| کد خبر: 183043 |

◄ توافق ترانزیتی ایران و روسیه

ایران و روسیه درباره تسهیل حمل و نقل جاده‌ای توافق کردند.

تین نیوز

ایران و روسیه درباره تسهیل حمل و نقل جاده‌ای توافق کردند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، در دیدار روز گذشته منوچهر سلمانزاده مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌و‌نقل بین‌المللی سازمان حمل‌و‌نقل جاده‌ای، رییس هیات ایرانی بود و از طرف وزارت حمل‌ونقل روسیه، خانم تاتیانا یوگنیونا مدیر دپارتمان سیاست دولتی در زمینه حمل و نقل جاده‌ای و مسافربری شهری حضور داشت.

سلمانزاده پس از پایان این دیدار گفت: در این نشست موضوع هایی از جمله توسعه حمل و نقل جاده‌ای، بررسی وضعیت حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای بار، اعتراض‌های طرف ایرانی به اعمال جرائم اضافه تناژ بار و فراخوانی رئیسان شرکت‌های مربوط به روسیه و صدور راهنامه‌ها مطرح و چگونگی حمل‌و‌نقل بین‌المللی منظم مسافربری بررسی شد.

به گفته وی، مدیر دپارتمان سیاست دولتی در زمینه حمل‌و‌نقل جاده‌ای و مسافربری شهری وزارت حمل‌ونقل روسیه، مشکلات کامیون‌های روسی اعم از احتساب تفاوت نرخ سوخت را مطرح کرد که طرف ایرانی اجرای قانون مقررات تردد وسایط نقلیه خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران و احتساب تفاوت نرخ سوخت برای دریافت بخشی از تفاوت قیمت سوخت بین ایران و روسیه را دلیل این موضوع بیان کرد.

هم‌چنین تکلیف موضوعاتی از جمله تعداد مجوزهای ترانزیت سالیانه میان 2 کشور تعیین و مقرر شد در صورت نیاز هر یک از طرف‌ها بر افزایش تعداد مجوزهای طرف مقابل نسبت به صدور مجوزهای مورد نیاز اقدام کند.

در این نشست بر تسهیل صدور روادید چند بار ورود برای رانندگان حرفه‌ای ناوگان عمومی حمل‌و‌نقل جاده‌ای تاکید شد.

هم‌چنین با هدف ایجاد شرایط مناسب و حمل‌و‌نقل هموار برای ناوگان جاده‌ای 2 کشور مقرر شد امکان لغو روادید برای رانندگان توسط وزارتخانه‌های امورخارجه بررسی شود.

به گزارش ایرنا بر پایه گزارش‌های بانک اطلاعات اقتصادی ایران و روسیه، مهم‌ترین مسیر حمل‌ونقل زمینی کالا بین ایران و روسیه از طریق جمهوری آذربایجان است.

کامیون‌های حامل بار در ایران از پایانه‌های مرزی آستاراخان یا بیله‌سوار در استان آذربایجان‌شرقی گذشته و پس از طی 570 کیلومتر در جمهوری آذربایجان از نقطه مرزی سامور وارد جمهوری داغستان در فدراسیون روسیه می‌شوند.

مسیر دیگر برای حمل‌و‌نقل زمینی کالا بین ایران و روسیه از مرزهای شمال‌شرقی ایران در منطقه سرخس و باجگیران است.

در این مسیر کامیون‌های حمل کالا پس از عبور از گمرک‌های مرزی وارد ترکمنستان می‌شوند. سپس با عبور از گمرک‌های خوجیلی و شاوات در شمال غرب ترکمنستان یا آلات در استان بخارا وارد ازبکستان شده، پس از عبور از گمرک‌های یالام و کاراکال و طی مسیر در قزاقستان، با توجه به مقصد نهایی در فدراسیون روسیه، جهت حرکت خود را به سمت مرزهای قزاقستان با روسیه تعیین می‌کنند.

در این مسیر باید از سه کشور ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان عبور کرد و مسافت طی شده طولانی تر از مسیر اول (بالغ بر سه هزارکیلومتر) است.

این مسیر کم تردد است اما برای انتقال کالا به بازارهای هدف در جمهوری های شرقی روسیه، مقرون به صرفه ارزیابی می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.