| کد خبر: 222303 |

تعیین قیمت تایر به تایرسازان سپرده شد

سخنگوی انجمن صنفی تایر ایران اعلام کرد: از این پس کارخانجات تایرسازی به تعیین قیمت تایرهای تولیدی خود خواهند پرداخت، در عین حال ستاد تنظیم بازار از تولیدکنندگان خواسته تا افزایش قیمت‌ها بیش از ۵۰ درصد نباشد.

تین نیوز

سخنگوی انجمن صنفی تایر ایران اعلام کرد: از این پس کارخانجات تایرسازی به تعیین قیمت تایرهای تولیدی خود خواهند پرداخت، در عین حال ستاد تنظیم بازار از تولیدکنندگان خواسته تا افزایش قیمت‌ها بیش از ۵۰ درصد نباشد.

به گزارش تین نیوز، مصطفی تنها امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: این اقدام با نظارت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام خواهد شد.

وی بیان‌داشت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و به‌ویژه نرخ ارز در ماه‌های گذشته، افزایش بیش از پیش قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر است، به‌طور مثال از شهریورماه تاکنون قیمت روغن آروماتیک به عنوان یکی از مواد اولیه اساسی تولید تایر، رشد حدود ۵۰ درصدی داشته است.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: با وجود این افزایش، هنوز قیمت مصوب با قیمت‌های رایج بازار فاصله بسیار زیادی دارد که این فاصله قیمتی فقط عاید عوامل واسطه‌ای بازار می‌شود.

وی ادامه‌داد: به‌طور نمونه، سیم طوقه تایر که در ماه‌های آغازین سال هر کیلو ۹ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری می‌شد، اکنون به ۲۳ هزار و ۸۵۰ تومان، نخ «چیفر» از کیلویی ۱۲۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان و هر کیلو دوده از هشت هزار و ۴۰۰ تومان به ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است.

تنها اضافه‌کرد: این روند افزایشی قیمت‌ها چنان بوده که حتی قیمت هر لیتر روغن فرآیندی که در شهریورماه پنج هزار و ۶۵۰ تومان در هر لیتر بوده، در آبان‌ماه یعنی طی دو ماه به هفت هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است و کائوچوی مصنوعی به‌طور هفتگی بیش از دو هزار تومان در هر کیلو افزایش قیمت تجربه کرده، به طوری که از حدود ۱۰ هزار تومان در آغاز سال اکنون به حدود ۳۹ هزار تومان در کیلو رسیده و از طریق بورس به فروش می‌رسد.

سخنگوی انجمن صنفی تایر ایران خاطرنشان‌کرد: اینکه هر یک از شرکت‌ها چقدر به قیمت محصولات خود خواهند افزود، بسته به بازار و رقابت بین شرکت‌ها دارد.

وی یادآور شد: با توجه به شناور بودن قیمت مواد اولیه و تغییر هر روزه آنها، شرکت‌ها دیگر نمی‌توانستند محصولات خود را به قیمت ثابت بفروشند، همچنین درخواست افزایش قیمت به سازمان حمایت، ارائه مدارک و مستندات و بررسی آنها و در نهایت موافقت با رشد نرخ‌ها، فرآیندی زمان‌بر بود که این روند زیان تایرسازان را به دنبال داشت.

تنها تاکید کرد: هر چند سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان الزام کرده که شرکت‌ها تولیدات خود را در نهایت با ۱۵ درصد سود به فروش برسانند، اما طی جلسه گذشته تایرسازان با ستاد تنظیم بازار، مسوولان این ستاد خواستند تا در مقطع کنونی افزایش قیمت‌ها بیش از ۵۰ درصد نباشد. 

وی در پاسخ به احتمال دامپینگ (ارزان‌فروشی) از سوی شرکت‌ها به منظور کسب سهم بیشتر از بازار، گفت: در این صورت، شرکت‌ها نمی‌توانند برای طولانی‌مدت قیمت‌ها را کمتر از میزان واقعی نگه دارند، زیرا نقدینگی شان اندک بوده و میزان موجودی و دپوی مواد اولیه‌شان هم محدود است.

به گزارش ایرنا، بررسی آمار عملکرد تایرسازان بزرگ کشور حاکی از تولید ۱۶۹ هزار و ۷۴۱ تن تایر و تیوب از ابتدای امسال تا پایان مهرماه و رشد ۲۵ ‌درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه با پارسال است.

این میزان تولید مشتمل بر ۲۸ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۱۴۸ حلقه تایر و تیوب است که از نظر تعداد حلقه نیز رشد ۲۹ ‌درصدی را در مقایسه با هفت ماهه پارسال نشان می‌دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.