| کد خبر: 238086 |

جزییات انتخابات شورای آیمو برای دوره ۲ ساله آینده

نماینده ایران در سازمان بین المللی دریانوردی جزییات انتخابات شورای آیمو برای دوره دو ساله ۲۰۲۱-۲۰۲۳ را تشریح و اعلام کرد: کشورهای منتخب در ۳ گروه تعیین شدند.

تین نیوز

نماینده ایران در سازمان بین المللی دریانوردی جزییات انتخابات شورای آیمو برای دوره دو ساله ۲۰۲۱-۲۰۲۳ را تشریح و اعلام کرد: کشورهای منتخب در ۳ گروه تعیین شدند.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، ماندانا منصوریان در رابطه با نتیجه انتخابات شورای آیمو برای دوره دو ساله ۲۰۲۱-۲۰۲۳ که در جریان سی و دومین نشست عادی مجمع سازمان بین المللی دریانوردی مدنظر قرار گرفته است، ‌ اظهار داشت: انتخابات کشورهای عضو ایمو برای ورود به شورای آیمو در سال‌های  ۲۰۲۱-۲۰۲۳ میلادی در روز جمعه دهم دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی انجام شد.

وی ادامه داد: ماده هفدهم کنوانسیون موجد آیمو ترکیب اعضای شورا را اینگونه مشخص کرده است که ۱۰ عضو باید از دولت‌هایی انتخاب شوند که بیشترین منافع را در ارایه خدمات کشتیرانی بین المللی دارا باشند، ۱۰ عضو از دولت‌های دیگری انتخاب شوند که از بیشترین منافع در تجارت بین المللی دریایی برخوردار هستند و نیز  بیست عضو باید از دولت‌هایی باشند که مشمول موارد ۱ و ۲ نیستند اما دارای منافع خاص در حمل و نقل دریایی و یا کشتیرانی هستند و انتخاب آنان برای شورا، نمایندگی همه مناطق جغرافیایی عمده جهان را تأمین و تضمین می‌کند.

نماینده ایران در سازمان بین المللی دریانوردی با اشاره به اینکه برای این دوره ۱۰ کشور چین، یونان، ایتالیا، ژاپن، نروژ، پاناما، کره جنوبی، فدراسیون روسیه، انگلیس و ایالات متحده امریکا در گروه الف و ۱۰ کشور استرالیا، برزیل، کانادا، فرانسه، آلمان، هند، هلند، اسپانیا، سوئد و امارات متحده عربی در گروه ب انتخاب شدند، بیان کرد: در گروه ج نیز ۲۷ کشور ثبت نام کردند که در نهایت ۲۰ کشور شامل باهاماس، بلژیک، شیلی، قبرس، دانمارک، مصر، اندونزی، جامائیکا، کنیا، مالزی، مالتا، مکزیک، مراکش، فیلیپین، عربستان سعودی، سنگاپور، قطر، تایلند، وانواتو و ترکیه به عضویت شورا در آمدند و کشورهای آفریقای جنوبی، نیجریه، پرو، بنگلادش، لهستان، پاکستان و کلمبیا از راهیابی به شورا بازماندند.

منصوریان افزود: در گروه A، یونان با یک جهش پنج پله‌ای خود را به صدر جدول گروه رساند و همچنین روسیه از رتبه دهم خود به رتبه چهارم جدول صعود کرد، ‌همچنین چین با تنزل ۵ رتبه‌ای در ردیف ۸ و  نروژ و آمریکا در پایین ترین سطح جدول قرار گرفتند و به ترتیب رتبه‌های نهم و دهم جدول را به خود اختصاص دادند.

نماینده ایران در سازمان بین المللی دریانوردی با اشاره به اینکه در گروه B نیز امارات یک جهش منحصر به فرد داشت و در رتبه اول جدول آرای کسب شده قرار گرفت، عنوان کرد: این درحالی بود که در انتخابات سال ۲۰۱۹ امارات متحده عربی در رتبه ۸ جدول قرار گرفته بود، علاوه بر این کشور سوئد که کاندیدای جدید گروه به شمار می‌آمد با کسب رتبه دهم در قعر جدول قرار گرفت و رقیب خود آرژانتین را از راهیابی به گروه  ب باز داشت.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، منصوریان ادامه داد: از شگفتی‌های گروه c راهیابی عربستان سعودی و قطر به عضویت شورای آیمو بود و از این جهت که هر دو کشور از یک منطقه جغرافیایی بودند و عربستان در انتخابات سال ۲۰۱۹ با کسب ۱۰۶ رای از ورود به شورا بازمانده بود و قطر هم در نیمه راه نامزدی خود را بازپس گرفته بود اما در انتخابات کنونی عربستان جایگاه دهم و قطر رتبه هجدهم را به خود اختصاص دادند. از دیگر اتفاقات عجیب گروه C راهیابی کشور وانواتو به شورای آیمو بود و باید خاطرنشان کرد که جمهوری وانواتو کشوری جزیره‌ای و کوچک است که در جنوب اقیانوس آرام واقع شده ‌است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.