| کد خبر: 158513 |

◄ راهکارهایی برای توسعه ترانزیت میان ایران و ترکیه

رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در کمیسیون مشترک حمل‌ونقل بین‌الملل جاده‌ای فی‌مابین ایران و ترکیه اظهار داشت: دو عامل مهم هزینه و زمان را برای توسعه ترانزیت باید کاهش داد تا علاوه بر تسهیل ورود و خروج ناوگان ایرانی از خاک ترکیه، ناوگان ترک نیز از طریق ایران به کشورهای حوزه CIS و افغانستان و پاکستان و غیره سفر کنند.

تین نیوز

رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در کمیسیون مشترک حمل‌ونقل بین‌الملل جاده‌ای فی‌مابین ایران و ترکیه اظهار کرد: دو عامل مهم هزینه و زمان را برای توسعه ترانزیت باید کاهش داد تا علاوه بر تسهیل ورود و خروج ناوگان ایرانی از خاک ترکیه، ناوگان ترک نیز از طریق ایران به کشورهای حوزه CIS و افغانستان و پاکستان و غیره سفر کنند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، کمیسیون مشترک حمل‌ونقل بین‌الملل جاده‌ای فی‌مابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به مدت دو روز شروع به کار کرد.

رضا نفیسی بابیان اینکه حجم تجارت میان ایران و ترکیه به ۵ میلیارد دلار رسیده است گفت: جمع‌بندی‌های ما در اواخر سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد در سالی که گذشت ۶۵ هزار دستگاه کامیون ایرانی وارد ترکیه شده‌اند و همچنین ۷۸ هزار دستگاه کامیون عبوری ترکیه‌ای از کشور ما عبور کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران خواهان توسعه روابط با ترکیه است خاطرنشان کرد: اگر برای گسترش روابط بین‌المللی خود تلاش می‌کنیم باید دو عامل مهم هزینه و زمان را برای توسعه ترانزیت کاهش دهیم زیرا تعدیل این دو عامل باعث می‌شود تا از طرفی ناوگان ایرانی به‌راحتی وارد ترکیه شده و از آن خارج شوند و از طرفی دیگر ناوگان ترکیه‌ای بتوانند از طریق ایران به کشورهای حوزه CIS و افغانستان و پاکستان و غیره سفر کنند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌و‌نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایران با اشاره به اینکه ایران و ترکیه دارای سه مرز مشترک برای عبور و مرور هستند افزود: برای ارتقاء سطح روابط و تسهیل در عبور و مرور ناوگان‌های دو طرف پیشنهاد می‌کنم تا هر سه ماه یک‌بار یک کمیسیون مشترک در این سه مرز تشکیل شود تا به ارتقاء سطح روابط فی‌مابین بیانجامد.

در ادامه این نشست سایم ایچوقلو مدیرکل مقررات جاده‌ای وزارت حمل‌ونقل و ارتباطات و دریایی ترکیه به‌عنوان ارشد با اشاره به اینکه توافق بین‌المللی حمل‌ونقل کالا و مسافر میان دو کشور درزمینهٔ جاده‌ای در حال اجرایی شدن است گفت: همه‌ساله این کمیسیون مشترک بین دو کشور برگزار می‌شود که مهم‌ترین دستاورد آن حل‌وفصل مشکلات موجود بر سر راه حمل‌ونقل جاده‌ای است که حرکت بسیار نیکویی است.

مذاکره‌کننده ارشد ترکیه‌ای ادامه داد: البته در حال حاضر طبق موافقت‌نامه مذکور کامیون‌های دو کشور برای ترانزیت نیازمند اخذ مجوز عبور نیستند که این امری بسیار باارزش است، بااین‌حال گسترش روابط و حمل‌ونقل نیازمند تلاش بیشتر است و امیدواریم تا در این کمیسیون به راه‌حل‌هایی دست‌یابیم تا گام‌های محکمی برای افزایش مبادلات حمل‌ونقلی فی‌مابین برداریم زیرا اگر بستر ترانزیت و حمل‌ونقل جاده‌ای دو کشور گسترش یابد آن زمان همکاری‌های دیگر  اقتصادی ایران و ترکیه آغاز می‌شود.

پیش‌ازاین احمد ارسلان وزیر حمل‌ونقل ترکیه گفته بود: آنکارا به توافق ترانزیت سه‌جانبه ایران- ترکیه و قطر به‌مثابه فرصتی برای افزایش هرچه بیشتر صادرات خود به قطر می‌نگرد.

داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به جدال ترانزیتی ترکیه و ایران، خاطرنشان بود: ایران اصراری بر بازگشت ترکیه بر سر مواضع اول خود قبل از اخذ عوارض ندارد زیرا مسیر ترانزیت ایران، ارزان ترین مسیر برای کامیون های ترک است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.