| کد خبر: 183721 |

مذاکره برای راه‌اندازی خط کشتیرانی مسافری چابهار به کراچی و مسقط

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به این که در راستای توسعه اقتصادی بندر چابهار و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از کشورهای مختلف به این بندر، همایش بین‌المللی «روز چابهار» برگزار شد، گفت در حاشیه این همایش مذاکرات و عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری متعددی بین بخش‌های خصوصی و دولتی کشورهای شرکت کننده صورت گرفت.

تین نیوز

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به این که در راستای توسعه اقتصادی بندر چابهار و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از کشورهای مختلف به این بندر، همایش بین‌المللی «روز چابهار» برگزار شد، گفت در حاشیه این همایش مذاکرات و عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری متعددی بین بخش‌های خصوصی و دولتی کشورهای شرکت کننده صورت گرفت.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، در راستای توسعه اقتصادی بندر چابهار و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از کشورهای مختلف به این بندر، همایش بین‌المللی "روز چابهار" در هفتم اسفندماه با حضور نمایندگان و بازرگانان کشورهای خارجی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی کشور برگزار شد.

این همایش به میزبانی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان منطقه آزاد چابهار برگزار شد. در حاشیه برگزاری این همایش و به منظور مذاکره و عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری جلسات و مذاکرات متعددی بین بخش‌های خصوصی و دولتی کشورهای شرکت کننده شکل گرفت.

بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در این خصوص در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، با اهمیت این همایش و نتایج مطلوب برگزاری آن با استقبال شرکت‌های خصوصی داخلی و خارجی، اظهار کرد: در حاشیه همایش روز چابهار مذاکراتی با شرکت‌های خصوصی داخلی و خارجی داشتیم که در این زمینه با این شرکت‌های ایرانی و خارجی که یکی از آنها از کشور افغانستان بود، در ۹ موضوع این مذاکرات صورت گرفت.

وی ادامه داد: موضوع مذاکرات صورت گرفته درخصوص بیمه بار، ارایه خدمات بازرگانی و عملیاتی دریایی بین تجار افغان و ایران، هزینه‌های حمل دریایی کالاها، راه‌اندازی خط کشتیرانی تجاری، صادرات و واردات کالا و خرید و فروش کالاهای مجاز بازرگانی، صادرات و واردات میوه، حمل زمینی کالا از چابهار به افغانستان و حمل کانتینر از طریق بندرچابهار بود که بین مجموعه‌های خصوصی صورت گرفت.  

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به دیگر مذاکرات که بین بخش‌های دولتی و خصوصی صورت گرفت با اشاره به سه مذاکره اذعان کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان دو قرارداد را با بخش خصوصی در خصوص راه‌اندازی خط کشتیرانی مسافری چابهار – مسقط و چابهار – کراچی، بهره‌برداری از ترمینال مسافری دریایی بین‌المللی بندر شهید کلانتری، احداث و بهره‌برداری یارد تخصصی کانتینری جهت ایجاد خط کشتیرانی تجاری بین بنادر چابهار-عمان-هند و پاکستان به امضا رساند.

وی ادامه داد: در این زمینه مذاکره‌ای هم بین یک شرکت ایرانی و نمایندگان دولت افغانستان درخصوص راه‌اندازی خط کشتیرانی تجاری جهت حمل و نقل کالا در مسیر بندر چابهار به بنادر عمان و دوبی صورت گرفت. در این طرح که با حضور محمد وریماچ، معاون وزیر راه افغانستان و دکتر عزیزی معاون حقوقی وزارت امورخارجه افغانستان مذاکراتی بابت آن انجام شد، برای طرف ایرانی مقرر شد تا یک طرح جامع از کلیه زوایای حقوقی، کنوانسیون‌های بین‌المللی آیمو و نحوه تعامل بخش‌های خصوصی به نماینده دولت افغانستان ارایه دهد.

بهروز آقایی در ادامه با اشاره به قراردادها و تفاهم‌نامه‌های امضا شده گفت: یکی از قراردادهای منعقد شده در همایش روز چابهار، اجاره اراضی به منظور سرمایه‌گذاری جهت احداث و بهره‌برداری ۲ باب انتبار چند منظوره به روش B.O.T است. سرمایه‌گذاری این طرح ۲۱۰ میلیارد ریال برآورد شده و با انجام آن برای ۳۰ نفر اشتغال‌زایی خواهد شد.

وی افزود: این قرارداد بین اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان و یکی از شرکت‌های ایرانی به امضا رسید.

طبق اعلام آقایی مشخصات تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری روز همایش بین‌المللی چابهار  به شرح زیر است:

۱- احداث و بهره‌برداری یارد تخصصی کانتینری جهت ایجاد خط کشتیرانی تجاری بین بنادر چابهار، عمان، هند و پاکستان بین اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان و یک شرکت خصوصی

۲- ایجاد خط کشتیرانی مسافری چابهار – مسقط، چابهار – کراچی و بهره‌برداری از ترمینال مسافری دریایی بین‌المللی بندر شهید کلانتری بین اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان و یک شرکت خصوصی

۳- ایجاد خط کشتیرانی تجاری حمل و نقل کالا در مسیر بندر چابهار به بنادر عمان و دوبی بین اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان و یک شرکت خصوصی

۴- امضای ۲ تفاهم‌نامه همکاری صادرات و واردات و خرید و فروش کالاهای مجاز بازرگانی به صورت حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی که دو طرف هریک از این قرارداد شرکت‌های خصوصی بودند.

۵- تفاهم‌نامه همکاری صادرات سنگ آهن از طریق بندر چابهار به کشور چین به میزان ۵۰ هزار تن که این قرارداد بین دو شرکت خصوصی امضا شد.

۶- و در نهایت یک تفاهم‌نامه همکاری چهارجانبه بین شرکت‌های حمل و نقل ایران و افغانستان به امضا رسید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.