| کد خبر: 178851 |

◄ صنعت خودرو تبدیل به محل زورآزمایی دولت و شهروندان شده است

ایرانی‌ها خودروسازی را نماد قدرت صنعتی کشور می‌دانند. امیرحسین کاکایی، کارشناس خودرو و استاد دانشگاه بابیان این مطلب گفت: از همین رو صنعت خودرو به‌نوعی تبدیل به محل زورآزمایی دولت و شهروندان شده است.

تین نیوز

ایرانی‌ها خودروسازی را نماد قدرت صنعتی کشور می‌دانند.

امیرحسین کاکایی، کارشناس خودرو و استاد دانشگاه بابیان این مطلب گفت: از همین رو صنعت خودرو به‌نوعی تبدیل به محل زورآزمایی دولت و شهروندان شده است.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، کاکایی می‌گوید: وقتی در خودروسازی به‌اصطلاح خرابکاری صنعتی رخ می‌دهد یا قیمت بالا می‌رود، این موضوع خود را در قالب نمود دولتی نشان می‌دهد و سبب اعتراض و انتقاد می‌شود.

او بابیان اینکه اگر خودروسازان دولتی نبودند تا این حد در بحث افزایش قیمت، اعتراض و حساسیت ایجاد نمی‌شد، تأکید کرد: کلی صنعت در این کشور هست که به‌نوبه خود ناکارآمدی‌هایی دارند؛ اما هیچ‌گاه فشار سنگینی مانند آنچه روی خودروسازان بزرگ به آنها وارد نمی‌آید، چون خصوصی هستند؛ حتی خودروسازان بخش‌خصوصی نیز به‌اندازه غول‌های صنعت خودرو (ایران‌خودرو و سایپا) بابت مسائلی مانند افزایش قیمت، تحت‌فشار نیستند.

این استاد دانشگاه به بده بستان‌های سیاسی در خودروسازان دولتی نیز اشاره‌کرده و می‌گوید: نگاه دولتمردان به صنعت خودرو سیاسی است و افکار عمومی وقتی بده بستان‌های سیاسی (مانند تغییر و تحولات مدیریتی) را در خودروسازان بزرگ مشاهده می‌کنند، نمی‌توانند خود را بابت ناکارآمدی‌های منجر به مسائلی مانند افزایش قیمت، قانع کنند.

باوجود افزایش قیمت در همه بخش‌ها، هنوز دولت به‌طور کامل و شفاف با گران شدن خودرو موافقت نکرده است و این تنها به‌دلیل حساسیت افکار عمومی بر صنعت خودرو است.

ازنظر مردم ایران صنعتی که حمایت دولتی را دارد، بازارش انحصاری است و محصولاتش توان صادرات ندارند نباید قیمت‌هایش را افزایش دهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.