| کد خبر: 253102 |

قفل فرودگاه زنجان به بهانه نبود مسافر

فرودگاه زنجان به رغم هزینه‌ های گزاف برای راه اندازی آن سال‌ هاست به روی شهروندان قفل شده است و دلیل آن نیز نبود مسافر عنوان می‌شود.

تین نیوز

فرودگاه زنجان به رغم هزینه های گزاف برای راه اندازی آن سال هاست به روی شهروندان قفل شده است و دلیل آن نیز نبود مسافر عنوان می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، اگرچه در سال های دور، بسیاری از امور مردم از طریق حمل و نقل زمینی شامل جاده ای و ریلی انجام می شد اما با توسعه شهرها و گسترش زندگی ماشینی و مدرن میل به استفاده از حمل و نقل هوایی جایگزین ترابری زمینی شد به طوریکه امروزه بهره مندی از خدمات هوایی از نیازهای اساسی و ضروری برای اغلب مردم به شمار می رود.

فرودگاه بین‌ المللی زنجان هیچ پروازی ندارد

حمل و نقل هوایی علاوه بر تامین نیازهای اقتصادی، اجتماعی، نظامی، تفریحی و گردشگری می تواند زمینه ساز تبادل فرهنگی میان شهرها و کشورهای مختلف نیز باشد.

امروزه وابستگی بخش مهمی از مسایل اقتصادی، اجتماعی و گردشگری به حمل و نقل هوایی ، نقش و اهمیت فرودگاه ها را مضاعف کرده، از این رو توجه به توسعه این بخش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

به رغم این موضوع در بسیاری از موارد، برنامه ریزی ها برای گسترش پروازهای فرودگاه ها به خصوص در استان هایی که از این زیرساخت بهره مند هستند به درب های بسته خورده است که دلایل مختلفی دارد و بنا به گفته کارشناسان و مسوولان امر نبود مسافر و خالی ماندن صندلی هواپیما های مسافری در طول سال مهمترین دلیل استقبال نکردن شرکتهای هواپیمایی برای برقراری پرواز از یک فرودگاه است.

نبود پروازهای برنامه ای، مردم استان زنجان را با مشکل مواجه کرده و این در حالی است که مدیر فرودگاه زنجان راهکار حل این مشکل و برقراری پروازهای دایمی را ورود بخش گردشگری استان به این موضوع می داند.زنجان نیز یکی از این استان ها است که فرودگاه آن در سال ۷۹ در زمینی به وسعت ۴۰۰ هکتار ایجاد شد اما برقراری پروازها در آن طی بیش از ۲۰ سال گذشته با فراز و نشیب های متعددی همراه بوده به طوریکه طی این مدت تنها به صورت مقطعی برخی پروازها از جمله مشهد مقدس، عتبات عالیات، سفرهای حج تمتع و عمره انجام و در بسیاری از ایام سال پروازهای آن تعطیل شده و هم اکنون این ظرفیت بزرگ آن هم در روزهای پایان سال بدون استفاده مانده است.

نبود پروازهای برنامه ای، مردم استان زنجان را با مشکل مواجه کرده و این در حالی است که مدیر فرودگاه زنجان راهکار حل این مشکل و برقراری پروازهای دایمی را ورود بخش گردشگری استان به این موضوع می داند.

گلایه و ناراحتی شهروندان از فعال نبودن فرودگاه زنجان

یکی از شهروندان زنجانی با ابراز نارضایتی از نبود پرواز به رغم وجود فرودگاه در زنجان گفت: در حالی که پروازهای تفریحی و گردشگری در فرودگاه بسیاری از استانهای کشور فعال است، فرودگاه زنجان حتی برای برقراری پرواز برای رفع نیازهای اقتصادی مردم و به خصوص تجار و بازاریان فعال نیست.

