۹۰ درصد صنعت حمل و نقل کشور در جادهها است
رییس مرکز مدیریت راه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: ۹۰ درصد سهم صنعت حمل و نقل در کشور بر عهده حمل و نقل جاده ای است و این بخش بیشترین سهم را در جابه جایی کالا و مسافر به خود اختصاص داده است.
محمد پورتیموری در سومین رویداد ملی حمل و نقل دانش بنیان در دانشگاه صنعتی اصفهان، افزود: امروز دیگر با توجه به توسعه قابل توجه شبکه حمل و نقل و زیرساخت های حمل و نقل جاده ای و افزایش قابل توجه ترافیک و تنوع رفتاری رانندگان و افزایش قابل توجه تنوع عملکردی وسایل نقلیه، مدیریت سنتی حمل و نقل پاسخگوی نیازهای موجود نیست.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، رییس مرکز مدیریت راه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با بیان اینکه پیش نیاز مدیریت هوشمند، استفاده از داده است، اظهار داشت: امروز با حجم قابل توجهی از داده های مرتبط با حمل و نقل در سطح جاده های کشور مواجه هستیم و برای رسیدن به مدیریت هوشمند مطلوب باید این داده ها را به صورت مناسبی جمع آوری و پردازش و به اطلاعات سطح بالا تبدیل کنیم تا بر اساس آن ها تصمیم گیری و اقدام شود.
وی اضافه کرد: سازمان راهداری به عنوان متولی مدیریت جاده های کشور در سال های اخیر اقدامات بسیار خوبی را در حوزه حمل و نقل هوشمند انجام داده و نسبت به نصب و بهره برداری از تجهیزات حمل و نقل هوشمند در سطح جاده های کشور اقدام کرده است.
پورتیموری خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان بسیاری در این حوزه فعال و علاقمند به همکاری با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هستند.
وی بیان کرد: در زمان حاضر حدود یک هزار و ۲۰۰ دوربین نظارتی در سطح جاده های کشور با هدف رصد از راه دور در نقاط حساس کشور و حدود ۲ هزار و ۴۰۰ دوربین ثبت تخلف سرعت (پلاک خوان) نیز در سطح جاده های کشور نصب شده است.
رییس مرکز مدیریت راه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور افزود: فاصله نصب این دوربین ها در جاده های کشور به طور متوسط ۱۳.۵ کیلومتر است و به طور تقریبی تردد همه وسایل نقلیه در سطح جاده ها توسط این دوربین ها رصد می شود.
وی اضافه کرد: نظارت و چتر نظارتی گسترده ای بر روی وسایل نقلیه از جمله وسایل نقلیه باری که در سطح جاده های کشور تردد می کنند وجود دارد.
پورتیموری اظهار کرد: نزدیک به سه هزار سامانه تردد شمار در سطح جاده های کشور وجود دارد که وسایل نقلیه را به تفکیک کلاس های مختلف شناسایی می کند.
وی ادامه داد: نزدیک به ۱۰۰ سامانه با تکنولوژی بالا (هایتک) نیز در سطح جاده های کشور فعال است که وسایل نقلیه را بدون هرگونه توقف وزن و وسایل نقلیه ای که تخلف اضافه تناژ دارند را شناسایی می کنند.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و سامانه های هوشمند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور نیز در این نشست اظهار داشت: سالانه حدود ۶۰۰ میلیون تن بار توسط ناوگان حمل و نقل جاده ای در کشور حمل می شود.
عارف رومینا افزود: ۴۸۳ هزار کامیون و نزدیک به ۵۰۰ هزار راننده فعال در حوزه حمل و نقل در جاده های کشور وجود دارد.
وی با بیان اینکه بیش از یک میلیون کامیون در کشور وجود دارد که بخشی از آن ها در حوزه حمل و نقل درون شهری، بخشی در حوزه برون شهری و بخشی هم به طور مشترک فعالیت می کنند و بعضی از این ناوگان هم در معادن کشور فعالیت است.
رومینا ادامه داد: و این مساله توقع را برای رانندگان و مالکان وسایل نقلیه سنگین باربری که در یک منطقه نزدیک به چشمه بار از حمله فولاد مبارکه هستند به وجود آورده که باید بار این شرکت توسط آن ها حمل شود.
مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و سامانه های هوشمند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با بیان اینکه در زمان حاضر بار در کشور کم و ماشین زیاد است، گفت: باید بتوانیم این چالش و مساله راهبردی را در شرایط کنونی حل کنیم، در زمان حاضر ۱۰۰ بازارگاه در حوزه حمل و نقل کشور وجود دارد که اعلان بار توسط آن ها انجام می شود اما همچنان در این زمینه مشکل وجود دارد.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی حمل و نقل و دبیر علمی این رویداد نیز با تاکید بر معرفی فناوری های نوین هوشمندسازی در صنعت فولاد و معدنی کشور گفت: در صنعت نسل پنجم فولاد، چهار مولفه کلیدی شامل خودکارسازی، هوشمندسازی، تحویل پیش بینانه، ارتباطات یکپارچه و انسان محوری اهمیت اساسی دارد.
حسین حق شناس با بیان اینکه این رویداد بستری برای شناخت نیازهای فناورانه و معرفی تجربیات موفق صنعت فولاد است، اظهار داشت: شرکت ها جهادگران واقعی حوزه حمل ونقل هستند.
وی با اشاره به حمل ونقل ریلی، جاده ای و ترکیبی، خاطرنشان کرد: در الگوی حمل ونقل ترکیبی (هاب)، با جلوگیری از خردایش آهن اسفنجی، شرکت های حمل ونقل از طریق رصد و تخصیص عادلانه بار، راه آهن با جذب هوشمند تقاضا و کنترل سیر حرکت و راهداری با نظارت هوشمند بر بار، وزن، ترافیک و قیمت گذاری نقش آفرینی می کنند.
دبیر علمی رویداد ادامه داد: با شفاف سازی و به اشتراک گذاری نیازهای دانش بنیان، نخستین گام برای مشارکت نخبگان با صنایع جهت حل چالش های حوزه حمل ونقل برداشته می شود.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی حمل و نقل خاطرنشان کرد: هشت محصول فناورانه نخستین رویداد حمل ونقل دانش بنیان در سال ۱۴۰۰ در شهرداری اصفهان به مرحله اجرا رسیده است.