| کد خبر: 135704 |

◄ افزایش ۱۶ درصدی مصدومان تصادفات در استان قزوین

مدیرکل پزشکی قانونی قزوین گفت: سالانه 40 هزار پرونده برای بررسی به پزشکی قانونی استان ارجاع داده می‌شود.

تین نیوز

مهسا سید قوامی: مدیرکل پزشکی قانونی قزوین گفت: سالانه 40 هزار پرونده برای بررسی به پزشکی قانونی استان ارجاع داده می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، بهزاد ولی‌زاده در نشست خبری اداره‌کل پزشکی قانونی استان قزوین, که به مناسبت فرارسیدن هفته قوه قضائیه برگزار شد؛ گفت: 35 هزار مورد از پرونده‌های ارجاع داده شده به این اداره مربوط به معاینات, 5 هزار مورد امور آزمایشگاهی و 200 مورد نیز به کمیسیون‌ها اختصاص دارد.

 

بهزاد ولی‌زاده با اشاره به تصور غلطی که فعالیت اداره پزشکی قانونی را به معاینه اجساد محدود می‌کند ادامه داد: این کار تنها پنج درصد از وظایف این اداره را تشکیل می‌دهد، در حالی که درصد زیادی از پرونده‌های ارجاع داده شده مربوط به معاینات بالینی و همچنین خدمات آزمایشگاهی است.

 

وی از فعالیت پنج مرکز پزشکی قانونی در شهرستان‌های قزوین، تاکستان، البرز، آبیک و بوئین‌زهرا خبر داد و گفت: در حال حاضر مرکز پزشکی قانونی آوج به علت مشکلاتی چون نبود نیروی انسانی تعطیل است.

 

ولی زاده افزود: از نظر قانونی در هر نقطه‌ای از استان که دارای حوزه قضائی است باید مرکز کارشناسی پزشکی قانونی وجود داشته باشد. در شهرهای محمدیه و آبگرم نیز وجود این مراکز از نیازهای مهم به شمار می‌رود.

 

عدم تمایل کار متخصصان در پزشکی قانونی

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین با اشاره به اینکه دو سوم از چارت تشکیلاتی این اداره دارای خلأ است گفت: سختی کار و درآمد کم متخصصان پزشکی قانونی موجب رقابت نابرابری بین اداره مذکور با بخش خصوصی و حتی برخی از بخش‌های دولتی در وزارت بهداشت شده است که این موضوع باعث شده تمایل به فعالیت در سازمان پزشکی قانونی کاهش یابد و اداره با ریزش نیروهای تخصصی مواجه شود.

 

وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی از سیاست‌ها در کوچک کردن بدنه دولت نیز مجوز جذب نیرو را با مشکل مواجه می‌کند و این فشار مضاعفی را برای مراکز پزشکی قانونی و تعطیل شدن برخی از آن‌ها وارد کرده است در حالی که این اداره هرساله شاهد افزایش پرونده‌های ورودی است.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه سال گذشته سه پزشک در اداره کل جذب و 2 نفر خارج شدند گفت: در آزمون استخدامی سال جاری نیز سهمیه جذب 2 نیروی اداری و پزشک گرفته شده است.

 

ولی‌زاده تصریح کرد: استاندارد تخت در مراکز پزشکی قانونی 5 الی 6 عدد است البته ناگفته نماند که علاوه بر این فضای کافی نیز مورد نیاز است تا در زمان‌های خاص ظرفیت ذخیره‌ای برای پوشش بحران وجود داشته باشد.

 

مدیر کل پزشکی قانونی استان قزوین بیان کرد: ایجاد مرکز صدور مجوز دفن در شهرستان تاکستان در حال انجام و منتظر نظر دادستان است البته ناگفته نماند که حداکثر تا سه ماه آینده در تمام مراکز پزشکی قانونی در شهرستان‌ها عملیاتی خواهد شد.

 

ولی‌زاده، تسهیل و تسریع در معاینه و صدور جواز دفن و همچنین کاهش پرونده‌های ورودی به مراجع قضائی، انتظامی و پزشک قانونی، استانداردسازی و علمی‌سازی صدور جواز دفن را از اهداف مهم این مراکز اعلام کرد و افزود: بر اساس این طرح مردم می‌توانند با شماره‌گیری 1530 مرگ فرد را اعلام و بلافاصله جسد را منتقل کرده تا پزشکان مستقر در مرکز ساماندهی در همان زمان جواز دفن وی را صادر کنند.

 

آمارهای موجود در پزشکی قانونی

وی در ادامه با اشاره به ارجاع 34 هزار و 447 پرونده معاینات بالینی به این اداره در سال گذشته، گفت: از این تعداد، پرونده‌های نزاع و درگیری با 9 هزار و 409 مراجعه بیشترین سهم را از معاینات بالینی به خود اختصاص داده‌اند.

 

بهزاد ولی‌زاده ادامه داد: در سال گذشته 60 نفر در قزوین در اثر مصرف مواد مخدر و روان‌گردان در قزوین جان خود را از دست داده‌اند که با توجه به رشد 62 درصدی آن نسبت به سال گذشته از آن نیاز است مسئولان توجه بیشتری به این موضوع کنند.

 

این مقام مسئول میزان صدمات در تصادفات را رتبه دوم خواند و افزود: در سال 95, 6 هزار و 126 مورد مصدوم در تصادفات بوده‌اند که در مقایسه با یک سال گذشته 16 درصد افزایش داشته است.

 

وی ادامه داد: در یک سال اخیر 669 نفر به عنوان حادثه کار به پزشکی قانونی ارجاع داده شده‌اند که این مورد هم نسبت به سال 94 7 درصد افزایش داشته است.

 

ولی زاده سقط درمانی را از دیگر موارد ارجاعی خواند و تصریح کرد: 129 مورد برای مجوز سقط درمانی مراجعه کرده‌اند که نسبت یه سال گذشته 45 درصد افزایش داشته است البته ناگفته نماند سقط درمانی دارای شرایط خاصی است که وضعیت جننی و مادر در آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

بهزاد ولی‌زاده مرگ ناشی از تصادفات و انواع مسمومیت‌ها غرق‌شدگی, برق‌گرفتگی و هم‌چنین سوختگی را از دیگر موارد ارجاعی خواند و گفت: در تمام آمارها نسبت به سال گذشته افزایش داشته‌ایم که این خود بیانگر وضعیت نامطلوبی است و هدف عمده از ارائه آمار مرگ‌ومیر دادن هشدار است که مردم آگاه‌تر از قبل باشند و پیشگیری کنند. وی در آخر نقش مطبوعات را مهم و آگاه‌سازی مردم خواند و گفت: اصحاب رسانه نقش جدی در ارائه این آمار دارند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.