| کد خبر: 31626 |

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با تین نیوز عنوان کرد:

◄ جدال ترانزیتی ترکیه با ایران و فرصت های پیش رو

تین نیوز | رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: شرایط به وجود آمده میان ایران و ترکیه فرصت خوبی برای فعال شدن مسیرهای موازی است.

داوود کشاورزیان در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره به طراحی و مطالعه چهار مسیر عملیاتی برای جایگزینی مسیر ترانزیت ترکیه اظهار داشت: شرایط به وجود آمده میان ایران و ترکیه به دلیل اخذ عوارض عبوری از سوی ترک ها، فرصت خوبی برای فعال شدن مسیر های موازی از سوی ایران است.

وی با بیان اینکه "مسیرهای موازی بستگی به هزینه تمام شده بار دارد" تصریح کرد: با وجود مسیر کوتاه و ارزان، فعالان حوزه ترانزیت از مسیرهای موازی استقبال نمی کنند اما با گران شدن مسیر ترکیه، کاربران ترانزیت مسیرهای موازی را جهت استفاده، مورد مطالعه قرار می دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ایران اصراری بر بازگشت ترکیه بر سر مواضع اول خود قبل از اخذ عوارض ندارد زیرا مسیر ترانزیت ایران، ارزان ترین مسیر برای کامیون های ترک است.

گفتنی است چهار مسیر عملیاتی جایگزین خط ترکیه، شامل سه خط زمینی و یک مسیر دریایی برای ترانزیت کالا به اروپا عبارتند از:
1- آذربایجان- گرجستان- دریای سیاه- بلغارستان
2-ارمنستان- گرجستان- دریای سیاه- رومانی- بلغارستان
3- آذربایجان- روسیه- بلاروس- رومانی
4- بندرعباس- بندر هامبورگ از طریق کشتی و حمل کالا با کانتینر 40 فوت
و پنجمین مسیر جایگزین برای ترانزیت کالا از ایران به اروپا بدون عبور از ترکیه، خط ایران - عراق - سوریه - بندر الاذقیه در سوریه است اما به دلیل مشکلات داخلی کشورهای عراق و سوریه این مسیر به صورت پیش فرض و غیرعملیاتی در نظر گرفته شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • متخصص اقتصاد سیاسی 0 0

    جناب آقای کشاورزیان بهترین راه مقابله با زیاد خواهی ترکیه تدوین برنامه های استراتژیک برای هر بخشی ارتباطی و مبادلاتی است تا زمانیکه ما برنامه ای نداشته باشیم یقیینا تابع برنامه خواهیم بود و بمرور در صحنه های بین المللی متضرر و حتی بازنده خواهیم بود. جناب آقای عطرچیان که[…] مدیر ترانزیت ایران هستند آیا برنامه ای داشته اند و دارند؟ همه ما میدانیم که دنیای اطراف ما در حال تغییر و تحول است و هر کشوری برای منافع ملت خود به هر برنامه و یا ترفند سیاسی و اقتصادی دست میزند. میباید ما برنامه ای داشته باشیم و از تبعیت و پیروی برنامه های ترسیمی کشورهای منطقه ای بر حذر باشیم نه اینکه با بدون برنامه گی در مقابل برنامه موضع تدافعی داشته باشیم. بعید است که مدیران در شرایط حاضر پس از ایجاد شکاف در ارتباط ایران با اروپا به فکر مسیرهای جدید افتاده اند. مسیرهای جدید نیز برای ایران مسیر گشا نخواهد بود چون ما وارد هیچ ارتباط موثری بال همسایگان نبوده ایم. نه آذربایجان به سیستم حمل و نقلی ایران فضای بازی میدهد و نه گرجستان فضا خواهد داد. علت آنرا در همکارهای شبکه ای ترکیه با کشورهای موصوف میتوانید بیابید. مسیرها پیشنهادی در فضای مجازی است نه فضای واقعی. بنظر من بعنوان مطلع بخش اقتصادی حمل و نقل باید از کشورهای ثالثدر امر ارتباطات حمل ونقلی استفاده نمود و هر چند احتمالا زمانبر بوده باشد ولی زمان آن از این شاریط کمتر خواهد بود. مشکل اصلی بخش حمل و نقل عدم تخصص گرایی در جذب مدیران در سازمان راهداری است. تازمانیکه نگاههای سیاسی در انتصابات بخش ترانزیت از تهران گرفته تا استانها و مرزها وجود دارد ما نتیجه و جواب بهتری از این نمی یابیم. انشالله ما از این معضلات حادثشده درس خوبی ار بگیریم و دولت تدبیر و امید در حین فکر و تدوین برنامه، امیدهای خوبی را برای بخش حمل نقل ایجاد نماید. کشور ما در حوزه برنامه ریزی، چارچوبهای خود را در قالب سند چشم انداز و سیاستهای اقتصاد مقاومت مقام معظم رهبری و برنامه های ملی و منطقه ای و… دولت مشخص نموده است که پیروی از برنامه فوق ضروری است. تا زمانیکه ما پایبند برنامه های استراتژیک نباشیم ماحصل رفتارهای غیر علمی و عملیاتی این ها خواهد بود. دوستان محترم در جریان باشند که ترکیه در آینده نزدیک ویزا را برای ایرانیان اعمال میکند. چون از یکطرف بعنوان محل کشش گردشگری ایرانیان شده است و از طرف دیگر ایرانیان سرمایه گذاریهای خوبی را در ترکیه داشته اند. اعمال وزا با ایجاد این شرایط برای ترکیه سود آور بوده و مجددا مشکل تردد کامیونها به شکل دیگری برای مسافران ایرانی ایجاد خواهد شد. فکر فکر فکر و استفاده از نیروهای توانمند حسن الختام پیشرفت کشور خواهد بود

