| کد خبر: 222467 |

ظرفیت کریدور ترانزیتی چابهار جذاب تر از کریدورهای رقیب

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدواریم کشتیرانی جمهوری اسلامی به عنوان ناوگان ملی و با توجه به اینکه سهم عمده جابه جایی کانتینر را دراختیار دارد، به گونه‌ای عمل کند، تا صاحبان کالا دغدغه‌ای از نظر کرایه حمل نداشته باشند.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدواریم کشتیرانی جمهوری اسلامی به عنوان ناوگان ملی و با توجه به اینکه سهم عمده جابه جایی کانتینر را دراختیار دارد، به گونه‌ای عمل کند، تا صاحبان کالا دغدغه‌ای از نظر کرایه حمل نداشته باشند.

به گزارش تین نیوز، محمد راستاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره سرمایه‌گذاری چین در کریدور «یک کمربند یک راه» و سرمایه‌گذاری در بندر گوادر پاکستان و احتمال تأثیر آن بر بندر شهید بهشتی چابهار، بیان کرد: هر مسیری در محدوده بازار خود و متناسب با تقاضایی که برای آن مسیر وجود دارد، می‌تواند جایگاه خود را به دست آورد، ما احساس تهدید از ناحیه مسیرهای پیرامونی نداریم، چون محموله‌ای که از طریق نوار ترانزیتی به موازات ما در شرق کشورمان و کریدوری که فعال خواهد شد، محدوده بازار خود را دارد و با محدوده بازار ما متفاوت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ما به دنبال این هستیم که از حداکثر ظرفیت ترانزیت بین کشورهای ساحلی اقیانوس هند و آسیای میانه و افغانستان از طریق بندر چابهار بهره ببریم و چه بسا سایر کریدورها عملاً این قابلیت‌ها را ندارند و البته قابلیت‌های دیگری برای محدوده بازار خود دارند و نمی‌توان گفت تهدیدی برای مسیر بندر چابهار است و حتی ما می‌توانیم با یکدیگر هم‌افزایی نیز داشته باشیم.

 ضرورت مناسب سازی تعرفه های حمل از سوی کشتیرانی

وی در پاسخ به این سوال که آیا در موضوع تعرفه های کرایه حمل در مسیر بندر چابهار و تشویق صاحبان کالا همکاری از سوی شرکت های کشتیرانی داخلی و خارجی وجود دارد؟ گفت: کرایه‌های حمل برای بندر چابهار از نظر رقابتی بودن شرایط مناسبی را به دست آورده است و شاهد کاهش کرایه حمل کانتینر از / به بندرچابهار هستیم، بنابراین در اینجا می‌توان گفت مشکل خاصی در کانتینرهای صادراتی نداریم.

راستاد افزود: در ارتباط با سایر مسیرهای دریایی نیز، به هر حال چون کرایه حمل کالا در مسیرهای دریایی مختلف تابع شرایط بازار و عرضه و تقاضا است، هیچ‌وقت در یک مسیر نمی‌توان گفت که قیمت حمل کالا ثابت می‌ماند و هر چه تقاضا بیشتر باشد و ظرفیت بیشتری هم وجود داشته باشد، طبیعتاً قیمت‌ها متعادل می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: اگر توازن بین عرضه و تقاضا وجود نداشته باشد، مطمئناً اختلالی درباره قیمت‌ها ایجاد می‌شود که امیدواریم کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز به عنوان ناوگان ملی و با توجه به اینکه سهم عمده جابه جایی کانتینر را دراختیار دارد، به گونه‌ای عمل کند تا صاحبان کالا دغدغه‌ای از نظر کرایه حمل نداشته باشند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.