| کد خبر: 211401 |

◄ امکان‌سنجی سازمان راهداری برای تخفیف عوارض ناوگان سواری بین‌شهری

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر خواستار اعمال تخفیف عوارض آزادراهی برای ناوگان سواری کرایه بین‌شهری شد.

تین نیوز

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، در پاسخ به درخواست فعالان حوزه جاده‌ای خواستار اعمال تخفیف عوارض آزادراهی برای ناوگان سواری کرایه بین‌شهری شد. پیش از این دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان سواری کرایه کشور خواستار اعمال تخفیف 50 درصدی به خودروهای عمومی در پرداخت بدهی‌های قبلی و همچنین عوارض جدید شده بود. 

به گزارش تین نیوز، در نامه داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر خطاب به مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری آزادراه‌ها آمده است: در خصوص سهم زیاد عوارض آزادراه تهران - شمال در هزینه‌های مترتب بر حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای مسافر با سواری کرایه‌های بین‌شهری و درخواست کاهش و ارائه تخفیف در پرداخت عوارض ارسال می‌گردد.

وی افزود: به‌منظور مرتفع نمودن بخشی از مشکلات قشر خدوم و زحمتکش رانندگان سواری کرایه بین‌شهری، موضوع بررسی امکان کاهش و ارائه تخفیف‌های مناسب در عوارض آزادراهی با قید فوریت و با نظر مساعد در دستور کار قرارگرفته و نتیجه به این دفتر اعلام گردد.

حدود ۳۰۰۰ راننده در چهار آزادراه کشور که عوارض‌شان به صورت الکترونیکی پرداخت می‌شود، در تردد هستند که به تازگی پس از هشت ماه پیامک عوارض الکترونیکی برای آن‌ها به تدریج ارسال شده است. آن‌ها بین ۵۰۰ هزار تومان تا بیش از دو میلیون تومان عوارض آزادراهی برایشان پیامک شده است که حتی اگر حداقل این مبلغ را نیز برای همه سه هزار نفر محاسبه کنیم به عددی معادل ۱.۵ میلیارد تومان می‌رسد.

سال گذشته، به دنبال الکترونیکی شدن عوارض، شرکت متولی عوارض آزادراه‌ها با ‌عدم دریافت عوارض باجه‌ای از خودروهای ‌عمومی و با توجه به این‌که قبلاً درخواست‌هایی مبنی بر ‌معاف شدن خودروهای عمومی از پرداخت ‌عوارض سوی رانندگان مطرح شده بود، این شائبه را به وجود آورد که خودروهای عمومی از پرداخت ‌عوارض معاف شده‌اند و بر این اساس رانندگان با طیب خاطر ‌از بزرگراه‌ها استفاده کرده و با گمان بر معافیت، اقدامی در جهت پرداخت عوارض الکترونیکی انجام ندادند.

اما ‌پس از مدتی، رانندگان ناوگان عمومی با پیامک‌هایی شوک‌آور از سوی ‌شرکت متولی  مبنی بر بدهی سنگین بابت عوارض استفاده از بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها ‌و الزام به پرداخت این مبالغ  ‌مواجه شدند. 

بر اساس گزارش‌های رسمی از ۲۹ اسفند ماه سال 97 تا اواخر آذر ماه سال گذشته ۲۷ میلیون پیامک ارسال شده است چرا که در این بازه زمانی بیش از ۳۵ میلیون تردد در آزادراه تهران-قم، بیش از ۳۱ میلیون تردد در آزادراه تهران-ساوه، ۲۴ میلیون تردد در آزادراه قزوین-زنجان و ۲۲ میلیون تردد در آزادراه کرج-قزوین انجام شده است که مجموع عوارض محاسبه شده برای خودروهای عمومی و سنگین به حدود ۲۰ میلیارد تومان می‌رسد.

این اعداد و ارقام برای آزادراه قزوین زنجان با عبور از ۱۴.۸ میلیارد تومان بیشتر از همه است و پس از این آزادراه، کرج-قزوین بیشتر از دو میلیارد و آزادراه‌های تهران-قم و تهران-ساوه هر کدام حدود یک میلیارد تومان بدهی روی دست رانندگان گذاشته‌اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.