| کد خبر: 226151 |

چرا از پیش فروش محصولات ایران خودرو استقبال نشد؟

مرتضی مصطفوی: بازار به سمت رفتار هوشمندانه حرکت کرده است

یک کارشناس صنعت خودرو: هوشمندسازی در جامعه نسبت به صنعت خودرو اتفاق افتاده است و ما شاهد رفتارهای عقلانی تری نسبت به گذشته از سوی مردم به عنوان خریدار واقعی این بازار هستیم.

تین نیوز

یکشنبه هفته جاری ایران خودرو که یکی از دو شرکت بزرگ خودروساز دولتی است برای جذب خریداران و متقاضیان که این روزها با بازار خودرو قهر کرده اند اعلام کرد که پیش فروش محصولات خود را با عنوان ارزان فروشی آغاز کرده است. اما این تبلیغات و ترغیب مشتریان خودروسازان داخلی راه به جایی نبرد و با استقبال چندانی مواجه نشد. درواقع تیترهایی همچون «با 55 میلیون تومان ماشین بخرید» نیز نتوانست خریدار را به بازار محصولات این خودروساز بکشاند.

اما چرا این باز خریداران مانند دفعات گذشته که هربار پیش فروش محصولات خودروسازان داخلی آغاز می شد برای ثبت نام هجوم نیاوردند و چندان رغبتی به این اقدام نشان نداند؟ درواقع مدت هاست که بازار خرید و فروش در صنعت خودرو کشور قفل شده است، که عوامل مختلف و متعددی بر این بن بست دخیل هستند. اما این بار با وجود ریزش قیمت ها در بازار خودرو ما می بینیم که باز هم متقاضیان با وجود عرضه، میل چندانی برای خرید ندارند. مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو درباره این رفتار خریداران در بازار خودرو می گوید آنچه که اکنون شاهد آن هستیم آگاهی متقاضیان نسبت به دروه های قبل است و این بی میلی درواقع نوعی واکنش به بالا بودن نرخ محصولات نسبت به ارزش واقعی آنها است.

*هوشمندسازی نسبت به صنعت خودرو اتفاق افتاده

این کارشناس صنعت خودرو می گوید: دررفتار مردم به خصوص در روزهای اخیر نسبت به بازار خودرو چند عامل موثر است؛ یکی دسترسی آنها به اطلاعات و گسترش فضای مجازی که به تبع آن متقاضیان هوشمندتر نسبت به گذشته رفتار می کنند. اگر امروز مردم با یک خودروی با کفیفیت آشنایی نداشتند و میزان استاندارد خودروهای داخلی را با جهانی مقایسه نمی کردند و این امکان برای آنها فراهم نبود شاید حالا نیز شاهد رفتار هوشمندانه آنها در بازار خودرو نبودیم.

یعنی گسترش فناروی اطلاعات و به تبع آن آگاهی عمومی باعث شده است که دیگر خودروسازان قادر نباشند هر محصول بی کیفیت را با قیمت های گزاف و فضایی به خریداران غالب کنند. چرا که مردم با نگاهی به پرونده صنعت خودروسازی در ایران بعد از 6 دهه دریافته اند که نه تنها پیشرفتی نداشته اند بلکه با انحصار بازار داخلی زمینه رانت و فساد را نیز ایجاد کرده اند.

مصطفوی می افزاید: دوم؛ جامعه به این آگاهی رسیده است که با توجه به سیاست گذاری ها و تصمیم گیری ها در صنعت خودرو گرفته می شود تنها این مردم هستند که جایگاهی ندارند و بیشتر سود و زیان فروشنده و دلالان و واسطه ها در تصمیمات مورد توجه قرار می گیرد. بنابراین مردم به عنوان خریداران واقعی در درجه چندم اهمیت برای تصمیم گیران قرار دارد.

مردم وقتی خودشان را با کشورهای همسایه چون عراق و افغانستان و پاکستان مقایسه می کنند و می بینند که آنها بهترین خودروهای دنیا را سوار می شوند  به خود حق می دهند که از یک ماشین با رعایت حداقل استانداردهای جهانی استفاده کنند. امری که متاسفانه به ندرت در محصولات داخلی مشاهده می شود؛ در شرایطی که چندبرابر دیگر کشورها برای همین محصول بی کیفیت هزینه متحمل می شوند.

بنابراین هوشمندسازی در جامعه نسبت به صنعت خودرو اتفاق افتاده است و ما شاهد رفتارهای عقلانی تری نسبت به گذشته از سوی مردم به عنوان خریدار واقعی این بازار هستیم.

وی با بیان اینکه خود خودروسازان داخلی نیز این خطر را احساس کرده اند که ادامه روند ریزشی قیمت ارز د این احتمال وجود دارد که حتی قیمت برخی محصولات از قیمت کارخانه کمتر شود، تصریح می کند: بنابراین اقدام به پیش فروش محصولات خود با قیمت 55 میلیون کرده اند پس این تصمیم با توجه به رفتار متقاضیان گرفته شده است چرا که احساس خطر کرده اند.

مصطفوی تاکید می کند: بنابراین رفتار مردم و آگاهی اجتماعی این سیگنال را به خودروسازان می دهد که ادامه سیاست های گذشته امکان پذیر نیست و باید ساختار تغییر اساسی داشته باشد و این درواقع یک رفتار اعتراضی به خودروسازان و سیاست های خودروی ما در کشور است. صنعت خودروسازی ما باید تغییر رفتار دهد و ساختار باید اصلاح شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.