| کد خبر: 170472 |

◄ ابلاغ ضوابط نحوه فعالیت بازارگاه‌های فروش اینترنتی بلیت

ضوابط نحوه فعالیت بازار گاه‌های فروش اینترنتی بلیت ابلاغ شد.

تین نیوز

ضوابط فعالیت بازارگاه‌های الکترونیکی بلیت‌مسافری بین‌شهری از سوی معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به ادارات‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سراسر کشور ابلاغ شد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، محسن حاجی‌اسماعیلی مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر این سازمان بابیان این خبر گفت: به‌منظور بهبود محیط کسب‌وکار و استفاده از ظرفیت‌های کشور در حوزه فناوری‌اطلاعات‌وارتباطات در بخش خصوصی و باهدف تسهیل تهیه بلیت مسافرت‌های بین‌شهری، کاهش مراجعات حضوری و رعایت حقوق مسافران و شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری و دیگر ذی‌نفعان ضوابط فعالیت بازارگاه‌های الکترونیکی بلیت‌مسافری بین‌شهری تدوین و از سوی رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ابلاغ شد.

حاجی‌اسماعیلی بابیان این‌که در این ضوابط امکان فعالیت و شکل‌گیری بازارگاه‌های الکترونیکی فروش‌بلیت با اخذمجوز از سازمان متبوع فراهم شده است، افزود: متقاضیان تاسیس این بازارگاه‌ها می‌توانند با مراجعه به کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های مسافربری و اخذ معرفی‌نامه از کانون و همچنین پس از اخذ مجوز نماد الکترونیک از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مراجعه و پس از احراز شرایط ابلاغی نسبت به اخذمجوز نهایی اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: گسترش روزافزون فروشگاه‌های مجازی، ورود آن‌ها به جریان دادوستد در بازارداخلی و ارائه کالاها و خدمات گوناگون از طریق اینترنت، ضرورت ساماندهی و قانون‌مند کردن فعالیت و نظارت بر آن‌ها را ایجاب کرده و در حال حاضر بسیاری از سایت‌ها در فضای‌مجازی نسبت به فروش‌بلیت‌های مسافرت جاده‌ای اقدام می‌‌کنند که با عدم رعایت حقوق مسافران و همچنین عدم رعایت حقوق شرکت‌های حمل‌ونقل موجب نا‌هماهنگی‌ها و بروز نابسامانی‌هایی در این بخش شده است‌.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر با اشاره به اهمیت ضابطه‌مند شدن این خدمات، اظهار کرد: با نگاهی به فضای‌مجازی در حوزه فروش بلیت‌های مسافرتی مشاهده می‌شود که انواع فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارند که مشخص نیست کدام‌یک قابل‌اعتماد بوده یا کدام‌یک نسبت به دیگری برتری دارند در حال حاضر با توجه به تغییر ذائقه مردم و تمایل برای خریدهای غیرحضوری که اتفاقا یکی از سیاست‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش مسافری هم به‌حساب می‌آید، تمایل و تقاضا برای خریدهای‌اینترنتی روبه افزایش است و در این شرایط بسیاری از فروشگاه‌های‌اینترنتی بدون اینکه مجوزی در این زمینه داشته باشند در فضای‌مجازی فعالیت می‌کنند که در صورت تضییع حقوق مسافران معلوم نیست آنان به کجا باید مراجعه کنند.

وی افزود: علی‌الاصول اگر قرار بر فعالیت این‌گونه فروشگاه‌ها باشد باید در چارچوب ضوابط و مقررات فعالیت داشته باشند. این افراد باید شناخته‌شده و مطمن باشند و مورد نظارت و پایش قرار گیرند تا مردم را مورد سواستفاده و کلاه‌برداری قرار ندهند.

حاجی‌اسماعیلی همچنین بیان کرد: در همین راستا با الزامی شدن صدورمجوز برای فعالیت سایت‌های تجاری فروش‌بلیت اینترنتی، نظارت بر رفتار و نحوه فعالیت آنان ممکن خواهد شد و اشتباهات رخ‌داده از این طریق نیز قابل‌پیگیری است.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر گفت: همچنین به علت ثبت نشدن سایت‌های موصوف و نداشتن مجوز، آمار دقیقی از میزان فعالیت و تخلفات آنان و اشتباهات صورت گرفته نیز در دسترسی نیست به همین علت به‌منظور ایجاد امنیت در فضای‌مجازی، نظارت بر روند فعالیت این‌گونه سایت‌ها و امنیت خرید از آن‌ها نماد الکترونیک و پروانه فعالیت اعطا می‌شود.

وی یادآور شد: در سال 1388 از طرف وزارت بازرگانی آئین‌نامه اخذمجوز فعالیت در محیط مجازی صادر و ابلاغ شده است که این آیین‌نامه تاکنون به‌عنوان مرجع، مورد استناد قرارگرفته است. در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین به دودسته مجوز نیاز است، اول مجوزهای عمومی که نمونه بارز آن نماد الکترونیک و دسته‌دوم مجوزهای اختصاصی هر صنف است. ضوابط بازارگاه‌ها که اخیراتوسط رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ابلاغ‌شده است، همان مجوز اختصاصی بخش حمل‌ونقل است که متقاضیان می‌باید علاوه بر نماد الکترونیک نسبت به اخذ آن اقدام کنند.

این ضوابط با همکاری دفاتر حمل‌ونقل مسافر و فناوری‌اطلاعات‌وارتباطات تهیه و تدوین شده است و صدور و لغو مجوزهای موضوع این ضوابط نیز بر عهده کمیسیون مشترکی متشکل از دفاتر یادشده و دفتر حقوقی سازمان خواهد بود.

متعاقب ابلاغ این ضابطه، یک دستورالعمل اشتراک فروش‌بلیت نیز به شرکت‌های مسافربری ابلاغ خواهد شد که در حال حاضر در دست تدوین بوده و سبب تسریع در اجرای اهداف سازمان در این زمینه می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.