| کد خبر: 239738 |

◄ فعال شدن کریدور شمال- جنوب با توافق ترانزیتی ایران با روسیه

یک کارشناس اقتصاد دریا گفت: با توافق راهبردی دولت با روسیه که بسته‌ای از توافقات لجستیکی و ترانزیتی است، جریان عبور بار از کریدور شمال- جنوب افزایش خواهد یافت و در عین حال جایگاه راهبردی ایران در سطح منطقه با فعال شدن این کریدور ارتقا می‌یابد.

تین نیوز

حسن بیک محمدلو درباره دستاوردهای سفر رئیس‌جمهوری به روسیه عنوان کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم در رابطه ایران با روسیه، فعال کردن کریدور شمال- جنوب است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، وی با اشاره به مذاکرات هیئت ایرانی در مسکو برای فعال شدن کریدور شمال- جنوب ادامه داد: کریدور شمال - جنوب منافع اقتصادی متعددی را برای ایران به همراه دارد و فعال شدن آن جایگاه راهبردی ایران را در سطح منطقه افزایش خواهد داد.

به گفته این کارشناس اقتصاد دریایی، تکمیل کریدور شمال – جنوب کمک می‌کند مسیر عبور بار از کانال سوئز به مسکو که ۴۰ روز طول می‌کشد به ۱۴ روز تقلیل یابد. این مسیر از ایران - آذربایجان - روسیه می‌گذرد که بخش قابل توجهی از آن در داخل کشور ما است اما به خاطر تکمیل نشدن شبکه ریلی بندرعباس و ریل زاهدان به چابهار و خصوصاً ۳۴ کیلومتر باقی‌مانده ریل رشت- آستارا در استان گیلان متوقف مانده است.

وی ادامه داد: برای ۱۴ روزه شدن حرکت کشتی‌های تجاری از هندوستان به آسیای میانه از مسیر مومبای - کانال سوئز - مسکو به طول ۱۶ هزار و ۱۲۹ کیلومتر، کریدور ریلی شمال - جنوب باید تکمیل شود که ضمن کوتاه شدن مسیر، هزینه‌های حمل‌ونقل نیز به اندازه قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

به گفته این کارشناس، کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال - جنوب ایران ارتباط کشورهای اروپایی، آسیای میانه، روسیه و منطقه قفقاز را با خلیج فارس و هندوستان فراهم می‌کند و با تحقق آن سالانه امکان نقل و انتقال ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون مسافر فراهم می‌شود و با تحکیم روابط تجاری ایران با کشورهای بهره‌مند از این مسیر ریلی، میزان اثرگذاری ایران در ثبات اقتصادی و سیاسی منطقه نیز ارتقا خواهد یافت.

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در پی سفر رئیس‌جمهوری به روسیه اکنون مقدمات توافق جامع راهبردی با روسیه در حال پیگیری است، افزود: توافق ایران و روسیه برای انجام فاینانس روسیه در ساخت و احداث مسیرهای ریلی نیمه‌کاره رشت- آستارا و اینچه برون نیز در دستور کار قرار دارد. در بخش ریلی فاینانس روسیه کمک خواهد کرد تا مهم‌ترین مسیر ریلی در کریدور شمال- جنوب ساخته شود و ترافیک بار و عبور کالا را از این مسیر افزایش دهد.

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: هم‌زمان با مذاکرات احیای کریدور شمال- جنوب، تأمین اعتبار خرید کشتی‌های رو-رو با ظرفیت کانتینر یخچالی در بندر امیرآباد باید انجام گیرد و برنامه افزایش ترافیک کالا از این بندر عملیاتی شود.

بیک محمدلو ادامه داد: نکته مهم دیگر موضوع اتصال مستقیم به روسیه است که برای تحقق آن، باید از ظرفیت کانال «ولگا دون» که نزدیک ۱۰۰ کیلومتر است و روسیه را به دریای سیاه وصل می‌کند استفاده کنیم.

وی گفت: برای استفاده از ظرفیت ولگادون که اتصال دهنده دریای خزر به جهان است نیازمند همکاری‌های سطح بالا در حوزه دیپلماسی ترانزیتی و سیاسی هستیم. در این صورت می‌توانیم از دریای خزر مستقیم به ولگادون متصل شویم و دسترسی به اروپا داشته باشیم. ایران تاکنون نتوانسته است از این مسیر استفاده کند.

این کارشناس اقتصاد دریا توضیح داد: شبکه اتصال ولگا دون، بندر امیرآباد به بندر آستاراخان است. اکنون ظرفیت خوبی در بندر امیرآباد ایجاد شده است و در شمال کشور پایگاه تأمین کالاهای اساسی است اما نکته قابل توجه در امیرآباد ایجاد ترافیک بار در این بندر مهم است تا از ظرفیت نزدیک ۷.۵ میلیون تی. ای. یو بندر استفاده شود.

به گفته بیک محمدلو چالش بندر امیرآباد اکنون موضوع کشتی‌های رو- رو است تا بتواند ترافیک بار را پشتیبانی کند. سازمان بنادر نیز هم‌زمان در پی جذب سرمایه‌گذار برای تأمین کشتی‌های رو- رو و استقرار آن در این بندر است.

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مذاکرات اخیر ایران و روسیه نیز ادامه داد: نگاه لجستیکی و کریدوری در توافق اخیر ایران و روسیه کمک می‌کند تا در تمام مودهای حمل‌ونقلی وارد شویم و با تأمین اعتبار درست، گسست کریدوری را از محور شمال- جنوب رفع کنیم.

به گفته این کارشناس حوزه اقتصاد دریا، توافق راهبردی با روسیه دستاورد مهمی است که در یک پکیچ موضوعات پروژه‌های راهبردی از جمله موضوعات لجستیکی پیگیری می‌شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.