| کد خبر: 177644 |

اعتبار رفع نقاط پرحادثه‌ در دست اجرا یک‌چهارم بودجه موردنیاز هم نیست

رضا اکبری، مدیرکل دفتر نگهداری راه‌ها بابیان اینکه برای رفع تمامی نقاط پر حادثه‌ شناسایی‌شده ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است گفت: امسال به هر استان طرح اصلاحی ۱۰ نقطه پر حادثه‌ از سوی سازمان ابلاغ‌شده است بااین‌حال اعتبار لازم برای رفع این نقاط یک‌چهارم از بودجه موردنیاز برای عملیات اجرایی آن‌ها هم نیست.

تین نیوز

رضا اکبری، مدیرکل دفتر نگهداری راه‌ها بابیان اینکه برای رفع تمامی نقاط پر حادثه‌ شناسایی‌شده ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است گفت: امسال به هر استان طرح اصلاحی  ۱۰ نقطه پر حادثه‌ از سوی سازمان ابلاغ‌شده است بااین‌حال اعتبار لازم برای رفع این نقاط یک‌چهارم از بودجه موردنیاز برای عملیات اجرایی آن‌ها هم نیست.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، اکبری با یادآوری اینکه شناسایی نقاط پرحادثه‌ از سه سال قبل شروع‌شده است تصریح کرد:سه سال قبل شناسایی نقاط پر حادثه‌ درراه‌های کشور در دستور کار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار گرفت و پس از تهیه طرح در کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح‌شده و به‌وسیله ای این کمیسیون دستورالعملی برای اقدامات بعدی به این سازمان ابلاغ شد.

او بابیان اینکه ۶ ماه بعد از اجرایی شدن این دستورالعمل و با هماهنگی ادارات کل استانی و پلیس‌راه ۱۵۸۵ نقطه پر حادثه‌ در سراسر کشور شناسایی شد اظهار کرد:پس از شناسایی این نقاط در اواخر سال ۹۵ لیست آن‌ها صورت‌جلسه شد و در سال ۹۶ اقدامات اجرایی برای رفع آن‌ها شروع شد.

اکبری با اشاره به اینکه سعی شد تا در دوره جدید تمرکز بر روش‌های ایمن‌سازی زودبازده با هزینه کم باشد تصریح کرد: با تلاش‌های صورت گرفته طی ۷ الی ۸ ماه مشاور طرح‌ها در فرآیند مناقصه انتخاب‌شده و مشاوران با بازدید و گردآوری اطلاعات نقاط پرحادثه‌ طرح ایمن‌سازی با توجه به تنوع آن‌ها تهیه شد و در یک پروسه با حضور مدیرکل استانی در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای این طرح‌ها تصویب و برای اجرا ابلاغ شدند.

او با تأکید بر اینکه در این دوره تلاش شد تا نقاط پر حادثه‌ با یک رویکرد همسان در کشور موردمطالعه قرار گیرند گفت: درگذشته بعد از شناسایی نقطه، رفع آن و طرح اجرایی به اداره کل استان محول می‌شد که در این دوره این روند متوقف‌شده و مطالعه و طرح اجرایی ان توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تهیه شد.

۷۳۷ نقطه پر حادثه‌ در سراسر کشور در دست اصلاح است

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: برای درگیر کردن ادارات استان‌ها بعد از تهیه طرح امسال به‌نوبت به هر استان طرح ۱۰ نقطه پر حادثه‌ برای شروع عملیات اجرایی ابلاغ‌شده که طبق برآوردها تابه‌حال ۳۳۷ طرح به استان‌ها ابلاغ‌شده است.

