کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروهای سنگین
بررسی بازار خودروهای سنگین و نگاهی به نمایشگاه ها در مراکز مختلف نشان از خودروهای فراوان بدون مشتری دارد
بررسی بازار خودروهای سنگین و نگاهی به نمایشگاه ها در مراکز مختلف نشان از خودروهای فراوان بدون مشتری دارد
به گزارش تین نیوز به نقل از دنیای خودرو، بازار خودروهای تجاری در سال های اخیر با توجه به آن که مشکلات بسیاری در صنعت این خودروها وجود داشته، با نوسانات بسیاری همراه بوده است. کاهش شدید تولید و در برخی از تجاری سازان توقف تولید خودروهای سنگین و نیمه سنگین باری در کنار افزایش بی رویه قیمت ها در سال های گذشته، باعث شده است قیمت نهایی این خودروها در بازار داخلی به شدت افزایش یابد. در همین راستا، دولت و سازمان های ذیربط به دنبال راهکارهایی به منظور جبران کمبود این خودروها در کشور و تعدیل قیمت ها بوده اند. ازجمله این راهکارها می توان به واردات مدل های کارکرده و عرضه کامیون و کشنده در بورس کالا اشاره کرد؛ راهکارهایی که تا امروز تاثیر چندانی بر بازار و عرضه و تقاضای باری های سنگین کشور نداشته و موفق به کنترل قیمت ها نشده اند. با وجود این که عرضه این محصولات در بازار سرمایه باید شانس افراد را برای خرید افزایش دهد، به نظر می رسد دست مصرف کننده نهایی از این خودروها کوتاه بوده و در نهایت این محصولات به نمایندگی ها یا دلالان بازار رسیده است.
بازار خودروهای سنگین پر از محصولاتی که خریدار ندارد
بررسی بازار خودروهای سنگین و نگاهی به نمایشگاه ها در مراکز مختلف نشان از خودروهای فراوان بدون مشتری دارد. یک فعال حوزه خودروهای سنگین به «دنیای خودرو» گفت: «درحال حاضر خودروهای مختلفی در نمایشگاه های خودروهای سنگین دیده می شوند. اما مصرف کننده نهایی توان خرید این خودروها را ندارد. چراکه اصولا قیمت این خودروها بسیار بالا رفته و کسی حاضر نیست 8میلیارد تومان پول برای این خودروها هزینه کند.»
وی افزود: «در گذشته افراد نیمی از پول خودروها در اختیار داشتند و با تسهیلات، وام و شرایط، اقدام به خرید خودرو می کردند. اما امروز، هم قیمت ها رشد عجیبی پیدا کرده و هم بار و درآمد پایین آمده و مشتریان توان پرداخت اقساط را هم از دست داده اند. ضمن این که در ماه های اخیر تعداد بسیاری از رانندگان اقدام به فروش خودروهای خود کرده اند. چراکه معتقدند با چند میلیارد تومان پول خودرو و دریافت سود از بانک زندگی راحت تری خواهند داشت.»
این فعال حوزه بازار خودروهای سنگین درخصوص وضعیت بازار خودرو گفت: «بازار خودرو شرایط خوبی ندارد و قیمت ها بی دلیل افزایش پیدا می کند. اصولا آن کسی که به خودرو نیاز دارد، توانایی خرید ندارد یا نمی تواند آن چه که مد نظر دارد را خریداری کند. در این صورت همه به فکر رها کردن خود از شغل رانندگی هستند.»
دلالان در کمین عرضه کامیون در بورس!
عرضه کامیون، کشنده و کامیونت در بورس اقدامی است که سبب می شود همه افراد شانس بالایی برای خرید این محصولات پیدا کنند. قیمت ها در بازار سر به فلک کشیده و خریدار واقعی می تواند با ارقامی بسیار پایین تر از قیمت بازار محصول را از بورس خریداری کند.