علی اکبر مغانلو که یکی از بازاریان زنجان است با بیان اینکه برای خرید جنس مجبور به تردد بین برخی استانها و حتی کشورهای همسایه هستم، اظهار کرد: فعال نبودن فرودگاه موجب شده است بسیاری از روزهای عمرم را در جاده ها باشم و زمان و هزینه چندین برابری را متحمل شوم.

وی تاکید کرد: هرچند مردم استان نیازمند برقراری سفرهای زیارتی و تفریحی نیز هستند اما نیازهای اولیه آنها نیز در این فرودگاه تامین نمی شود که برای راه اندازی آن مبالغ زیادی از بیت المال هزینه شده است.

یکی از فروشندگان لباس در زنجان نیز نبود پرواز از فرودگاه زنجان را موجب زیان اقتصادی کل مردم استان عنوان کرد و افزود: برای خرید لباس هر چند وقت یکبار به یکی از کشورهای همسایه سفر می کنم که به دلیل بالا رفتن هزینه های رفت و برگشت مجبور به افزایش قیمت لباس ها می شوم که در نهایت هم خودم و هم مردم متضرر می شویم.

الهام صادقی با بیان اینکه بسیاری از فعالان در این صنف در وضعیت مشابهی هستند، افزود: بالا رفتن قیمت اجناس موجب اقبال کمتر مردم و به فروش نرفتن آنها می شود و لباس ها نیز با گذشت زمان هم به دلیل تغییر فصل و هم به دلیل از مد افتادن به فروش نمی رسد و روی دست فروشندگان می ماند.

وی تاکید کرد: اجاره ای بودن مغازه ها و همخوانی نداشتن دخل و خرج نیز موجب شده است تعداد زیادی از فعالان در این صنف خانه نشین شوند در حالیکه با فراهم کردن زیرساختها که یکی از آنها برقراری پرواز از فرودگاه زنجان است، می شود از آن جلوگیری کرد.

تضمین پر شدن صندلی، شرط شرکت های هواپیمایی برای برقراری پرواز از زنجان

شرکت های هواپیمایی برای برقراری پرواز از فرودگاه زنجان تضمین پر شدن صندلی می خواهند.

مدیر فروگاه زنجان نیز با تاکید بر اینکه فرودگاه زنجان در حال حاضر هیچ مشکلی ندارد و آماده ارایه خدمات به شرکتهای هواپیمایی متقاضی برقراری پرواز است، گفت: شرکت های هواپیمایی برای برقراری پرواز از فرودگاه زنجان تضمین صندلی می خواهند و ارایه این تضمین، بار مالی دارد.

محمد قاسمی با بیان اینکه با توجه به اینکه شرکت های هواپیمایی متعلق به بخش خصوصی هستند، برقراری پرواز برای آنها باید صرفه اقتصادی داشته باشد، خاطرنشان کرد: باید بخش خصوصی گردشگری در این خصوص ورود کند و آژانس های هواپیمایی که زیرمجموعه این بخش هستند پروازهای چارتر انجام دهند.

وی یادآور شد: در زمان حاضر تعداد هواپیماهای عملیاتی در کشور کم و محدود است و امکان برقراری پروازها اغلب از سوی شرکت های هواپیمایی وجود ندارد.

قاسمی با تاکید بر اینکه زنجان نیازمند هواپیماهایی با ظرفیت محدود است تا بتواند در طول سال پرواز داشته باشد، گفت: هواپیماهایی با ظرفیت بیشتر از ۱۰۰ مسافر در فرودگاه زنجان صرفه اقتصادی برای شرکت ها ندارد چراکه این نوع هواپیماها تنها در مقاطعی از سال از زمان حج تمتع و تعدادی از مناسبت ها جوابگو است اما در طول سال این ظرفیت پُر نمی شود.

وی با یادآوری اینکه فرودگاه زنجان عملیاتی است و برای برقراری پرواز در کل سال و در هر ساعت از شبانه روز آماده است، افزود: برای برقراری پروازها باید مسوولان استان پای کار آمده و برنامه ریزی جهت تامین مسافر هوایی داشته باشند.