  • عامری 0 0

    جناب آقای کشاورزیان حضرتعالی مدیر آگاهی هستید ولی زیر مجموعه سازمان شما از معاون گرفته تا مسئول پایانه مرزی در یک سیکل غلط افتاده اند که با این شرایط امکان برون رفت از این وجود ندارد. فرضیه های خوبی ارائه شده است که در عالم مجازی خیلی خوب جواب میدهد ولی واقعیت ها شرایط دیگری را طلب میکنند که نیاز به تدوین طرحهای مطالعاتی و اجرایی منطقه ای دارد. واقعا جالب است که ایران عضو اکو شده ولی کشورهای عضو در مقابل همدیگر قرار گرفته اند. پس بخشهای فعال نتوانسته اند مسیر خوبی را ترسیم نمایند که هم اجرایی باشد و هم تئوریک.

  • فعال حمل ونقل 0 0

    با نظر جناب اقتصاد سیاسى موافقم بیانات خوبى دارند انگار تو این مملکت قحطى کارشناس و نیروهاى توانمند هست که یک نفر بصورت چرخشى بیست سال هست گاه به پایانه هاى مرزى رسیدگى میکنه بعد میاد معاونت حمل ونقل میشه بعد مشاور میشه دوباره میاد جاى اولش بعد میره جاى دومش بعد … این میشه وضعیت ترانزیت کشور … به قول جناب اقتصاد سیاسى ترکیه حمل ونقل ایران را با همکارى کشورهاى منطقه قفل کرده و باز کردن این قفل خیلى گران تمام خواهد شد

  • ناصری 0 0

    آفرین متخصص اقتصاد سیاسی همه مسایل را را خوب تحلیل کردی. واقعیت ها را گفتی. بزرگترین مشکل ما بی تخصصی مدیران و عدم اشراف بر فن مذاکرات بین المللی و دادن امتیازات برای حل مشکل لحظه ای است که کم کم متورم شده و ایران را در حاشیه ترانزیت جاده ای قرار داده است

  • شهری 0 0

    رزومه هر فرد حضور در مراکز و ادارات نیست بلکه تولید ایده های جدید است. متاسفانه در تشکیلات حمل و نقل بازی شطرنج شروع شده است که در آن باختی و کیش و ماتی نیست. بلکه این بازی، بازی مصالمت آمیزی است که هیچ مهره ای، مهره ای دیگری را خارج نمی کند بلکه جاها عوض میشود. من با نظر فعال حمل و نقل کاملا موافقم. دولت تدبیرو امید که نتیجه رای اکثریت آرا ملت ایران بود در انتخاب مدیران حمل و نقلی زیاد موفق نشد. بنظر من باید در ایجاد تغییرات و بالندگی در سیستم حمل ونقل و ترانزیت، پوست اندازی داشته باشد.

  • دوست دار حرفه حمل ونقل 0 0

    جناب آقاى کشاورزیان از زمان این بحران کلیه جراید و سایت هاى خبرى را دنبال و مطالعه میکنم … ماندم چرا معاونت حمل ونقل جنابعالى در این مدت با این سابقه کارى هیچ عکس العمل و مصاحبه اى انجام نمیدهد!!! واقعا برام مسئله شده…

  • علیزاده 0 0

    قطعا وابستگی به یک مسیر هر چند که اقتصادی باشد باعثضربه پذیر بودن کشور خواهد شد. فرمایش اقای کشاورزیان مورد تائید میباشد.

  • متخصص اقتصاد سیاسی 0 0

    جناب علیزاده شناسایی و فعال سازی گزینه های مختلف ضروری است و هر برنامه ای بایستی برای مطابقت با شرایط از انعطاف لازم برخوردار باشد ولی در ۳۰ ساله اخیر که مدیران فعلی مدیران حمل و نقل آن وقت نیز بودند چه کاری انجام دادند. برنامه ریزی و اینده نگری برای این است که برای تمام فرصت ها فضا سازی و برای ضعف و تهدیدات آتی راهکارهای را اتخاذ کنند. متاسفانه در پایانه این اتفاق نیافتاده و اعلام این گزینه ها خوب است ولی چه تدبیر و برنامه ریزی حمل و نقلی را با کشورهای مسیر رانجام داده اند؟ نا موفقیت سیاستها باعثخلل در وجهه سیاسی و اقتصادی ایران میشود و تمام کشورهای منطقه ای برای انتفاع از کشورمان باب ناسازگاری را در بحثحمل و نقلی ایجاد میکنند.