| کد خبر: 251596 |

سهم کمتر از یک درصدی خزر از مبادلات تجاری دریایی روسیه

در سال ۲۰۲۲ جمع عملکرد بنادر تجاری شمالی ایران (امیراباد، فریدونکنار، نوشهر، انزلی، کاسپین و آستارا) در زمینه مبادله کالا با بنادر سایر کشورهای نوار ساحلی خزر (روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان) بالغ بر ۶۰۵۲۶۳۲ تن و ۱۹۱۰۵ تی ای یو بوده که از لحاظ تناژ یک درصد و از لحاظ کانتینر ۲۷ درصد رشد داشته است.

تین نیوز

 در سال ۲۰۲۲ جمع عملکرد بنادر تجاری شمالی ایران (امیراباد، فریدونکنار، نوشهر، انزلی، کاسپین و آستارا) در زمینه مبادله کالا با بنادر سایر کشورهای نوار ساحلی خزر (روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان) بالغ بر ۶۰۵۲۶۳۲ تن و ۱۹۱۰۵ تی ای یو بوده که از لحاظ تناژ یک درصد و از لحاظ کانتینر ۲۷ درصد رشد داشته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از صنعت حمل ونقل آنلاین به گفته ایلیا ولینسکی، وزیر صنعت، تجارت و انرژی منطقه آستاراخان روسیه، در جریان مذاکرات میان نمایندگان آژانس فدرال حمل و نقل دریایی و رودخانه ای و دولت های منطقه ای و هیئت های قرقیزستان و ترکمنستان، در سال ۲۰۲۲ بنادر آستاراخان و علیا با ۱۴/۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، ۳ میلیون انواع محمولات تجاری را جابه جا کرده اند.

به گفته وی، جابجایی کانتینر در طی سال ۲۰۲۲ بیش از دو برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.در آستاراخان محموله های متعلق به کشور بلاروس نیز حمل می شود و همچنین ارتباط روسیه با کشورهای حوزه خزر هم تضمین می گردد.

منطقه آستاراخان همچنین تسهیل کننده تجارت خارجی با ثبات بین روسیه و ایران می باشد جائیکه در آن بندر سالیانکا با سرمایه گذاری شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، توسعه یافته است.

شرکت کنندگان در این نشست درباره افتتاح خطوط کشتیرانی بین بنادر آستاراخان و بندر ترکمن باشی (ترکمنستان) نیز بحث و تبادل نظر کردند.

در این مذاکرات علاوه بر نمایندگان آژانس فدرال حمل و نقل دریایی و رودخانه ای روسیه، دولت منطقه ای آستاراخان، هیات های قرقیزستان و ترکمنستان، نمایندگان ازبکستان نیز به صورت آنلاین حضور داشتند.

طرفین توافق کردند که در خصوص راه اندازی یک خط کشتیرانی منظم بین بنادر علیا و ترکمن باشی کار کنند.

این مذاکرات منجر به توافق برای تدوین یک نقشه راه برای اجرای پروژه ای در مورد راه اندازی خطوط کشتیرانی منظم در دریای خزر شد. تا پیش از بروز بحران اوکراین (فوریه ۲۰۲۲)، کمتر از یک درصد از مبادلات تجاری دریایی روسیه از طریق بنادر آن کشور در  سواحل خزر انجام می شد.

در سال ۲۰۲۲، بندر ماخاچ قلعه که یکی دیگر از بنادر تجاری روسیه در نوار ساحلی خزر محسوب می شود نیز حدود ۳ میلیون تن انواع کالا را از کشتی ها تخلیه بارگیری کرده که فعالیت آن نسبت به سال قبل حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است.

تجارت دریایی روسیه با سایر کشورها از طریق بنادر حوزه شمالگان، بالتیک، آزوف، دریای سیاه، دریای خزر و همچنین خاور دور روسیه حدود ۸۴۱ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ بوده که سهم بنادر روسی حوزه دریای خزر با عملکرد شش میلیون تنی همچنان زیر یک درصد است.

لازم به ذکر است که در سال ۲۰۲۲ جمع عملکرد بنادر تجاری شمالی ایران (امیراباد، فریدونکنار، نوشهر، انزلی، کاسپین و آستارا) و سایر بنادر نوار ساحلی خزر در روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان بالغ بر ۶۰۵۲۶۳۲ تن و ۱۹۱۰۵ تی ای یو بوده که از لحاظ تناژ یک درصد و از لحاظ کانتینر ۲۷ درصد رشد داشته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.