قاسمی اظهار کرد: شرکتهای دارای هواپیمای کوچک باید برای برقراری پرواز از فرودگاه زنجان ترغیب شوند و این نیازمند برنامه ریزی مسوولان و ورود بخش های مختلف از جمله گردشگری خصوصی است.

وی با اشاره به پیگیری های استاندار زنجان در این خصوص، تصریح کرد: با چند شرکت هواپیمایی مذاکراتی برای احیای پروازها از فرودگاه زنجان انجام شده است.

مدیر فرودگاه زنجان آخرین پرواز انجام شده از این فرودگاه را مربوط به آخرین پروازهای مربوط به حج عمره از کشور بیان کرد و گفت: با متوقف شدن اعزام زائران حج عمره در کشور پروازها از فرودگاه زنجان نیز متوقف شد.

قاسمی اظهار کرد: در زمان حاضر پروازهای آموزشی، نظامی، تفریحی و اجتماعی از فرودگاه زنجان انجام می شود به طوریکه طی یک سال گذشته سه مورد پرواز مسوولان کشوری هم از همین فرودگاه انجام شد.

وی یادآور شد: برای برقراری پروازهای باری نیز با بخش خصوصی جهت راه اندازی ترمینال بار هوایی مذاکراتی انجام شد ولی بنا به دلایلی مسکوت ماند.

قاسمی تاکید کرد: مسوولان استان باید دست به دست هم دهند و با همراهی بخش خصوصی و احساس مسوولیت بیشتر، این مطالبه به حق مردمی به بهترین نحو ممکن پاسخ داده شود.

رونق فرودگاه زنجان نیازمند چاره یابی ریشه ای است

استاندار زنجان نیز با اشاره به پیگیری هایی سال گذشته استان برای برقراری پروازهای فرودگاه زنجان، گفت: استفاده از ظرفیت های حمل و نقل هوایی از اولویت های مسوولان مرتبط با آن در استان است به طوریکه این موضوع در سفر استانی سال گذشته رییس جمهور و با حضور وزیر فقید راه نیز مطالبه و بررسی شد.

محسن افشارچی یادآور شد: با پیگیری های انجام شده پروازهای رفت و برگشت مشهد مقدس با استفاده از هواپیمایی با ظرفیت ۵۰ نفر از اسفند سال قبل شروع شد.

وی تاکید کرد: شرکتهای هواپیمایی وارد شده به این امر، ادامه فعالیت خود را به استقبال شهروندان از پروازها و تعهد مالی به جهت خالی نماندن صندلی ها در هر پرواز منوط می کنند.

افشارچی با بیان اینکه مکان یابی و محل قرارگیری فرودگاه زنجان از ابتدا به درستی انجام نشده و این امر یکی از دلایل استقبال نکردن مردم از این ظرفیت بزرگ است.استاندار زنجان: مکان یابی و محل قرارگیری فرودگاه زنجان از ابتدا به درستی انجام نشده است.

وی رونق و پویایی فرودگاه زنجان را نیازمند چاره یابی ریشه ای دانست و افزود: مردم استان باید از این پتانسیل موجود به بهترین نحو ممکن بهره مند شوند.

برآیند:

امروزه حمل و نقل هوایی به یکی از مطالبات جدی و برحق مردم تبدیل شده است و شهروندان زنجانی نیز انتظار دارند از این زیرساخت حیاتی و کلیدی که در استان فراهم است به نحو مطلوب بهره برداری کنند.

مسوولان استان زنجان با توجه به این مطالبه مردمی، شایسته است به نحوی برنامه ریزی و تدبیر کنند که شرکت های بخش خصوصی اشتیاق و انگیزه لازم را برای فعالیت در این حوزه داشته باشند تا شاهد از سرگیری پروازها از زنجان به اقصا نقاط کشور باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.