با این حال بررسی ها نشان می دهد که دلالان نیز در کنار مصرف کنندگان در کمین عرضه های بورسی نشسته اند و بخشی از این خودروها پس از خریداری شدن توسط واسطه ها، دوباره سر از بازار بی سامان خودروهای تجاری درآورداند.
در همین زمینه، رئیس کانون انجمن های صنفی شرکت های حمل ونقل داخلی کشور علت عدم دستیابی مشتریان واقعی به محصولات سنگین را عدم آشنایی رانندگان کامیون با نحوه خرید محصولات تجاری از بورس دانست و در این خصوص اظهار کرد: «عدم اطلاع رسانی صحیح در این زمینه موجب شده است تنها نمایندگی شرکت های خودروساز متقاضی خرید خودرو از بورس باشند.»
رضا رستمی با اشاره به تاثیر عرضه محصولات تجاری در بورس کالا بر کاهش قیمت کامیون و کشنده در بازار گفت: «متاسفانه شرایط عرضه محصولات تجاری در بورس به نحوی است که تنها نمایندگی های شرکت های خودروساز قادر به خرید خودرو از بورس هستند. این روند به نفع مشتریان که نیاز به خرید این محصولات را دارند، نخواهد بود.»
وی تصریح کرد: «به رغم این که کامیون ها و کشنده ها باید بدون واسطه در اختیار رانندگان به عنوان مصرف کننده اصلی قرار بگیرد، اما تقریبا تمامی معاملات در بازار توسط واسطه ها انجام می شود.»
کاهش فاصله قیمت در بازار و کارخانه بر اثر افت تقاضا
با وجود این که طی ماه های اخیر قیمت ها تقریبا ثابت بوده و در برخی محصولات شاهد کاهش قیمت ها بوده ایم، با این حال همچنان قیمت ها همچنان نجومی محسوب می شود.
در همین رابطه، رییس کانون انجمن های صنفی شرکت های حمل ونقل داخلی به کاهش فاصله قیمت محصولات تجاری در کارخانه و بازار اشاره و اظهار کرد: «کاهش قیمت در بازار تجاری ها نه به دلیل عرضه در بورس، بلکه ناشی از افت تقاضا در بازار است. کما این که در بازار خودروهای سواری نیز شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار هستیم. رشد 70درصدی قیمت کامیون و کشنده در بازار و همچنین افزایش نجومی قیمت قطعات یدکی و لاستیک در حالی است که کرایه حمل بار در سال جاری تنها 30درصد افزایش یافته و قدرت خرید رانندگان برای خرید کامیون به شدت کاهش یافته است. به همین دلیل سرمایه گذاری در این بخش صرفه اقتصادی خود را از دست داده است.»
بازار خودروهای تجاری در انتظار سیاستگزاری صحیح
شرکت های بسیاری در کشور در حوزه تولید خودروهای تجاری فعال هستند. با این حال، شرایط وفق مراد آن ها پیش نمی رود. سیاستگزاری صحیحی در حوزه خودروهای تجاری وجود ندارد و دولت نیز از روند نوسازی ناوگان سنگین حمایت نمی کند.
درحال حاضر تجاری سازان آماده عرضه بیش از پیش خودرو و ورود به بحث نوسازی ناوگان تجاری هستند. محصولات بسیار خوبی طی یکی دو سال اخیر از سوی تجاری سازان رونمایی شده است؛ محصولاتی که با کمک دولت و ارائه تسهیلات به مشتریان و خودروسازان می تواند روند جایگزینی و نوسازی را سرعت ببخشند. به نظر می رسد سیاستگزاری درست از سوی دولت باعث خواهد شد تا این شرکت ها بیش از پیش فعال شوند. ظرفیت های بسیاری در حوزه تولید خودروهای سنگین در کشور وجود دارد و یک برنامه و سیاست صحیح می تواند این ظرفیت ها را در مسیر صحیحی قرار دهد.