| کد خبر: 241111 |

◄ فرصت طلایی سود برای صنعت بانکرینگ ایران

در حالی که در پی افزایش جهانی قیمت نفت، بنادر فجیره و سنگاپور نرخ جهانی بانکرینگ را افزایش داده اند، تخفیف های ایران می تواند این صنعت را احیا کند.

تین نیوز

در هفته‌های اخیر که قیمت جهانی نفت افزایش یافته و تا ۱۳۰ دلار رسیده است، قیمت فرآورده‌های نفتی نیز رشد چشمگیری را تجربه کرده و سبب شده تا غول‌های صنعت بانکرینگ دنیا هم به افزایش قیمت سوخت رسانی به کشتی‌ها اقدام کنند.

افزایش شدید نرخ سوخت رسانی به کشتی‌ها عامل افزایش کرایه حمل دریایی کالا

گفته می‌شود ۴۰ تا ۶۰ درصد هزینه‌های کشتی‌های اقیانوس پیما (بسته به نوع کشتی) را هزینه سوخت تشکیل می‌دهد که این افزایش نرخ بانکرینگ در افزایش کرایه حمل دریایی نیز مؤثر خواهد بود؛ این در حالی است که در دو سال اخیر کرونایی، افزایش شدید کرایه حمل دریایی در دنیا رقم خورد که یکی از دلایل اقبال بیشتر صاحبان کالا به حمل و نقل ریلی و جاده‌ای بود؛ از همین رو است که ترانزیت جاده‌ای کالا از خاک ایران در سال جاری به گفته داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نسبت به سال ۱۳۹۸ که سال بدون کرونا بود، رشد ۳۰ درصدی داشته و احتمالاً حجم ترانزیت کالا از جاده‌های ایران به ۹.۵ میلیون تن تا پایان امسال می‌رسد.

سوخت کم سولفور در بندر فجیره از تُنی هزار دلار (هفته گذشته) عبور کرد

متوسط قیمت سوخت کم سولفور کشتی در فجیره بر اساس گزارش وبسایت ship&bunker در تاریخ امروز ۱۴ مارس (۲۳ اسفند) به ۹۱۷.۵ دلار در هر تُن و در مخازن ذخیره بانکرینگ سنگاپور ۸۸۲.۵ دلار تعیین شد؛ متوسط قیمت این نوع سوخت در آمریکا نیز ۹۷۵ دلار و متوسط نرخ جهانی ۹۷۳.۵ دلار بود.

در بندر فجیره نیز طی روزهای ۷ تا ۹ مارس (۱۶ تا ۱۸ اسفند) افزایش شدید قیمت سوخت کشتی‌ها رقم خود که از هزار دلار در هر تن عبور کرده بود. ولی بار دیگر از ۱۰ مارس تا امروز روند کاهشی در پی گرفت.

گرانی سوخت‌رسانی بندر فجیره به کشتی‌ها؛ به سود بانکرینگ ایران

 

قیمت سوخت کم سولفور کشتی در سایر بنادر مهم مرکز بانکرینگ دنیا در تاریخ ۱۴ مارس (۲۳ اسفند) به شرح زیر است:

روتردام (هلند): ۹۵۷ دلار در هر تن

هنگ کنگ: ۹۱۲ دلار در هر تن

سنگاپور: ۸۸۲.۵ دلار در هر تن

نیویورک: ۹۴۸ دلار در هر تن

هوستون: ۹۲۳ دلار در هر تن

سانتوس (برزیل): ۹۰۰ دلار در هر تن

لس آنجلس: ۹۹۹.۵ دلار در هر تن

گرانی سوخت‌رسانی بندر فجیره به کشتی‌ها؛ به سود بانکرینگ ایران

 

بر اساس گزارش مؤسسه Braemar ACM در حال حاضر قیمت گذاری بر روی انواع سوخت‌های کم سولفور برای کشتی‌ها با نوسان شدیدی مواجه شده است و از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون نسبت به نرخ سوخت سال ۲۰۲۱ حدود ۸۵ درصد بیشتر شده است.

گفتنی است سوخت نیم درصد سولفور در تمام دنیا سوخت گرانی است چون در هنگام پالایش و تصفیه آن و تبدیل ۳ و نیم درصد سولفور به نیم درصد، از حجم سوخت کاسته می‌شود.

گردش مالی صنعت بانکرینگ کشتی‌های کانتینری دنیا؛ روزی ۳۷ میلیون دلار

گفته می‌شود افزایش سوخت کشتی‌ها بر هزینه و کرایه حمل انواع کشتی‌ها تأثیر فوق العاده ای خواهد گذاشت برای مثال شرکت‌های کشتیرانی کانتینری سالانه ۶۰ میلیون تُن سوخت مصرف می‌کنند و این بدان معناست که مجموع هزینۀ سوخت کشتی‌های کانتینری جهان از ابتدای سال میلادی تا کنون ۳۷ میلیون دلار در روز افزایش یافته است.

