماشین آلات راهسازی از تولید کنندگان داخلی عنوان و اظهار کرد: به زودی اولین قرار ما با شرکت هپکو به امضا می‌رسد که در راستای تقویت تولید داخل محسوب می‌شود.

نوسازی اتوبوس‌ها و مینی بوس های فرسوده از محل تولیدات داخلی

معاون وزیر راه افزود: همچنین قرار است تجهیزات نرم افزاری و هوشمندسازی ترددهای داخلی را از شرکت‌های دانش بنیان کشور خریداری کنیم. همچنین نوسازی ناوگان مسافری را نیز از طریق همکاری با خودروسازان داخلی پیگیری می‌کنیم و امسال در خرید اتوبوس، مینی بوس و سواری نو با شتاب بیشتری از خودروسازان داخلی ادامه می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه با اجرای این کارها، از بالا رفتن سن ناوگان مسافری جلوگیری می‌کنیم، تصریح کرد: سن ناوگان مسافری مستقیماً با ایمنی عبور و مرور و مسافران رابطه مستقیم دارد. لذا به خودروسازان داخلی اعلام می‌کنیم که اگر توانایی تولید خودروهای ناوگان مسافری جاده‌ای دارند حاضر به انعقاد قرارداد با آنها هستیم.

امانی در پاسخ به این پرسش که علت مخالفت تعدادی از نمایندگان مجلس با واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی چیست، گفت: ۵۵ هزار دستگاه کامیون بالای ۴۰ سال داریم که تنها ۱۰ درصد آنها یعنی ۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه ناوگان قرار است از محل واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی نوسازی کنیم. مابقی را از محل تولید کارخانجات داخلی تأمین خواهیم کرد.

وی به فرسودگی بالای بخش حمل ونقل جاده‌ای بار اشاره و اظهار کرد: هر چه سریع‌تر باید این فرسودگی برطرف شود و سن ناوگان به سن قانونی برگردد؛ در حال حاضر سن ناوگان باری جاده‌ای ۲۱ سال است؛ بنابراین ظرفیتی ایجاد شده تا چند هزار دستگاه کامیون دست دوم با برند اروپایی وارد شود.

معاون وزیر راه ادامه داد: سال گذشته قرارداد تولید ۶ هزار دستگاه با خودروساز داخلی به امضا رساندیم و اخیراً هم مذاکراتی با بخش خصوصی در بحث تولید ناوگان جاده‌ای انجام داده ایم و قرار است از ظرفیت بخش خصوصی هم بهره مند شویم.

امانی خاطرنشان کرد: از منابع داخلی سازمان راهداری، قراردادهای تولید ناوگان با خودروساز داخلی به امضا می‌رسد؛ تسهیلاتی که بانک در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد با نرخ سود ۲۱ درصد اعطا می‌شود اما برای آنکه این تسهیلات جذابیت داشته باشد و به رانندگان کمکی کرده باشیم مابه التفاوت نرخ سود تسهیلات را از محل منابع داخلی سازمان راهداری تأمین کرده و به صورت یارانه‌ای در اختیار رانندگان قرار می‌دهیم.

سود وام خرید کامیون نو ۴ درصد می‌شود

وی ادامه داد: قرار است تسهیلاتی که رانندگان دریافت می‌کنند با نرخ سود ۴ درصد بازپس داده شود اما با توجه به اینکه رقم اقساطی که رانندگان پرداخت می‌کنند بالاست دنبال آن هستیم تا تسهیلات خرید کامیون نو از ۵ سال به ۱۰ سال افزایش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۳۷۸ هزار دستگاه انواع کامیون در ناوگان حمل و نقل بار جاده‌ای فعال است که ۴۵ درصد آنها بالای سن قانونی قرار دارند.

آخرین وضعیت مرزهای شرقی در پی شیوع کرونای هندی

امانی درباره بسته شدن مرزهای شرقی و همچنین مرزهای ایران با عراق اظهار داشت: ما تابع دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و هر پروتکل و دستورالعملی تصویب و ابلاغ شود ما هم در مرزها اجرا خواهیم کرد. ۴ اردیبهشت نیز بخشنامه‌ای درباره ممنوعیت تردد در مرزهای شرقی به سازمان راهداری ابلاغ شد و تلاش می‌کنیم تا پروتکل‌های اعلامی در مرزها اجرا شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: قرار است کالاها از تونل ضد عفونی عبور کنند و وزارت بهداشت و دیگر دستگاه‌های مرتبط هم همکاری خواهند کرد تا این پروتکل‌ها اجرا شوند؛ در مرزهای غربی هم همین شیوه نامه‌ها در حال اجرا است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • راننده 0 0

    آقای امانی اگرمی خواهید کمکی به راننده گان داشته باشید اول سنوات 72تا80راننده گان رادرست کنید حتی با گرفتن ازجیب راننده آن مقداری که باربریها نریخته اند دوم سختی کاررادرست کنید این کارسبب می شود افراد تازه نفس سرکاربیایند کمی ازبیکاری کم می شود فردمسن که دیگر نمی تواند قسط بدهد ماشین نو فرد جوان می خواهد اگر کارسنوات وسختی کارراننده گان راحل کنید هزینه هم برای دولت ندارد وخود به خود ناوگان نو می شود بابازنشته شدن قدیمی ها ناوگان فرسوده هم از دور خارج می شود

  • راننده 0 0

    اگر کمی آمار می گرفتید می بینید که ناوگان سن بالا دست افراد بالای 50سال است این افراد دیگر توان کار کردن ندارند چند سال کمی دارند که بازنشته شوندپس آنها باید باهمین ماشین ها کار کنند صرفه اقتصادی ندارد فرد مسن خودش رااسیر وام کند واز داروندارش را ازدست بدهد چون دیگر توان کارکردن زیاد را ندارد ولی اگر حتی سنوات راهم درست کنید خیلی بهتر است که افراد ی بعد یک عمر جان کندن که باید کمی استراحت کنند وبازنشته شوند رادچارگرفتای وبدهکاری کنید تا خانه وزندگی که خود درپیری ازدست بدهند پس اگر سختی کار وسنوات رادرست کنید کمکی بهتری به ناوگان فرسوده شده وافراد جوان با ناوگان نو وارد جاده شده تصادفات کمتر هم می شود