اکبری بابیان اینکه اعتبار لازم برای اجرایی کردن این ۳۳۷ طرح در بودجه سال ۹۷ پیش‌بینی‌شده است افزود: از ابتدای امسال تخصیص اعتبار به‌تناسب میزان پیشرفت پروژه‌ها در استان‌ها آغازشده بااین‌حال طبق برآوردهای شرکت مشاور برای رفع تنها یک نقطه ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار لازم است که درمجموع امسال به بودجه‌ای معادل ۱۶۵ میلیارد تومان نیاز داریم اما چنین بودجه‌ای تخصیص نیافته و تنها ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای امسال ابلاغ‌شده است که این میزان اعتبار معادل یک‌چهارم اعتبار لازم برای اصلاح ۳۳۷ نقطه ابلاغی است.

او با تأکید بر اینکه باوجود کمبود بودجه ولی استان‌ها برای رفع نقاط پر حادثه‌ مناقصات را برگزار کرده‌اند و در حال اصلاح نقاط هستند افزود: ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به میزان تخصیص بودجه با شرکت‌های پیمانکاری قرارداد بسته‌اند تا اعتبارات را بر اساس پیشرفت پروژه‌ها در سال آینده اختصاص دهند.

اکبری در رابطه با تعداد کل پروژه‌های در دست اجرا توسط استان‌ها در سراسر کشور گفت: حدود ۳۵۰ پروژه رفع نقاط پر حادثه‌ از سنوات گذشته باقی‌مانده که به‌صورت نیمه‌کاره در حال تکمیل هستند همچنین ۵۰ نقطه پر حادثه‌ از منظر حوادث طبیعی مانند سیل، رانش زمین و ریزش کوه شناسایی و اجرایی شد که با ۳۳۷ طرح مذکور تمامی نقاط در دست اقدام ۷۳۷ طرح می‌شود.

برای رفع نقاط پر حادثه‌ جاده‌ها ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است

مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تأکید بر اینکه اعتبار کل رفع نقاط پر حادثه‌ درمجموع ۲۳۵ میلیارد تومان است افزود: اعتبار رفع نقاط پر حادثه  در ردیف بودجه‌های ابلاغی سازمان برنامه ۱۴۳ میلیارد تومان و محل منابع داخلی سازمان ۹۰ میلیارد تومان است که درمجموع ۲۳۵ میلیارد تومان سالانه به این امر اختصاص می‌یابد که رقم بسیار ناچیزی است.

او بابیان اینکه اگر بخواهیم نقاط حادثه‌خیز در دست اقدام امسال را رفع کنیم باید ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم افزود: با توجه به اعتبار امسال که پیش‌تر اشاره شد تنها نیمی از اعتبار موردنیاز موجود است همچنین به دلیل تخصیص‌های ناکافی اعتبار در سنوات گذشته در حال حاضر بدهی زیادی نیز باقی‌مانده است که درمجموع برای رفع تمامی نقاط حادثه‌خیز ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است.

اکبری بابیان اینکه طبق پیش‌بینی‌ها ۳۳۷ نقطه مشخص‌شده تا پایان سال مالی ۹۷ به اتمام می‌رسند افزود: بااین‌حال بسیاری از طرح‌های سنواتی نقاط حادثه‌خیز مدت‌های دیگر ادامه می‌یابد ولی ما امیدواریم که این نقاط همگی تا پایان سال مالی ۹۸ یعنی تیرماه ۹۹ همه نقاط اصلاح شوند.

او بابیان آنکه از ابتدای شناسایی تمامی نقاط در حد تابلو علائم و تجهیزات اولیه آشکارسازی شده‌اند افزود:طبق عملکرد ۶ ماهه امسال ۴۰۰ نقطه پر حادثه‌ که بیشتر آنها از محل اعتبارات استانی تأمین اعتبارشده‌اند در شهرستان‌های مختلف اصلاح‌شده‌اند.

مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در پایان یادآور شد: طبق برنامه‌های ابلاغی به این سازمان باید هر سه سال یک‌بار تمامی راه‌های کشور بررسی‌شده و نقاط حادثه‌خیز آن‌ها طبق اولویت شناسایی شوند که امسال در بازه شناسایی دوباره قرار داریم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.