این در حالی است که ایران با توجه به تخفیف چند درصدی نسبت به فوب خلیج فارس (Free On Board) و نیز ارقام اعلامی نشریه پلتس (Platts) اقدام به بانکرینگ می‌کند که می‌توانیم با این تخفیف‌ها، سهم از دست رفته خود در بانکرینگ منطقه که در حال حاضر به زیر ۵ درصد رسیده را بازپس بگیریم.

سهم ایران از سوخت رسانی به کشتی‌ها در سال جاری؛ کمتر از یک میلیون تُن / ‬ فجیره، ۵۰ میلیون تُن

بر اساس گزارش‌های منتشره، در سال جاری ایران تنها ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تُن سوخت به کشتی‌ها عرضه کرده حال آنکه بندر فجیره در امارات (دومین مرکز بزرگ سوخت رسانی به کشتی‌ها در دنیا بعد از سنگاپور) ۴۸ تا ۵۰ میلیون تن بانکرینگ داشته است.

البته در سال ۱۳۹۴ که هم دوره اجرای برجام بود و هم ممنوعیت تردد کشتی‌های دارای سوخت با سولفور بالا از سوی آیمو الزامی نشده بود، ایران توانست ۴.۵ میلیون تُن سوخت به کشتی‌های عبوری از آب‌های منطقه عرضه کند.

دبیر انجمن بانکرینگ: افزایش نرخ سوخت بنادر رقیب، فرصتی برای احیای صنعت بانکرینگ ایران

محمد جعفر عابدی نژاد دبیر انجمن بانکرینگ ایران  با اشاره به افزایش شدید قیمت نفت در دنیا و به تبع آن نرخ سوخت مورد نیاز کشتی‌ها ناشی از تحولات سیاسی شرق اروپا، اظهار کرد: این افزایش نرخ سوخت می‌تواند یک تهدید برای حمل و نقل دریایی به دلیل افزایش هزینه‌های شناورها که بیش از ۵۰ درصد هزینه کشتی است، باشد.

وی ادامه داد: برای کشورهای تولیدکننده نفت افزایش نرخ بانکرینگ می‌تواند یک فرصت باشد؛ در کشور ما اگرچه سهم بانکرینگ از تکلیف قید شده در برنامه ششم توسعه به دلیل عدم حمایت دولت‌ها، ناچیز است؛ اما با حمایت وزارت نفت و سازمان بنادر و دریانوردی از صنعت بانکرینگ می‌تواند به منبع درآمد برای کشورمان باشد.

به گفته عابدی نژاد، قیمت سوخت در خلیج فارس بر اساس نشریه پلتس (Platts) و روزانه است؛ لیکن ما در ایران به جهت جذب و رقابت با بنادر مرکز بانکرینگ منطقه، با قیمت پایین‌تری از پلتس به کشتی‌ها سوخت رسانی می‌کنیم.

مدیرکل حفاظت دریایی سازمان بنادر: مشکلی برای تأمین سوخت کم سولفور ناوگان ایرانی نداریم

نادر پسنده مدیرکل حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره جایگاه صنعت بانکرینگ ایران اظهار کرد: صنعت بانکرینگ کشور می‌بایست روی سوخت کم گوگرد سرمایه گذاری کند.

وی با اشاره به مصوبات سازمان جهانی دریانوردی مبنی بر ممنوعیت پذیرش در بنادر، برای کشتی‌هایی که از سوخت کم گوگرد استفاده نمی‌کنند بیان کرد: در حال حاضر سوخت کم گوگرد تولیدی در داخل کشور به اندازه مصرف ناوگان داخلی است؛ لیکن توسعه تجارت بانکرینگ منوط به افزایش تولید سوخت کم گوگرد مطابق با طرح توسعه پالایشگاه‌های کشور است.

این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با اجرایی شدن طرح‌های توسعه برنامه ریزی شده در صنایع نفت کشور به زودی می‌توانیم شاهد تبلور صنعت و تجارت بانکرینگ توسط شرکت‌های ایرانی در خلیج فارس و دریای عمان باشیم.

صنعت بانکرینگ، نیازمند سرمایه گذاری

به گفته پسنده، خوشبختانه صنعت نفت کشور بخش عمده‌ای از نیاز ناوگان داخلی کشور را تأمین می‌کند و کشتی‌های ما از بابت نوع سوخت مصرفی هیچ محدودیتی برای تردد به سایر بنادر خارجی ندارند.

وی درباره اینکه آیا سوختی که امسال به دیگر کشتی‌ها بانکرینگ کرده ایم، کم گوگرد بوده؟ یادآور شد: این میزان سوختی که امسال بانکرینگ شده است، سوخت با گوگرد بالا بود که به کشتی‌هایی که موقتاً دارای معافیت از مصرف سوخت کم سولفور بوده است مصرف شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.