| کد خبر: 170434 |

◄ یا عوارض بدهید یا از جاده قدیم بروید

مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری آزادراه‌ها سازمان راهداری کشور با تاکید براینکه برای مردم راه جایگزینی برای تردد در بزرگراه‌های خصوصی وجود دارد، افزود: تمام این بزرگ‌راه‌ها در کنار جاده‌های قدیم ساخته‌شده‌اند و مردم می‌توانند درصورتی‌که تمایلی به پرداخت عوارض بزرگراه‌ها ندارند از جاده‌های قدیمی عبور کنند.

تین نیوز

عوارض آزادراه 23 کیلومتری پردیس 4500 تومان است که با مخالفت‌های مردم روبه‌رو شده است. محمدرضا زمانیان، مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری آزادراه‌های سازمان راهداری با اعلام این خبر گفت: این هزینه به‌دلیل هزینه بالای ساخت و مدت استهلاک آن برمی‌گردد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از موج، زمانیان افزود: مردم معتقدند این هزینه برای مسافت 23 کیلومتری زیاد است، درحالی‌که در این مسیر پل‌های زیادی روی رودخانه جاجرود نصب‌شده و هزینه ساخت بزرگ‌راه را بالابرده است. حال با درنظر گرفتن این سرمایه و تعداد خودروهای که در این آزادراه را در مدت‌زمان 20‌سال تردد می‌کنند، تعرفه 4500 تومانی تعیین‌شده تا سرمایه در این مدت بازگردد در غیر این صورت اگر هزینه کاهش یابد مدت‌زمان بازگشت سرمایه طولانی می‌شود و در این حالت صرفه اقتصادی پروژه برای بخش‌خصوصی از بین می‌رود. از طرف دیگر نمی‌توان تعرفه بین بزرگراه‌ها را مقایسه کرد، زیرا هر بزرگراهی با یک هزینه ساخته‌شده و متناسب با آن تعرفه برای آن تعیین می‌شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری آزادراه‌های سازمان راهداری کشور در ارتباط با افزایش قیمت 33‌درصدی عوارض بزرگراه تهران پردیس گفت: افزایش یک‌باره عوارض بزرگراه تهران پردیس به این دلیل است که این بزرگراه پیش‌زمینه افزایش تعرفه را داشته است. درواقع عوارض این بزرگراه براساس طرح اولیه بیش‌تر از عوارضی بود که در بزرگراه اخذ می‌شد و پیش‌ازاین نیز امکان افزایش تعرفه این بزرگراه وجود داشت و به‌دلیل عدم وجود ظرفیت این افزایش صورت نگرفته بود.

زمانیان بابیان اینکه امروز 470 گیت در آزادراه‌های خصوصی و نزدیک به 60 گیت عوارضی در سه آزادراه دولتی وجود دارد اظهارکرد: مبنای تعیین فاصله بین این گیت‌ها در آزادراه‌ها، براساس مطالعات اولیه پروژه و میزان دسترسی‌های بزرگراه به راه‌های فرعی بوده است تا تمام خودروهای که قصد ورود و خروج به این آزادراه رادارند، عوارض پرداخت کنند، به همین دلیل ممکن است، یک بزرگراه با چند گیت بتواند از تمام خودروها عوارض دریافت کند و نیاز به استقرار گیت‌های زیادی نداشته باشد، اما در بزرگراهی با مسیرهای فرعی زیاد، نیاز به تعداد گیت‌های بیشتری داشته باشد، ازاین‌رو تعداد گیت‌ها وابسته به تعداد شریان‌های متصل به بزرگراه و میزان تردد است و وابسته به میزان سرمایه‌گذاری بزرگراه‌ها نیست.

زمانیان با اشاره به اینکه 15‌درصد درآمد عوارض بزرگراه‌ها صرف نگهداری و 10‌درصد صرف هزینه بهره‌برداری می‌شود گفت: درحال‌حاضر این هزینه 15‌درصدی در بخش آزادراه‌ها جوابگو نیاز آن‌ها برای نوسازی نیست، به‌ویژه اگر  بزرگراهی در مناطق صعب‌العبور باشد این  هزینه بسیار کم است.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری آزادراه‌ها سازمان راهداری کشور با تاکید براینکه برای مردم راه جایگزینی برای تردد در بزرگراه‌های خصوصی وجود دارد، افزود: تمام این بزرگ‌راه‌ها در کنار جاده‌های قدیم ساخته‌شده‌اند و مردم می‌توانند درصورتی‌که تمایلی به پرداخت عوارض بزرگراه‌ها ندارند از جاده‌های قدیمی عبور کنند.

این اظهارات درحالی است که آزادراه تهران-پردیس فاقد امکانات خدماتی مناسب در 23 کیلومتر طول خود است و بسیاری از ساکنین مسکن مهر پردیس که از وضعیت مالی مطلوبی نیز برخوردار نیستند، لازم است هرروز از این مسیر عبور کنند.

آزادراه پردیس یکی از مسیرهای دسترسی مردم تهران به جاده‌های هراز و فیروزکوه است که در تعطیلات مسافران زیادی از آن عبور می‌کنند.

در برخی از آزادراه‌های ایران که مدت‌زمان دریافت عوارض توسط شرکت سرمایه‌گذار به پایان رسیده به بهانه هزینه‌های تعمیرات مسیر همچنان عوارض دریافت می‌شود و هرساله این مبلغ افزایش می‌یابد. این درحالی است که به گفته زمانیان تنها 15‌درصد عوارض دریافتی صرف نگهداری آزادراه می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.